Tegn i genomet som synes å reflektere en etnisk gruppes delte kultur og miljø, snarere enn deres felles genetisk opphav.

En UC San Francisco-ledet studie har identifisert signaturer av etnisitet i genomet som synes å reflektere en etnisk gruppes delte kultur og miljø, snarere enn deres felles genetisk opphav. Studien undersøkte DNA-metylering – en «annotering» av DNA som endrer genutrykk uten å endre den genomiske sekvens seg – i en gruppe av ulike latinske barn. Metylering er en type «epigenetisk merking» som tidligere forskning har vist kan enten være arvet eller endret av livserfaring. Forskerne identifiserte flere hundre forskjeller i metylering forbundet med enten meksikansk eller Puerto Rico etnisitet, men oppdaget at det bare er tre fjerdedeler av den epigenetiske forskjellen mellom de to etniske undergruppene kan forklares med forskjeller i barnas genetiske opphav. Resten av epigenetiske forskjeller, forfatterne antyder, kan gjenspeile en biologisk stempel laget av ulike erfaringer, praksis og miljømessige eksponeringer distinkte til de to etniske undergrupper. Oppdagelsen kan hjelpe forskerne å forstå hvordan sosiale, kulturelle og miljømessige faktorer samhandle med genetikk å skape forskjeller i helseutfall mellom ulike etniske populasjoner, forfatterne sier, og gir et kontrapunkt til langvarige innsats i biomedisinsk forskning samfunnet å erstatte upresise rase og etnisk kategorisering med genetiske tester for å fastslå opphav. «Disse dataene tyder på at samspillet mellom rase og etnisitet som sosiale konstruksjoner og genetisk opphav som en biologisk konstruksjon er mer komplisert enn vi hadde innsett,» sa Noah Zaitlen, PhD, UCSF assisterende professor i medisin og co-senior forfatter på den nye studere. «I en medisinsk sammenheng begge elementene kan gi verdifull informasjon.»