Diabetes forårsaker endring i munnens mikrobiom som fremmer periodontitt

Personer med diabetes er utsatt for periodontitt, en tannkjøttinfeksjon som kan resultere i tanntap. Diabetes utløser forandringer i munnens mikrobiom (bakterieflora) som øker betennelsen og risikoen for tap av tenner.

Forskningen, ledet av forskere ved University of Pennsylvania, publisert i journalen Cell Host & Microbe denne uken, viste ikke bare at det orale mikrobiomet ble endret, men at forandringen var forbundet med økt betennelse og beintap.

«Fram til nå har det ikke vært konkrete funn på at diabetes påvirker det orale mikrobiomet,» sa Dana Graves, seniorforfatter av studien.

For bare fire år siden utstedte European Federation of Periodontology og American Academy of Periodontology en rapport som sier at det ikke er noe bevis for at diabetes er direkte knyttet til endringer i den muntlige mikrobiomet. Men Graves og kolleger var skeptiske og bestemte seg for å forfølge spørsmålet.

Les videre under

Autoimmune Sykdommer: immunsystemet angriper egen kropp

«Mitt argument var at de riktige studiene bare ikke hadde blitt gjort, så jeg bestemte meg for at vi skal gjøre den riktige studien,» sa Graves.

De diabetiske musene i studien hadde periodontitt, inkludert tap av bein som støttet tennene, og økte nivåer av IL-17, et signalmolekyl som er viktig i immunrespons og betennelse. Økte nivåer av IL-17 hos mennesker er forbundet med periodontal sykdom.

«De diabetiske musene oppførte seg som mennesker som hadde periodontalt beintap og økt IL-17 forårsaket av en genetisk sykdom,» sa Graves.

Les videre under

Du kan nå få en Funksjonellmedisinsk Helseundersøkel …

Resultatene understreket en sammenheng mellom endringer i det orale mikrobiomet og parodontitt, men viste ikke at de mikrobielle endringene alene var ansvarlige for sykdom.

Med funnene om at mikrobiomet er involvert i å forårsake periodontitt, ønsket Graves og kollegaer å vite hvordan. De mistenkte at inflammatoriske cytokiner, og spesielt IL-17, spilte en rolle. Funnene «demonstrerer utvetydig» at diabetes-induserte endringer i de orale mikrobiomene driver betennelse som fører til bentap i periodontitt, skrev forfatterne.

«Diabetes er en systemisk sykdom som er nært knyttet til periodontal sykdom, men risikoen er betydelig forbedret ved god glykemisk kontroll, «sa han.» Og god munnhygiene kan senke risikoen ytterligere. » Les studien her

GRATIS VEILEDNING. Vi har et høyt kvalifisert lege-team.

Funksjonellmedisinsk Institutt praktiserer persontilpasset medisin hvor vi finner og behandler den underliggende årsaken til sykdom. Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin her

Flere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden som Mayo klinikken og Cleveland klinikken utvikler egne avdelinger for Funksjonell medisin.  Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske helsemyndigheter. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.