«Gode» bakterier mulig behandling av betennelse i tarmen

Fordelaktig bakterier kan være nøkkelen til å bidra til å reversere tarmbetennelse ved inflammatoriske tarmsykdommer, har forskere ved University of North Carolina Lineberger Comprehensive Cancer Center funnet.

I en studie publisert i Nature Immunology av forskerene Jenny P.Y. Ting, PhD, og William R. Kenan Jr. Distinguished Professor of Genetics, beskriver hvordan betennelse kan utvikle seg ukontrollert i fravær av en bestemt betennelseshemmer som heter NLRP12. I en skadelig «feedback loop» kan denne betennelsen forstyrre balansen mellom bakterier som lever i tarmen – en del av samfunnet av mikroorganismer i menneskekroppen kjent som mikrobiomet.

persontilpasset medisin

UNC Lineberger-forskerene fant en nøkkelrolle for et bestemt protein kalt NLRP12 for å regulere betennelsen i tarmen. I fravær av dette proteinet så de også endringer i typene bakterier som lever i tarmene – noe som tyder på at proteinet spiller en rolle ved å holde mikrobiomet i balanse for å hindre betennelse.

De fant i prekliniske modeller at det ved betennelse var mange visse typer «dårlige» bakterier, mens det var lavere nivåer av NLRP12.

Men forskere fant at ved å innføre en type gunstige bakterier som normalt vokser i tarmen, kan man bidra til å avslutte denne syklusen, noe som tyder på en ny behandling for inflammatorisk tarmsykdom.

«På dette tidspunktet har vi begrensede behandlingsmuligheter og ingen kur for folk med inflammatorisk tarmsykdom,» sa Justin E. Wilson, PhD, forskningsassistent professor i UNC School of Medicine Department of Genetics og medforfatter av studien.

«Disse sykdommene kan være veldig problematiske, påvirker pasientens livskvalitet og økonomi.»

De to vanligste inflammatoriske tarmsykdommene, Crohns sykdom og ulcerøs kolitt, påvirker estimert 1,6 millioner mennesker i USA, ifølge Crohns & Colitis Foundation of America. Det kan føre til diaré, kramper og mer i magen. Forskere vet at disse sykdommene involverer en unormal reaksjon av immunsystemet på mat, bakterier eller andre materialer i tarmene.

Det var lavere nivåer av «beskyttende» eller vennlige stammer av bakterier som Lachnospiraceae, og høyere nivåer av bakterier som kan bidra til å drive betennelser, som Erysipelotrichaceae.

Pasienter med inflammatorisk tarmlidelse har en lignende mikrobiell profil.
«NLRP12 er et kontrollpunkt for immunsystemet – det kontrollerer nivået av betennelse,» sa Liang Chen, doktorgradsstudent. «Hvis du mangler det, har du for mye tarmbetennelse, og det bidrar til sykdom. Men det er ikke bare fraværet av NLRP12, det er også samspillet mellom dette proteinet og tarmbakteriene.»

For å reversere denne negative syklusen fant de at de kunne tilføre flere av de såkalte «vennlige» bakteriene. De tror at deres funn potensielt kan føre til behandlinger for personer med inflammatorisk tarmsykdom med redusert NLRP12-uttrykk. Les studien her

Vårt tilbud

Funksjonellmedisinsk Institutt praktiserer persontilpasset medisin hvor vi finner og behandler den underliggende årsaken til sykdom. Les mer om oss og tilbudet vårt her. Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin her

Flere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikken og Cleveland klinikken utvikler egne sentre for Funksjonell medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.