Forskere gir ytterligere kraft til mikrobiotas rolle mentale tilstander

Nylige studier har vist at tarmmikrober også kan forårsake eller forverre Parkinsons sykdom, Alzheimers sykdom og andre nevrodegenerative tilstander.

Amyloid produsert av bakterier kan forårsake endringer i sentralnervesystemet gjennom det autonome nervesystemet (spesielt vagusnerven) og trigeminusnerven i munnen.

persontilpasset medisin

Forskning i de siste to tiårene har vist at mikrobielle organismer i tarmen påvirker helse og sykdom på mange måter, særlig relatert til immunfunksjon, metabolisme og infeksjoner.

Universitetet i Louisville professor i nevrologi Robert P. Friedland og ​​Matthew R. Chapman, Ph.D., professor ved University of Michigan, har foreslått et nytt begrep for å beskrive en interaksjon mellom tarmens mikrobiota og hjernen i en artikkel utgitt i PLOS Pathogens.

Se video med kundehistorier fra kunder hos Funksjonellmedisisnsk Institutt

Friedland og Chapman foreslår begrepet «mapranose» for prosessen hvorved amyloide proteiner produsert av mikrober (bakterier, sopp og andre) endrer strukturen av proteiner (proteopati) og utvikler betennelse i nervesystemet, og dermed initierer eller forsterker hjernesykdom. Begrepet er hentet fra Mikrobiota  + ose (en prosess).

Friedland håper at å gi prosessen et navn vil legge til rette for bevisstgjøring av prosessen, samt føre til terapeutiske muligheter.
«Det er kritisk å definere måter som tarmbakterier og andre organismer samhandler med verten for å skape sykdom, da det er mange måter hvor mikrobiota kan bli endret for å påvirke helse,» sa Friedland.

Fremtidsmedisin og Fremtidens helseteknologi

Hos oss tar vi hensyn til at alle mennesker er unike. Derfor får du som medlem muligheten til å utforske din egen kropp og helse gjennom tilgang til vår egenutviklede helseforbedringsplattform, MinSide. Her kan du utvikle planen for din helsereise og på både mobil, ipad og PC få tilgang til alle dine egne data løpende for å tracke helsedata, progresjonen og fremgang. Les mer om oss her.

Forskning på mange mikrober som bor i menneskekroppen, har utviklet seg betydelig de siste årene. Genomisk analyse har begynt å vise det fulle mangfoldet av bakterier, virus, sopp og parasitter som lever i og på kroppen, de fleste av dem i tarmen. Nylig har forskere begynt å undersøke hvordan proteiner og andre metabolitter produserer mikrober som lever i tarmen, fungerer i andre deler av kroppen, inkludert hjernen. Vi har imidlertid ikke en full forståelse for hvordan disse systemene fungerer. Forholdet mellom mikrobiota og hjernen har blitt kalt «mage-hjerneaksen».

Det forstås at sammenklumping av amyloide proteiner, strukturer produsert av nevroner i hjernen, er assosiert med nevrodegenerasjon og tilstander som Alzheimers sykdom, Parkinsons sykdom og amyotrofisk lateralsklerose (ALS).

«Det er velkjent at mønstre av amyloid sammenklumpning av nevronproteiner er involvert i aldersrelaterte hjernesykdommer. Nylige studier tyder på at lignende proteinstrukturer produsert av tarmbakterier, referert til som bakteriell amyloid, kan være involvert i initiering av neurodegenerative prosesser i hjernen, sa Friedland. «Bakterie amyloider er produsert av et bredt spekter av mikrober som bor i GI-kanalen, inkludert munnen.»

Betennelse kan bidra til utvikling av Alzheimers

«Vårt arbeid tyder på at våre mikrobielle partnere lager funksjonelle ekstracellulære amyloide proteiner, som samhandler med vertsproteiner ved å krysse av amyloid misfolding og utløse nevrologi i hjernen,» sa Friedland.

I denne artikkelen behandler Friedland og Chapman også andre faktorer relatert til mikrobiota og hvordan de påvirker nevrodegenerative forstyrrelser.
Blant annet at mikrobiota modulerer  immunprosesser gjennom hele kroppen, inkludert sentralnervesystemet.
Mikrobiota kan indusere oksidativ toksisitet (frie radikaler) og relatert betennelse som bidrar til nevrogengenerasjon. Metabolitter produsert av mikrobiota kan være enten fordelaktige (helseopprettholdende) eller skadelige (patogene).
Vertsgenetikk påvirker mikrobiotapopulasjoner, noe som illustrerer at tarmhjerneaksen er toveisk.

Friedland mener at forskningen kan føre til terapier for disse nevrodegenerative sykdommene, som øker i frekvens og for hvilke det er få effektive behandlinger. Les hele studien her

Les om vårt tilbud her

Funksjonellmedisinsk Institutt praktiserer persontilpasset medisin hvor vi finner og behandler den underliggende årsaken til sykdom. Les mer om oss og tilbudet vårt her. Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin her

Flere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikken og Cleveland klinikken utvikler egne sentre for Funksjonell medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.

Funksjonellmedisinsk Institutt integrerer ny kunnskap raskt og vi videreformidler det vi synes er interessant ny kunnskap. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning som blir publisert.