Fysisk aktivitet øker barns evne til å lære

Barns oppmerksomhet og hukommelse forbedres etter trening, i henhold til ny forskning utført med grunnskoleelever, utført av Universitetene i Stirling og Edinburgh.

Forskerne fant at elevers beste respons på tester kom etter fysisk aktivitet som ble satt i eget tempo, i motsetning til uttømmende øvelser.

Artikkelen fortsetter under

persontilpasset medisin

Studien er en del av BBC Learning’s Terrific Scientific-kampanje – designet for å inspirere skolebarn til å forfølge en karriere innen naturvitenskap – og delfinansiert av Edinburghs universitet og Fysiologisk senter.

I utredningen gjennomførte mer enn 11 000 skoleelever over hele Storbritannia en vitenskapelig undersøkelse for å oppdage virkningen av å ta en kort pause fra klasserommet for å fullføre en fysisk aktivitet – på deres humør og kognitive evner.

Studien ble ledet av Dr. Colin Moran og Dr Naomi Brooks, fra University of Stirling’s fakultet for helsefag og sport, og dr. Josie Booth fra universitetet i Edinburghs Moray House School of Education.

Artikkelen fortsetter under

Fremtidsmedisin og Fremtidens helseteknologi

Hos oss tar vi hensyn til at alle mennesker er unike. Derfor får du som medlem muligheten til å utforske din egen kropp og helse gjennom tilgang til vår egenutviklede helseforbedringsplattform, MinSide. Her kan du utvikle planen for din helsereise og på både mobil, ipad og PC få tilgang til alle dine egne data løpende for å tracke helsedata, progresjonen og fremgang. Les mer om oss her.

Dr Brooks forklarte: «undersøkelsene tyder på at korte pauser med fysisk aktivitet kan øke konsentrasjonen og lykkefølelsen hos elevene.

«Til slutt fant vi at 15 minutter med selvbestemt trening kan forbedre barnets humør, oppmerksomhet og hukommelse betydelig –  og forbedre deres evne til å lære.»

I alt 11 613 barn i Storbritannia meldte seg til å delta i undersøkelsen – inkludert 1.536 fra Skottland – og de ble bedt om å svare på spørsmål om hvor glad og våken de følte seg, før de fullførte oppmerksomhets og hukommelseoppgaver på en datamaskin. Barn gjennomførte oppgavene både før og etter at de deltok i hver av tre utendørsaktiviteter med varierende intensiteter.

Artikkelen fortsetter under

Ny forskning viser hvordan man får barn til å spise s …

Totalt ga mer enn 7.300 barn informasjon om minst en av nøkkelmålingene, relatert til humør og kognisjon, og deltakerne fullførte 22 349 partier av datamaskinoppgaver.

Sammenlignet med kontrollgruppen rapporterte barna at de var mer våkne etter å ha tatt en pause og trent i kort tid.

«Samlet konkluderte studien vår med at trening fører til forbedringer i barns sinnsstemning og kognisjon,» sa Moran.

Dr Booth sa: «Dette antyder at barn bør oppfordres til å trene i eget tempo under korte pauser. Dette kan hjelpe barn til å være mer klare til å lære når de kommer tilbake til klasserommet.» Les mer om studien hos Science Daily.

Artikkelen fortsetter under

Vårt tilbud

Funksjonellmedisinsk Institutt praktiserer persontilpasset medisin hvor vi finner og behandler den underliggende årsaken til sykdom. Les mer om oss og tilbudet vårt her. Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin her

Flere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikken og Cleveland klinikken utvikler egne sentre for Funksjonell medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.