Hvordan bakterier i tarmen påvirker Parkinsons og Alzheimers

Ny forståelse av mikrobiomet og tarmmikrober kan føre til ny behandling av Parkinsons og Alzheimers.

Studiene ble presentert på Neuroscience 2017, årsmøtet i Society for Neuroscience og verdens største kilde til nye nyheter om hjernevitenskap og helse.

persontilpasset medisin

Mennesker har minst like mange bakterielle celler i kroppen som menneskelige celler, og de fleste av disse bakteriene lever i tarmene. Ny forskning viser koblinger mellom tarmmikrobiomet – populasjoner av mikroorganismer som lever i mage-tarmkanalen – og hjernesykdommer som Parkinsons og Alzheimers, inkludert potensielle nye måter å identifisere og behandle disse sykdommene på.

Nesten 100 billioner mikrober – noen gunstige og noen skadelige – lever i den menneskelige mage-tarmkanalen, og bidrar til å regulere immunfunksjon og betennelse. To faktorer mener forskerne spiller en rolle i nevrogenerative sykdommer som Parkinsons og Alzheimers. Når direkte hjernefokusert medikamentell behandling for slike sykdommer har liten effekt, ser forskerne på mikrobiomet for ny innsikt og nye strategier.

Dagens nye funn viser at ved Parkinsons sykdom observeres økte nivåer av et inflammatorisk protein i tykktarmen, og identifiserer en mulig ny biomarkør for sykdommen.
De viser også at patologi kan spres fra tarm til hjernen.
Et genetisk assosiert risiko for Alzheimers sykdom påvirker tarmmikrobiomet og gir potensial for en ny behandlingsstrategi.

Probiotisk behandling korrigerer minneproblemer i en Alzheimers musemodell, noe som tyder på at endring av mikrobiomet også kan bidra til å forsinke sykdommen.

Fremtidsmedisin og Fremtidens helseteknologi

Hos oss tar vi hensyn til at alle mennesker er unike. Derfor får du som medlem muligheten til å utforske din egen kropp og helse gjennom tilgang til vår egenutviklede helseforbedringsplattform, MinSide. Her kan du utvikle planen for din helsereise og på både mobil, ipad og PC få tilgang til alle dine egne data løpende for å tracke helsedata, progresjonen og fremgang. Les mer om oss her.

«Resultatene som presenteres i dag, legges til de økende bevisene som viser påvirkning av tarmene på hjernen og det avgjørende forholdet mellom de to. Det å behandle tarmen introduserer en ny og lovende strategi for å takle hjernens lidelser gjennom hele levetiden.»

Dette sier Tracy Bale, PhD, ved University of Maryland School of Medicine og Center for Brain Development and Maternal Mental Health. Les mer om studien her.

Vårt tilbud

Funksjonellmedisinsk Institutt praktiserer persontilpasset medisin hvor vi finner og behandler den underliggende årsaken til sykdom. Les mer om oss og tilbudet vårt her. Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin her

Flere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikken og Cleveland klinikken utvikler egne sentre for Funksjonell medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.