Hvordan mate de gode bakteriene i tarmen

Det forskes nå mye på prebiotika –  mat for våre gode venner i tarmen. Tarmfloraen har vist seg å kunne påvirke helsa vår på mange måter og er nå linket til svært mange helsetilstander.

Prebiotika er kostfibre som finnes naturlig i matvarer som cikorie, artisjokker, rå hvitløk, purre, løk og mange andre. Når gunstige bakterier fordøyer prebiotisk fiber, vil de øke kraftig i antall, samt at de frigjør metabolske biprodukter.

rtikkelen fortsetter under

persontilpasset medisin

Hva sier forskerne om prebiotika?

I de siste årene har det blitt publisert en mengde ny forskning og kunnskap om helsemessige fordeler av probiotika, de “gode bakteriene”. Og nå blir det stadig forsket mer på prebiotika – som tjener som mat for de gode bakteriene inne i tarmen.

Prebiotika er kostfibre som finnes naturlig i matvarer som cikorie, artisjokker, rå hvitløk, purre og løk. Når gunstige bakterier fordøyer prebiotisk fiber,  så ikke bare mangedobles de i antall, men forbedrer også den generelle tarmhelsen. De frigjør også metabolske biprodukter. Undersøkelser viser også at disse biproduktene kan påvirke hjernefunksjonen, forklarer professor Monika Fleshner til Frontiers in Behavioral Neuroscience.

Hun sier også: “Gitt at tilstrekkelig REM søvn og riktig ernæring kan påvirke hjernens utvikling og funksjon og at søvnproblemer er vanlige tidlig i livet, kan en diett rik på prebiotika fra fødselen av bidrar til å forbedre søvn, tarmmikrobiotaen og fremmer optimal hjernehelse.”

Stress har tidligere blitt vist å redusere et sunt og viktig mangfold av tarmbakterier og føre til en utflating av naturlige svingninger i kroppstemperatur.

Artikkelen fortsetter under

Fremtidsmedisin og Fremtidens helseteknologi

Hos oss tar vi hensyn til at alle mennesker er unike. Derfor får du som medlem muligheten til å utforske din egen kropp og helse gjennom tilgang til vår egenutviklede helseforbedringsplattform, MinSide. Her kan du utvikle planen for din helsereise og på både mobil, ipad og PC få tilgang til alle dine egne data løpende for å tracke helsedata, progresjonen og fremgang. Les mer om oss her.

Men studier viser at en prebiotisk diett hindrer disse effektene, opprettholder en sunn og variert tarmmikrobiota og normale temperaturvariasjoner selv etter stresseksponering.

Flere studier er nå i gang for å undersøke hvilken rolle prebiotika kan spille for å fremme søvn eller nedsette stress hos mennesker.

Men hun anbefaler uansett alle å få i seg mye sunn prebiotisk fiber fra mat. “Det kan ikke skade, og det kan hjelpe,” .

Ulike prebiotika

Fruktooligosakkarider (FOS), Galactooligosakkarider (GOS), Xylooligosakkarider og Inulin ulike prebiotika. Nature publikasjonen Scientific Reports publiserte nylig en artikkel med ny kunnskap om de ulike prebiotikanes egenskaper.

I artikkelen viser forskerne til en nylig gjennomført studie hvor prebiotikaene Fruktooligosakkarider (FOS) og Galaktooligosakkarider(GOS) økte mengden Bifidobacterium, en bakterie som hjelper kroppen med blant annet å bekjempe sopp. Men samtidig fant de ut at disse to prebiotikaene reduserte nivåene av bakterier som produserer den viktige kortkjedede fettsyren Butyrat.

Butyrat gir energi til epitelcellene i tarmen og dekker godt over halvparten av colonepitelets energibehov. Butyrat er derfor gunstig for vekst og opprettholdelsen av tykktarmens homeostase og har blant annet en svært potent antiinflammatorisk effekt.

Artikkelen fortsetter under

Hvordan fiber påvirker bakterier i tarmen, betennelser …

Når epitelcellelaget (tarmslimhinnen) i tarmen svekkes kan lekk tarm oppstå og det kan utvikles inflammasjoner og autoimmune tilstander.

En signifikant økning i den relative overflod av Bifidobacterium ble observert både i FOS- og GOS-gruppen, mens de butyratproduserende bakteriene som Phascolarctobacterium i FOS-gruppen og Ruminococcus i GOS-gruppen ble redusert.

Spesielt har det vært betydelig interesse for konseptet med å bruke FOS som prebiotika for å fremme veksten av spesifikke fordelaktige grupper av tarmbakterier for å forbedre helsa. Hittil har mange av disse undersøkelsene bare fokusert på stimulering av bakteriene Bifidobacterium og Lactobacillus-arter med prebiotika. Men hvilke bakterier som produserer den svært viktige kortkjedede fettsyren butyrat, har inntil nylig vært ukjent. Og nylig publisert forskning i Oxford Academic har vist at Inulin fremmer veksten av disse bakteriene og dermed produksjon av Butyrat.

Man kan nå derfor anta at inntak av en blanding av flere typer prebiotika vil være fordelaktig.

Artikkelen fortsetter under

Vårt tilbud

Funksjonellmedisinsk Institutt praktiserer persontilpasset medisin hvor vi finner og behandler den underliggende årsaken til sykdom. Les mer om oss og tilbudet vårt her. Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin her

Flere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikken og Cleveland klinikken utvikler egne sentre for Funksjonell medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.