Bakterienes «Game of Thrones»: Forstå bakterienes krig inne i kroppen vår

På samme måte som dyr og mennesker, kriger bakteriene. De knuser og forgifter hverandre i jakten på det beste territoriet. Nå viser ny forskning taktikkene og strategiene bakteriene bruker.

I en studie utført av Oxfords University og publisert i Cell viser forskere at bakterier tilnærmer seg konflikter på omtrent samme måte som en hær ved å reagere på en trussel med et koordinert og kollektivt motangrep.

persontilpasset medisin

Teamet studerte noen Escherichia coli-stammer (Ecoli) som kjempet mot hverandre. Hver stamme bruker et bestemt toksin for å prøve å overvinne sin konkurrent. Stammene er immune mot sine egne giftstoffer, men kan drepe andre stammer. Denne typen konkurransedyktig interaksjon spiller en nøkkelrolle i hvordan individuelle bakterier etablerer seg i et samfunn, for eksempel menneskets tarm. Ved å gi stammene en fluorescerende grønn farge, kunne forskerne følge deres kamp i sanntid.

Funnene viste at ikke alle bakteriestammer kjemper på samme måte. Noen er hyper-aggressive og andre mer passive. I tillegg til disse grunnleggende forskjellene i aggresjon, viser forskningen også at enkelte stammer ikke bare kan oppdage et angrep fra et innkommende toksin, men de kan også reagere raskt for å advare resten av kolonien. Celler på kanten av kolonien vil oppdage det innkommende angrepet, og dele denne informasjonen med cellene bak kampfronten, slik at de kan reagere som et kollektiv, på en koordinert og overraskende sofistikert måte.

Fremtidsmedisin og Fremtidens helseteknologi

Hos oss tar vi hensyn til at alle mennesker er unike. Derfor får du som medlem muligheten til å utforske din egen kropp og helse gjennom tilgang til vår egenutviklede helseforbedringsplattform, MinSide. Her kan du utvikle planen for din helsereise og på både mobil, ipad og PC få tilgang til alle dine egne data løpende for å tracke helsedata, progresjonen og fremgang. Les mer om oss her.

Selv om disse fenomenene er velkjente hos dyr, er studien den første i sitt slag ved å observere denne oppførselen i bakterier. Professor Kevin Foster, seniorforfatter og professor i evolusjonærbiologi ved Zoologisk institutt ved Oxford University, sa: «Vår forskning viser at det som tilsynelatende er enkle organismer, kan fungere på en svært sofistikert måte. Deres oppførsel er mer kompleks enn vi tidligere har antatt. Mye som sosiale insekter, som honningbier og hveps og sosiale dyr som fugler og pattedyr som bruker alarmsignaler under angrep.

Siden menneskekroppen er vertskap for store mengder bakterier, spesielt i tarmen, betyr dette at det er en bakteriell krig inni oss. Forståelse av bakteriekonkurranse kan hjelpe oss å forstå hvordan bakterier sprer seg, hvor og hvorfor.

Hvordan mate de gode bakteriene i tarmen

Professor Foster forklarer: Vi vet fra andre studier at giftstoffer er viktige for hvorvidt en bestemt stamme vil etablere seg. Men å forstå hvordan bakterier frigjør giftstoffer og utkonkurrerer andre er svært viktig for å forstå for eksempel en infeksjonens spredning.

Teamet er i ferd med å bygge på dette arbeidet for å forstå hvordan bakterier kan bruke giftstoffer til å provosere og villede angrep fra motstanderne sine. Les hele studien her

Vårt tilbud

Funksjonellmedisinsk Institutt praktiserer persontilpasset medisin hvor vi finner og behandler den underliggende årsaken til sykdom. Les mer om oss og tilbudet vårt her. Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin her

Flere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikken og Cleveland klinikken utvikler egne sentre for Funksjonell medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.

Funksjonellmedisinsk Institutt integrerer ny kunnskap raskt og vi videreformidler det vi synes er interessant og relevant ny forskning og kunnskap. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning som blir publisert.