Bakterier kan være avgjørende for å drive tykktarmskreft

Ny studie publisert i Science gir ny forståelse for hvordan bakterier kan danne biofilm i tarmslimhinnen som igjen kan drive utvikling av kreft.

Pasienter med arvelig form for tykktarmskreft samt sporadisk form for kolonkreft har to bakteriearter som samarbeider for å drive utvikling av sykdommen, viser en studie ledet av Johns Hopkins Bloomberg ~ Kimmel Institute for kreftimmunoterapi. Studien ble publisert i Science.

persontilpasset medisin

En annen studie med mus publisert samtidig av de samme forskerne viser en mulig mekanisme bak hvordan en av disse artene gir en bestemt type immunrespons, fremmer-i stedet for å hemme – dannelsen av ondartede svulster. Sammen kan disse funnene føre til nye måter å effektivt behandle og til slutt hindre tykktarmskreft, en sykdom i dramatisk vekst.

Funnene beskriver en prosess der disse bakteriene invaderer det beskyttende slimlaget i tykktarmen (epitelcellene). Der samler de seg for å skape et mikromiljø komplett med næringsstoffer og alt bakteriene trenger for å overleve. Det induserer kronisk betennelse og påfølgende DNA-skade som støtter tumordannelse.

Disse funnene antyder en mulig endring i standarden for behandling av personer som bærer begge typer bakterier sier Drew Pardoll, M.D., Ph.D., direktør for Bloomberg ~ Kimmel Institute for Cancer Immunotherapy.

Det vil også i fremtiden være mulig å forhindre kolonisering av bakteriene i tykktarmen, muligens med bruk av probiotika («snille» tarmbakterier) for å jage bort de fiendtlige bakteriene fra tarmen. Forskerne sier også at probiotika potensielt kan være en effektiv preventiv behandling.

Disse nye funnene fra Cynthia Sears, MD, professor i medisin og en forsker ved Johns Hopkins Kimmel Cancer Center bygger på hennes tidligere forskning som viser at bestemte bakteriestammer har invadert tarmslimhinnen i minst halvparten av pasientene som får tyktarmskreft, uten arvelig disposisjon for sykdommen.

Fremtidsmedisin og Fremtidens helseteknologi

Hos oss tar vi hensyn til at alle mennesker er unike. Derfor får du som medlem muligheten til å utforske din egen kropp og helse gjennom tilgang til vår egenutviklede helseforbedringsplattform, MinSide. Her kan du utvikle planen for din helsereise og på både mobil, ipad og PC få tilgang til alle dine egne data løpende for å tracke helsedata, progresjonen og fremgang. Les mer om oss her.

I motsetning til de fleste bakterier, som ikke trenger gjennom tykktarmenes beskyttende slimlag, danner disse miljøene av bakterier som invaderer slimet en klebrig biofilm rett ved siden av tarmepitelcellene der tykktarmskreft vanligvis oppstår. Forskerne mener at disse bakterielle samfunnene til slutt hjelper epitelceller til å utvikle kreft.

De undersøkte videre forholdet mellom biofilmer og kreftdannelse. Testene viste flekkete seksjoner av biofilmer fordelt langs tykktarmen i ca 70 prosent av pasientene. Forskerne brukte genprober til å identifisere de spesielle bakterieartene og fant at biofilmene hovedsakelig besto av to typer, Bacteroides fragilis og Escherichia coli, et overraskende funn siden kolonet inneholder minst 500 forskjellige typer bakterier. Test på 25 ekstra kolonprøver fra FAP-pasienter viste at B. fragilis-stammen var en subtype, kalt ETBF, som gir et toksin som utløser bestemte onkogene eller kreftfremmende prosesser i tykktarmsepitelceller og forårsaker kolonbetennelse. E. coli-stammen produserte et stoff kalt colibactin, som forårsaker DNA-mutasjoner.

«Det er kombinasjonen av disse effektene, som krever sameksistens av disse to bakteriene, som skaper den perfekte stormen som driver utvikling av kolonkreft», sier forskerne.

Begge typer bakterier er funnet hos små barn over hele verden, og potensielt bidrar til økningen i kolonkreft blant yngre mennesker.

«Dette sykdom som til slutt resulterer i kirurgisk fjerning av tykktarmen, og våre funn kan gi oss nye og mindre invasive måter å forhindre tykktarmskreft i å utvikle seg,» sier Sears.

Hun sier at disse samme tilnærmingene kunne brukes på de mer vanlige sporadiske typer tykktarmskreft, som oppstår uten en familiær predisposisjon.

Norsk forskerkjempe pioner innenfor forskningen på &#8 …

Immuncellene i tarmen er involvert i den inflammatoriske responsen som er kjent for å støtte tumorvekst. Denne prosessen kulminerer i svulster som dannes i tykktarmen. Ytterligere eksperimenter viste at et protein kjent som STAT3, som tidligere ble vist å spille en rolle for å regulere kreft og inflammatoriske gener, også er nødvendig for tumordannelse.

Samlet sier Sears at de to nye studiene foreslår en rekke strategier som forskere kan teste for å forhindre eller til og med bekjempe kolonkreft. For eksempel kan det være mulig å forhindre denne sykdommen ved å holde kolonet fritt for disse to problematiske bakterienes toksiner.

Forskere kan dermed være i stand til å stoppe den ondartede kaskaden med behandling mot en eller flere av de forskjellige molekylære prosessene som øker betennelsen i kolon.

Denne forskningen gir ytterligere tyngde bak sammenhengen mellom betennelse i tarmen og utvikling av tarmkreft. Les studien i Science her og ScienceDirect her.

Vårt tilbud

Funksjonellmedisinsk Institutt praktiserer persontilpasset medisin hvor vi finner og behandler den underliggende årsaken til sykdom. Les mer om oss og tilbudet vårt her. Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin her

Flere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikken og Cleveland klinikken utvikler egne sentre for Funksjonell medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.

Funksjonellmedisinsk Institutt integrerer ny kunnskap og forskning raskt og vi videreformidler det vi synes er interessant og relevant. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning som blir publisert.