Helseforbedringsprogrammet noe for deg? Book en gratis veiledning her.

Forskere viser at prebiotika kan redusere betennelse i tarmen

Forskere ved Michigan State University har vist en prebiotika kan hjelpe kroppens egne naturlige «morderceller» med å bekjempe bakteriell infeksjon og redusere betennelse, noe som også reduserer risikoen for tykktarmskreft.

Prebiotika er fibertilskudd som tjener som mat for trillioner av små bakterier som lever i tarmene våre. Når de tas, kan de stimulere veksten av de «gode» bakteriene.
persontilpasset medisin
Utviklingen av prebiotiske kosttilskudd (samt probiotika, som er faktiske bakterier) gir nye terapeutiske muligheter for forskere og leger.
I forskning publisert i Journal of Nutrition, rapporterer MSUs Jenifer Fenton at mus gitt det prebiotiske galakto-oligosakkaridet GOS, så alvorlighetsgraden av deres kolitt (en av de viktigste formene for inflammatorisk tarmsykdom) betydelig redusert.
Artikkelen fortsetter under. Masse ny forskning på prebiotika for tiden. Her kan du lese om hvordan prebiotika kan redusere alvorlighetsgraden av astma.

Prebiotika reduserer alvorlig treningsindusert astma, viser studier.

Museene matet med GOS – så en 50 prosent reduksjon i kolitt.
Forskning har vist visse typer matvarer og fibre kan redusere tarmkreftrisiko, sier Fenton ved Institutt for matvitenskap og ernæring.
«Det er noe unikt med visse typer fibre, som GOS, og hvordan de endrer celler og påvirker immunforsvaret for å endre sykdomsrisiko, enten for det gode eller det dårlige,» sa hun. «Vårt overordnede mål er å identifisere enten diettmønstre eller diettkomponenter for å redusere betennelse og kreftrisiko.
«I dette tilfellet brukte vi prebiotika for å stimulere endringer i bakterier i tarmen som kan ha en gunstig innvirkning på tykktarmen.»
Fenton jobbet tett på prosjektet med Elizabeth Gardner, som tidligere har sett på effekten av diett i bekjempelse av influensa.

Prebiotika og probiotika kan være effektivt mot eksem.

Ved å anvende noen av erfaringene i disse studiene til mus med bakterielt indusert kolitt, fant forskerne at mus gitt GOS hadde signifikant mindre betennelse og færre unormale celler, to forløpere for tarmkreft.
Det viste seg at de positive resultatene var knyttet til den betydelige forbedringen av kroppens egne naturlige «morderceller», funnet i immunsystemet og avgjørende for å bekjempe nye infeksjoner i kroppen.

«Våre resultater tyder på at GOS kan være effektive for å redusere alvorlighetsgrad av kolitt ved å «prime» det medfødte immunsystemet,» sa hun.

Les studien her
Vårt tilbud
Funksjonellmedisinsk Institutt praktiserer persontilpasset medisin hvor vi finner og behandler den underliggende årsaken til sykdom. Les mer om oss og tilbudet vårt her. Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin her
Flere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikken og Cleveland klinikken utvikler egne sentre for Funksjonell medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.
Funksjonellmedisinsk Institutt integrerer ny kunnskap raskt og vi videreformidler det vi synes er interessant ny kunnskap. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning som blir publisert.