Hvordan mikrober i tarmen påvirker vår mentale helse

Forskere ved Universitetet i Exeter Medical School og University of Zaragoza i Spania fant at tarmmikrobene regulerer nivåene av serotonin – en nevrotransmitter i hjernen, og finnes også i tarmen, der den regulerer tarmen.

Forskerene studerte et protein kjent som TLR2, en kritisk detektor av mikrobiota funnet i tarmen. De fant at den regulerer nivåene av serotonin – en nevrotransmitter som sender meldinger til hjernen, og finnes også i tarmen.

persontilpasset medisin

Forskningen, utført i cellekulturer og verifisert i mus, gir sterke indikasjoner for at mikrobiota kan forstyrre menneskelig fysiologi ved å modulere serotonintransportaktiviteten. Serotonin-transport er relevant for mange sykdommer, og det ser ut til at mikrobiota i tarmen vår, er i stand til å forstyrre denne transporten og kontrollere våre serotoninnivåer.

Resultatet, publisert i PLOS ONE, kommer samtidig som forskere over hele verden arbeider for å forstå de kompliserte samspillene mellom mikrobiotaens «usynlige verden» i kroppene våre og deres innflytelse på vår helse og til og med vår mentale helse. Nylig har forskere i California funnet tydelige indikasjoner på at bakteriene i tarmen spiller en rolle i å forårsake Parkinsons sykdom.

Ny studie viser at stress fører til endringer i tarmba …

Det kan også bidra til å forklare hvordan mikrobiotaen i tarmen vår påvirker vår fysiologi. Inflammatorisk tarmsykdom antas blant annet å bli utløst når TLR2 ikke fungerer som den skal, men så langt har mekanismene bak dette ikke blitt fullstendig forstått. Denne studien har til formål å fremme denne forståelsen, og ble støttet Stiftelsen for studiet av inflammatoriske tarmsykdommer i Aragón (ARAINF), i Spania.

Dr Eva Latorre, en postdoktoral forsker ved Universitetet i Exeter Medical School, sa det nye funnet bidro til å forstå i et raskt voksende forskningsområde. Hun sa:

«Denne studien har konkludert med at proteinet TLR2 endrer tilgjengeligheten av serotonin, noe som er viktig i en rekke forhold fra depresjon til inflammatorisk tarmsykdom… «

Fremtidsmedisin og Fremtidens helseteknologi

Hos oss tar vi hensyn til at alle mennesker er unike. Derfor får du som medlem muligheten til å utforske din egen kropp og helse gjennom tilgang til vår egenutviklede helseforbedringsplattform, MinSide. Her kan du utvikle planen for din helsereise og på både mobil, ipad og PC få tilgang til alle dine egne data løpende for å tracke helsedata, progresjonen og fremgang. Les mer om oss her.

Forskningsgruppen undersøkte menneskelige celler i en tarmmodell i laboratoriet, og så på hvordan de uttrykker proteiner og RNA-aktiviteter som regulerer hvordan de oppfører seg. De fant at TLR2 kontrollerer serotonintransport – og ser det samme resultatet i studier på mus.

Hovedforsker av denne studien, professor José E Mesonero ved Universitetet i Zaragoza, sa:

«Denne studien åpner forståelsen om det komplekse universet: mikrobiomet. Vi har konkludert med at TLR2 ikke bare kan oppdage mikrobiota, men også modulere serotonintransport, en av de viktigste mekanismene i nevrologiske og inflammatoriske sykdommer. Det må fortsatt studeres videre, men dette arbeidet kan forbedre vår forståelse av forbindelsen mellom tarm og hjerne-tanke mikrobiota. «

Les mer om studien her

Vårt tilbud

Funksjonellmedisinsk Institutt praktiserer persontilpasset medisin hvor vi finner og behandler den underliggende årsaken til sykdom. Les mer om oss og tilbudet vårt her. Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin her

Flere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikken og Cleveland klinikken utvikler egne sentre for Funksjonell medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.

Funksjonellmedisinsk Institutt integrerer ny kunnskap raskt og vi videreformidler det vi synes er interessant ny kunnskap. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning som blir publisert.