Forskere med nytt skritt mot mulig ny behandling av resistente og patogene bakterier

Danske forskere dreper sykdomsfremkallende bakterier med viruscocktail.

Som vi tidligere har beskrevet i tidligere nyhetsartikler har forskningen på virus som potensiell behandling mot patogene, potensielt sykdomsfremkallende bakterier, økt kraftig den senere tiden.

persontilpasset medisin

Tenk deg at du har blitt syk fordi du har fått i deg patogene bakterier. Du går til legen og foreskrives bredspektret antibiotika, som – i tillegg til å drepe de dårlige bakteriene i tarmfloraen din – teppebombe det komplekse samfunnet av bakterier som danner en sunn tarmflora.

Ny forskning fra Københavns Universitet antyder at det kan være mulig å drikke en cocktail av selektive virus (bakteriofager) som går direkte inn i tarmen og dreper de sykdomsfremkallende bakteriene, slik at du blir bedre – uten bruk av antibiotika og uten å skade de gunstige bakteriene.

Forskerne har nå kommet et skritt nærmere dette scenariet.

«Forskningen viser at vi har mulighet til å drepe bestemte bakterier uten skade på den andre og ellers sunn tarmflora,»

dette sier professor Dennis Sandris Nielsen fra Institutt for matvitenskap ved Københavns Universitet.

Les vår omfattende artikkel om Bakteriofager. Historien og mekanismene.

Bakteriofager mulig ny behandling mot infeksjoner og re …

Sammensetningen av tarmfloraen i modellen brukt i forskningen er representativ for hvordan tarmfloraen kan se ut i en sunn person. I studien har forskere lagt til E. coli-bakterier i tarmfloraen, som de deretter forsøkte å drepe ved å bruke en målrettet cocktail av virus (bakteriofager).

«Å bruke bakteriofager for å drepe patogene bakterier er ikke nytt og har faktisk blitt brukt til å behandle sykdommer i Øst-Europa i nesten et århundre, men det var ikke før relativt nylig at denne tilnærmingen begynte å tiltrekke seg mer utbredt forskningsinteresse i vesten, sier Dennis Sandris Nielsen

Forskningen i bekjempelse av smittsomme sykdommer med virus var ikke så interessant fordi du allerede hadde en effektiv behandling med antibiotika.

Se kundehistorier fra Funksjonellmedisinsk Institutt

«Det er annerledes i dag, hvor resistens mot antibiotika er et økende problem i moderne medisin. Samtidig har vi blitt mer oppmerksomme på hvor viktig bakteriene i tarmen er for vår helse, sier Nielsen.

Fager (bakteriofager) er virus som angriper bakterier – i denne sammenheng bakterier i vår intestinale mikrobiom. Den klassiske lytiske fagen angriper bakterier ved å feste til overflaten av bakterien og injisere sitt genetiske materiale inn i bakterien. Det tar over bakteriens metabolisme og omdirigerer den til å skape nye virus. Den bakterielle cellen, som nå er tatt over av fagen, vil eksplodere og sende mange nye fager ut i omgivelsene, som da kan angripe nye bakterier. Les studien her.

Les om vårt tilbud her

Funksjonellmedisinsk Institutt praktiserer persontilpasset medisin hvor vi finner og behandler den underliggende årsaken til sykdom. Les mer om oss og tilbudet vårt her. Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin her

Flere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikken og Cleveland klinikken utvikler egne sentre for Funksjonell medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.

Funksjonellmedisinsk Institutt integrerer ny kunnskap raskt og vi videreformidler det vi synes er interessant ny kunnskap. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning som blir publisert.