Forskere knytter inflammatorisk tarmsykdom med vanlig bakterielt toksin

Ny forskning har avdekket en overraskende forbindelse mellom et vanlig bakterietoksin som finnes i tarmen og inflammatorisk tarmsykdom (IBD).

Forskerne ved John Innes Center, Norwich, Storbritannia, jobber sammen med et team av forskere fra Brigham og Women’s Hospital (Boston, USA), har bidratt til å etablere en forbindelse mellom mikrocin B17, et kjent toksin produsert av E. coli-bakterier, og IBD.

persontilpasset medisin

IBD inkluderer alvorlige tilstander som Crohns sykdom og ulcerøs kolitt som sammen påvirker mer enn 300.000 mennesker bare i Storbritannia.

Forskningen, publisert i Cell, gir viktig innsikt om disse tilstandene.

John Innes Center-forskerne, ledet av professor Tony Maxwell, har jobbet med microcin B17 i flere år i deres søken etter ny behandling. Den er produsert av E. coli (Escherichia coli) som et våpen mot andre bakterier i tarmen.

De to forskningsteamene jobbet sammen for å vise at biprodukter fra toksinet ser ut til å utløse tarmbetennelse som er karakteristisk for IBD.

Mulig behandling av bakterieinfeksjonen Klebsiella i ta …

Dr. Fred Collin, en postdoktoralforsker i professor Maxwells laboratorium, som gjennomførte viktige aspekter av arbeidet, sier:

«Disse funnene vil fremme vår forståelse av hvordan tarmbetennelse forbundet med IBD kan utløses og gi nytt håp om mulig fremtidig behandling.»

Forskningsgruppen sier at fremskritt i genombaserte studier har etablert genetiske koblinger med utviklingen av IBD. Men miljøfaktorer er enda ikke klart definert.

I tillegg til økt offentlig forståelse av IBD, kaster denne studien nytt lys på mikrobiomet, altså trillioner av bakterier i tarmen.

«Bakteriene som bor i oss har stor innvirkning på helsa vår og det viktige funnet her er at det ikke er E. coli-bakteriene selv – men giften som produseres av bakteriene som ser ut til å ha en inflammatorisk effekt» forklarer professor Maxwell.

«Bakteriene produserer disse toksinene og giftstoffene for å drepe andre bakterier og mikrober i deres kamp for plass og ressurser – men det ser ut til at toksinene sine nedbrytningsprodukter også kan initiere tarmbetennelse,» tilføyer han.

Les studien her

Lurer du på hva vi kan hjelpe deg med? BLI KONTAKTET FOR GRATIS VEILEDNINGSSAMTALE.
Vi har et bredt tilbud og et erfarent team med leger og terapeuter.

Funksjonellmedisinsk Institutt praktiserer persontilpasset medisin hvor vi finner og behandler den underliggende årsaken til sykdom. Les mer om oss og tilbudet vårt her. Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin her

Flere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikken og Cleveland klinikken utvikler egne sentre for Funksjonell medisin og persontilpasset medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.

Funksjonellmedisinsk Institutt integrerer ny kunnskap raskt og vi videreformidler det vi synes er interessant ny kunnskap. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning som blir publisert.