Tarm-mikrober kan påvirke metabolismen og stoffskiftet gjennom immunsystemet.

En ny studie publisert i Cell Metabolism viser at «gode» bakterier som lever i tarmene våre, kan bidra til å regulere stoffskiftet.

Funksjonellmedisinsk Institutt skiller seg fra mange deler av det ordinære helsevesenet ved at vi integrerer ny kunnskap og forskning raskt, slik at våre kunder til enhver tid får tilgang til den oppdaterte kunnskapen som vi mener vi trygt kan integrere. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning og kunnskap som vi publiserer i nyhetsseksjonen

Studien, ledet av Paula Watnick, MD, PhD, ved avdelingen for smittsomme sykdommer på Boston Children’s Hospital, avslører at det medfødte, uspesifikke immunforsvaret, kjent som vår første forsvarslinje mot en bakteriell infeksjon, har en tilleggsjobb som er like viktig.

persontilpasset medisin

I tarmen bruker fordøyelsesceller det medfødte immunforsvaret for å angripe skadelige bakterier. Men andre tarmceller, enteroendokrine celler, bruker den samme metoden for å reagere på «gode» bakterier – ved å finjustere metabolismen til kosthold og tarmen.

Hvordan er tarmbakterier, det uspesifikke immunsystemet og metabolisme relatert?

Gjennom en rekke eksperimenter begynte forskerteamet å kartlegge hvordan bakterier utøver sin metabolske påvirkning. De visste at det uspesifikke immunforsvaret har enteroendokrine celler for å produsere takykinin.

I fravær av bakterier og deres nedbrytningsprodukt, Acetat, blir det ikke produsert takykinin. Når bakteriefrie frukt-fluer blir gitt acetat, blir det uspesifikke immunforsvaret reaktivert og deres metabolisme normaliserer. En spesifikk medfødt immunreceptor på enteroendokrine celler, PGRP-LC, er nødvendig for å motta acetatsignalet.

Hvordan mate de gode bakteriene i tarmen

«Vi vet at bakterier styrer metabolismen vår, men ingen visste at bakterier samarbeidet med medfødte uspesifikke immune signalveier i enteroendokrine celler,»

det sier Watnick.

Selv om Watnick nå vil få bekreftet disse funnene i en pattedyrsmodell, antyder studien et todelt samspill mellom mikrobiomet og stoffskiftet vårt.

Gode ​​bakterier fermenterer næringsstoffer i kostholdet vårt og gir kortkjedede fettsyrer som acetat som biprodukt, noe som hjelper oss med å optimalisere bruken og lagringen av næringsstoffer.

Patogene «potensielt sykdomsfremkallende» bakterier gjør det motsatte: De forbruker fettsyrer og hindrer god metabolisme.

Acetat er produsert gjennom at spesifikke bakterier fermenterer noen næringsstoffer. Watnick og hans kollegaer mener at å spise mer fermenterbare karbohydrater (resistent stivelse) også kalt prebiotika kan øke acetatnivåene og fremme god metabolisme.

Slike matvarer kan bidra til å motvirke ubalanser i våre tarmbakterier, som de som skyldes langvarig bruk av antibiotika, mener forskerne.

Les studien i Cell Metabolism her.

Lurer du på hva vi kan hjelpe deg med? BLI KONTAKTET FOR GRATIS VEILEDNINGSSAMTALE. Vi har et bredt tilbud og et erfarent team med leger og terapeuter.

Funksjonellmedisinsk Institutt skiller seg fra mange deler av det ordinære helsevesenet ved at vi integrerer ny kunnskap og forskning raskt, slik at våre kunder til enhver tid får tilgang til den oppdaterte kunnskapen som vi mener vi trygt kan integrere. Vi har også fokus på underliggende årsaker og praktiserer persontilpasset medisin . Les mer om oss og tilbudet vårt her. Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin her

Flere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikken og Cleveland klinikken og nå også Johns Hopkins utvikler egne sentre for Funksjonell medisin og persontilpasset medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.

Funksjonellmedisinsk Institutt integrerer ny kunnskap raskt og vi videreformidler det vi synes er interessant ny kunnskap. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning og kunnskap som blir publisert.