Mulig effektiv behandling med «gode» bakterier mot Chrons og inflammatorisk tarm.

Forskere viser at manipulering av tarm-mikrobiomet med «gode» bakterier kan bidra til å behandle Crohns sykdom og inflammatorisk tarm.

Funksjonellmedisinsk Institutt skiller seg fra mange deler av det ordinære helsevesenet ved at vi integrerer ny kunnskap og forskning raskt, slik at våre kunder til enhver tid får tilgang til den oppdaterte kunnskapen som vi mener vi trygt kan integrere. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning og kunnskap som vi publiserer i nyhetsseksjonen.

Penn-forskere antyder at et bakterielt enzym, urease, står bak en ubalanse i tarmmikrobiomet knyttet til Crohns sykdom.

Den nye studien, som ble publisert online i Science Translational Medicine, viser god effekt ved å først fjerne en betydelig del av bakteriene i tarmmikrobiomet – og deretter gjeninnføre en bestemt type «gode» bakterier som mangler dette enzymet.

Forskerne mener dette kan være en effektiv tilnærming til å bedre behandle disse sykdommene.

«Fordi det er et enkelt enzym som er involvert i denne prosessen, kan det være en målrettet løsning,» sa studien s senior forfatter, Gary D. Wu, MD,  forskningsleder i divisjonen Gastroenterology ved Perelman School of Medicine ved University of Pennsylvania.

Artikkelen fortsetter under.

Mikrober er ikke fienden – de er en stor del av o …

«Ideen ville være at vi kan » konstruere» mikrobiotaens sammensetning på en eller annen måte.»

En ubalanse i tarmmikrobiomet – mer «dårlige» bakterier enn «bra» – er kjent som en dysbiose, som skyldes miljøstressorer som tarmbetennelse, antibiotika, kosthold eller annet. Tarmdysbiose antas å drive utvikling av Crohns, inflammatorisk tarm og andre sykdommer, men mekanismene er ikke fullt ut forstått av forskerene. Men de ønsker utvikle en sunnere bakteriell balanse for pasientene. Crohns sykdom er en inflammatorisk tarmsykdom som rammer nesten en million barn og voksne i USA.

I en rekke menneskelige og musestudier oppdaget forskerne at en type «dårlige» bakterier kjent som Proteobacteria fermenterer og «spiser» urea. Urea som er et avfallsprodukt kan ende opp i tykktarmen, og spille en viktig rolle i utviklingen av dysbiose.

De «dårlige» bakteriene, som bærer ureaseenzymet, omdanner urea til ammoniakk (nitrogenmetabolisme), som deretter reabsorberes av bakterier for å produsere aminosyrer som er forbundet med dysbiose i Crohns sykdom.

«Gode» bakterier kan ikke reagere på en lignende måte, og kan dermed fungere som en potensiell terapeutisk tilnærming for å konstruere et mikrobiom i en sunnere tilstand og som et resultat – behandle sykdom.

Wu uttaler;

«Studien er viktig fordi den viser at transporten av nitrogen inn i bakterier er en viktig prosess i utviklingen av dysbiose. Det viser også at et enkelt enzym, kan rekonfigurere hele sammensetningen av tarmmikrobioten.»

Resultatene i studien viste at fekale aminosyrer, et resultat av bakteriell nitrogenmetabolisme, var signifikant forbundet med Crohns sykdom, dysbiose og en overflod av Proteobacteria hos pasientene.

Forskere viste tidligere at ved å behandle mus med medikamenter som fjernet en betydelig del av mikrobene, betydelig reduserte bakteriell belastning. Og som skaper en mulighet for å skape grobunn for at et nytt og sunnere bakteriesamfunn kan etablere seg.

På samme måte som med mus, behandlet de fem mennesker med de samme medikamentene, og reduserte bakteriell belastning i tarmkanalen med 100.000 ganger. Dette tyder på at det kan være mulig å konstruere sammensetningen av tarmmikrobiota hos pasienter med inflammatorisk tarmsykdom.

Faktisk utfører Penn-teamet for tiden en terapeutisk klinisk studie hos pasienter med aktiv Crohns sykdom for å se om bruk av en strategi basert på data fra denne studien som fokuserer på omfattende endringer av tarmmikrobotaen. »

Forskerne mener dette er et viktig skritt for å bygge en teknologiplattform for å konstruere en gunstig sammensetning av tarmkanalens mikrobiota for behandling av inflammatoriske tarmsykdommer. Du kan lese mer om forskningen og lese hele studien her.

Lurer du på hva vi kan hjelpe deg med? DELTA PÅ ET UFORPLIKTENDE INNTAKSMØTE. Vi har et bredt tilbud og et erfarent team med leger og terapeuter.

Funksjonellmedisinsk Institutt skiller seg fra mange deler av det ordinære helsevesenet ved at vi integrerer ny kunnskap og forskning raskt, slik at våre kunder til enhver tid får tilgang til den oppdaterte kunnskapen som vi mener vi trygt kan integrere. Vi har også fokus på underliggende årsaker og praktiserer persontilpasset medisin . Les mer om oss og tilbudet vårt her.

Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin herFlere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikken og Cleveland klinikken og nå også nummer 3 rangerte Johns Hopkins utvikler egne sentre for Funksjonell medisin og persontilpasset medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.

Inngangen til hele vårt tilbud er å gjennomføre et inntaksmøte hvor du får kunnskap om Funksjonellmedisin og hele vårt omfattende tilbud. Der kan du avgjøre hvilket tilbud som passer for deg. Book Inntaksmøte her.Se kundehistorier fra Funksjonellmedisinsk Institutt herArtikkelen fortsetter under

Funksjonellmedisinsk Institutt integrerer ny kunnskap raskt og vi videreformidler det vi synes er interessant ny kunnskap. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning og kunnskap som blir publisert.