Forskere viser at periodisk spising kan gi store helsegevinster

Forskerne viser at ved å spise i et 10-timers vindu kan man overstyre sykdomsfremkallende genetiske defekter og opprettholde god helse.

Funksjonellmedisinsk Institutt skiller seg fra mange deler av det ordinære helsevesenet ved at vi integrerer ny kunnskap og forskning raskt, slik at våre kunder til enhver tid får tilgang til den oppdaterte kunnskapen som vi mener vi trygt kan integrere. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning og kunnskap som vi publiserer i nyhetsseksjonen.

Forskere ved Salk-instituttet fant at mus som mangler de biologiske klokkene som antas å være nødvendige for en sunn metabolisme, fortsatt kan beskyttes mot fedme og metabolske sykdommer ved å ha daglig tilgang til mat begrenset til et 10-timers vindu.

Studien som ble publisert i tidsskriftet Cell Metabolism nylig, tyder på at helseproblemer forbundet med forstyrrelser i døgn- rytmer – kan korrigeres ved å spise alle kalorier i et 10-timers vindu.

«For mange av oss begynner dagen med en kopp kaffe først om morgenen og slutter med en matbit 14 eller 15 timer senere,»

det sier Satchidananda Panda, professor ved Salk’s Regulatory Biology Laboratory og leder av den nye studien. Videre sier han;

«Men å begrense matinntaket til 10 timer om dagen, og faste resten, kan føre til bedre helse, uavhengig av vår biologiske klokke.»

Hver celle i alle pattedyrs kropper opererer i en 24-timers syklus kjent som den sirkadiske rytmen – cellesykluser som styrer når ulike gener er aktive. For mennesker er gener for fordøyelse for eksempel mer aktive tidligere på dagen, mens gener for cellulær reparasjon er mer aktive om natten. Tidligere oppdaget Pandas lab at mus som fikk 24-timers tilgang til et fettrikt kosthold, ble overvektige og utviklet en rekke metabolske sykdommer, inkludert høyt kolesterol, fettlever og diabetes. Men de samme musene, når de fikk begrenset det fettrike kostholdet til et daglig 8- til 10-timers vindu, ble magre og sunne.

Artikkelen fortsetter under.

Les vår omfattende artikkel om helse-effektene ved fasting her.

Alt om hvordan fasting kan gi et lengre og sunnere liv

Forskerne tilskriver de helsemessige fordeler til at musene ble bedre synkronisert med sine cellulære klokker – for eksempel ved å spise de fleste kaloriene når gener for fordøyelse var mer aktive.

I den nye studien har teamet fått bedre forståelse for rollen som sirkadiske rytmer har ved metabolske sykdommer ved å deaktivere gener som er ansvarlige for å opprettholde den biologiske klokken, inkludert i leveren, som regulerer mange metabolske funksjoner.

De genetiske defektene i disse musene gjør dem utsatt for fedme, diabetes, fett- leversykdom og forhøyet blodkolesterol. Disse sykdommene øker ytterligere når dyrene får lov til å spise fet og sukkerholdig mat.

For å teste om tidsbegrenset spising kunne være til fordel for disse «klokkefrie» musene, satte Pandas team musene på to ulike to fettrike diettregimer: en gruppe hadde tilgang til mat døgnet rundt, den andre hadde tilgang til det samme antall kalorier bare i et 10-timers vindu. Som forskerne forventet, ble gruppen som kunne spise til enhver tid overvektig og utviklet metabolske sykdommer. Men gruppen som spiste det samme antall kalorier i et 10-timers vindu forble slanke og sunne – og dette til tross for at de ikke hadde en indre «biologisk klokke» og dermed genetisk programmert til å bli syke.

Forsker Amandine Chaix, ved Salk sier;

«Dette arbeidet tyder på at vi ved å kontrollere dyrenees spise- og fastesykluser, i utgangspunktet kan tilsidesette mangelen på et indre klokke-system med et eksternt tidsstyringssystem.»

Ifølge forskerne tyder det nye arbeidet på at den primære rollen til den sirkadiske klokken kan være å fortelle dyret når de skal spise og når de skal holde seg borte fra mat. Denne indre klokken gir pattedyr en balanse mellom tilstrekkelig ernæring i spiseperioden og nødvendig reparasjon eller foryngelse under fasting.

Forskerne sier at når denne sirkadiske klokken forstyrres  bryter balansen mellom ernæring og foryngelse ned og sykdommer kan utvikle seg.

De sier videre at når vi blir eldre, svekkes våre sirkadiske klokker. Denne aldersavhengige forverringen av den sirkadisk klokken er parallell med vår økte risiko for metabolske sykdommer, hjertesykdommer, kreft og demens.

Men den gode nyheten, sier forskerne, er at en enkel livsstil som å spise all mat innenfor en 10 timers periode, kan gjenopprette balansen, avverge metabolske sykdommer og opprettholde god helse.

«Mange av oss kan ha en eller flere sykdomsfremkallende defekte gener som får oss til å føle oss hjelpeløse i forhold til sykdomsutvikling. Funnet om at en god livsstil kan slå de dårlige effektene av defekte gener, åpner nytt håp om å holde seg frisk,»

sier professor Panda.

Laben planlegger nå nye studier for å undersøke om å spise innenfor en 8-10 timers periode, kan forhindre eller reversere mange aldringssykdommer, samt se på hvordan den nåværende studien kan gjelde for mennesker.

Artikkelen fortsetter under.

Les mer om hvordan du kan komme i gang med oppfølging hos Funksjonellmedisinsk Institutt.

På deres nettside, mycircadianclock.org, anbefaler de folk over hele verden til å melde seg på studien, laste ned en app og få veiledning om hvordan man inntar en optimal daglig spisesyklus. Ved å samle daglige spise- og helsestatusdata fra tusenvis av mennesker, håper laboratoriet å få en bedre forståelse av hvordan en daglig spise-faste syklus opprettholder og påvirker helse.

Les hele studien her

Lurer du på hva vi kan hjelpe deg med? BLI KONTAKTET FOR GRATIS VEILEDNING. Vi har et bredt tilbud og et erfarent team med leger og terapeuter.

Vi ser på god helse som en ferdighet – og ikke som en skjebne.

Funksjonellmedisinsk Institutt skiller seg fra mange deler av det ordinære helsevesenet ved at vi integrerer ny kunnskap og forskning raskt, slik at våre kunder til enhver tid får tilgang til den oppdaterte kunnskapen som vi mener vi trygt kan integrere. Vi har også fokus på underliggende årsaker og praktiserer persontilpasset medisin . Les mer om oss og tilbudet vårt her.

Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin herFlere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikken og Cleveland klinikken og nå også nummer 3 rangerte Johns Hopkins utvikler egne sentre for Funksjonell medisin og persontilpasset medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.

Inngangen til hele vårt tilbud er å gjennomføre et inntaksmøte hvor du får kunnskap om Funksjonellmedisin og hele vårt omfattende tilbud. Der kan du avgjøre hvilket tilbud som passer for deg. Book Inntaksmøte her.

Funksjonellmedisinsk Institutt integrerer ny kunnskap raskt og vi videreformidler det vi synes er interessant ny kunnskap. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning og kunnskap som blir publisert.