Berkeley forskere: Du kan behandle feil i DNA med vitaminer og mineraler

Den økende tilgangen på gentester vil også fortelle om hvilke og hvor mye vitaminer som kan forbedre helsen.

Funksjonellmedisinsk Institutt skiller seg fra mange deler av det ordinære helsevesenet ved at vi integrerer ny kunnskap og forskning raskt, slik at våre kunder til enhver tid får tilgang til den oppdaterte kunnskapen som vi mener vi trygt kan integrere. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning og kunnskap som vi publiserer i nyhetsseksjonen.

Etter hvert som DNA-sekvensering blir billigere, blir det stadig vanligere for folk gjennomført gentester. En ny studie viser at ett enzym kan «skrus opp» med vitaminer, noe som tyder på at vi i fremtiden kan ta persontilpassede vitamintilskudd.

Etter hvert som kostnaden for gen-sekvensering faller kraftig, er snart er den eneste grunnen til ikke å se på ditt «personlige genom» frykten for hvilke dårlige nyheter som ligger i dine genene, mener Berkeley forskerne.

Forskerne har imidlertid funnet en god grunn til å dykke inn i din genetiske arv:

å finne de små genetiske feilene som kan behandles med naturlige midler så enkelt som vitamin eller mineraltilskudd.

«Jeg ser etter de gode nyhetene i det menneskelige genomet,»

det sier Jasper Rine, UC Berkeley professor i molekylær og cellebiologi. Videre sier han;

«De siste 20 årene har egentlig vært en triumf innen biomedisinsk forskning for å finne sykdomsgener, som er biologisk interessant, genetisk viktig og også skremmende for folk som får denne informasjonen,»

Artikkelen fortsetter under.

De vanligste kjemiske ubalansene ved psykiske problemer

Og ga videre en god nyhet;

«Jeg ble besatt av å prøve å finne om det er en annen klasse med informasjon som vil få folk til å se på deres genomsekvens.»

Rine og kollegaer ved Berkeley fant er at det er mange genetiske forskjeller som gjør folks enzymer mindre effektive enn normalt, og enkle tilskudd med vitaminer kan ofte gjenopprette noen av disse mangelfulle enzymene til å igjen få full kraft.

Nicholas Marini, en forsker i teamet ved UC Berkeley, mener at de som er rammet av mange metabolske eller stoffskiftesykdommer, er personer med to dårlige eksemplarer eller alleler av et essensielt enzym. Mange andre kan gå rundt med bare ett dårlig gen, eller to kopier av litt defekte gener, som endrer deres enzymnivåer litt og forårsaker ugunstige effekter som også kan elimineres med vitamintilskudd.

«Våre studier har overbevist oss om at det er mye variasjon i befolkningen i disse enzymene, og mye påvirker funksjonen, og mye av det påvirkes av vitaminer,»

Marini sa videre;

«Jeg ville ikke bli overrasket om alle vil trenge en optimal dose vitaminer basert på deres genetiske uttrykk, basert på den type variansen de har i vitaminavhengige enzymer.»

Deres forskning, som delvis støttes av Forsvarsforskningsprosjektet (DARPA) og US Army, kan gjøre det mulig for dem å forske på amerikanske soldater for å teste teorien om at vitamintilskudd kan behandle defekte enzymer.

«Våre soldater, som opererer under ekstreme forhold kan være begrenset av deres fysiologi,»

sa Rine. Og videre;

«Vi jobber nå med forsvarsdepartementet for å identifisere varianter av enzymer som kan repareres, og til slutt håper de å identifisere tropper som har disse variantene og teste om ytelsen kan forbedres ved persontilpassende tilskudd.»

I den PNAS-publiserte studien rapporterer Rine, Marini og deres kollegaer om sin første analyse av varianter av et humant enzym, kalt metylentetrahydrofolatreduktase, eller MTHFR. Enzymet, som krever at B-vitaminet folatet fungerer optimalt , spiller en nøkkelrolle i syntetisering av molekyler som går inn i DNA-nukleotidbyggeblokkene.

Noen kreftmedisiner, som metotrexat, målretter seg mot MTHFR for å stenge DNA-syntese og forhindre tumorvekst.

Ved hjelp av DNA-prøver fra 564 individer ble MTHFR-enzymet syntetisert og satt inn i gjærsopp. Gjærsopp bruker mange av de samme enzymene og cofactorene vitaminer og mineraler som mennesker og er en utmerket modell for menneskelig metabolisme, sa forskerne.

Forskerne fant at fire forskjellige mutasjoner påvirket funksjonen av det humane enzymet i gjærsopp. En av disse mutasjonene er velkjent: Nesten 30 prosent av befolkningen har en kopi, og ni prosent har to kopier. Forskerne var i stand til å ved å supplere med folat og gjenopprette full funksjonalitet til de vanligste variantene.

Siden dette eksperimentet har forskerne funnet 30 andre varianter av MTHFR-enzymet og testet rundt 15 av dem, De sier;

«og over halvparten forstyrrer enzymets funksjon, og produserer hundrevis av spekter av enzymaktivitet. De fleste av disse kan enten delvis eller fullstendig gjenopprettes til normal aktivitet ved å legge til flere folater. Og det er en overraskelse».

De fleste forskere mener at skadelige mutasjoner er nedprioritert av evolusjon, men Rine påpeker at dette bare gjelder mutasjoner som påvirker reproduksjonsevne.

Artikkelen fortsetter under.

Amerikanske forskere med helt nye anbefalinger for inntak av vitaminer og mineraler

Mutasjoner som påvirker helsen vår i senere år blir ikke effektivt fjernet av evolusjonen og kan forbli i vårt genom for alltid. Helseeffektene ved å «tune opp» dette enzymet hos mennesker er uklart, sier han, men folat er allerede kjent for å beskytte mot fosterskader og virker å beskytte mot hjertesykdom og kreft. Minst en defekt i MTHFR-enzymet gir forhøyede nivåer i blodet av metabolitten homocystein, som er knyttet til økt risiko for hjertesykdom og hjerneslag, forhold som vanligvis påvirker mennesker i de eldre år.

«For disse menneskene kan tilskudd av folat i dietten redusere nivåene av denne metabolitten og redusere sykdomsrisikoen,»

sier Marini.

Marini og Rine sier videre

«Det er over 600 humane enzymer som bruker vitaminer eller mineraler som kofaktorer, og det er sannsynlig at vi har noen mutasjoner som begrenser ett eller flere av våre enzymer.»

Rine. «Motivasjonen min er delvis vitenskapelig, dels et utdanningsprosjekt og på noen måter et delvis politisk prosjekt.»

Forskerne anerkjenner en annen Berkeley professor, Bruce Ames, som på 1970-tallet fant at mange bakterier som ikke kunne produsere en bestemt aminosyre, kunne gjøre det hvis de fikk mer vitamin B6, og de siste årene har han fortsatt å undersøke sammenhengen mellom mikronæringsstoffer og helse.

«Bruce fant ut at man kan kurere en genetisk sykdom i bakterier ved å behandle den med vitaminer,»

Forskerne mener persontilpasset vitamintilskudd kan være viktig forn å optimalisere helse;

«Mennesker er genetisk forskjellige når det gjelder mengden vitamin som trengs for optimal ytelse av deres enzymer.»

Rine benytter seg også av de 1500 elevene i sin Biology 1A lab fakultet for å undersøke varianter av andre vitamin B6-avhengig enzymer som cystathionin beta-synthase. Han undersøker også hvordan enzymkofaktorer som vitaminer og mineraler reparerer defekte enzymer.

Arbeidet ble støttet av en University of California Discovery Grant, DARPA og National Institutes of Health.

Lurer du på hva vi kan hjelpe deg med? BLI KONTAKTET FOR GRATIS VEILEDNING. Vi har et bredt tilbud og et erfarent team med leger og terapeuter.

Det er en jungel av helse- og kostholdsråd i media og sosiale medier. Vi i Funksjonellmedisinsk Institutt har gjennom mange år og tusenvis av kunder erfart at kunnskap kan være avgjørende for at vi skal kunne ta gode valg for helsa vår og ha muligheten til å leve et langt liv med god helse.

På lik linje med Cleveland Clinic i USA, som et av verdens ledende helseinstitusjoner, så mener vi at kombinasjonen av undervisning om kroppen, mat og helse sammen med muligheten til personlig oppfølging av leger og helsepersonell – er avgjørende for en optimal helseforbederingsprosess.

Funksjonellmedisinsk Institutt skiller seg fra mange deler av det ordinære helsevesenet ved at vi integrerer ny kunnskap og forskning raskt, slik at våre kunder til enhver tid får tilgang til den oppdaterte kunnskapen som vi mener vi trygt kan integrere. Vi har også fokus på underliggende årsaker og praktiserer persontilpasset medisin . Les mer om oss og tilbudet vårt her.

Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin herFlere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikkenog Cleveland klinikken og nå også nummer 3 rangerte Johns Hopkins utvikler egne sentre for Funksjonell medisin og persontilpasset medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.

Inngangen til hele vårt tilbud er å gjennomføre et inntaksmøte hvor du får kunnskap om Funksjonellmedisin og hele vårt omfattende tilbud. Der kan du avgjøre hvilket tilbud som passer for deg. Book Inntaksmøte her.

Funksjonellmedisinsk Institutt integrerer ny kunnskap raskt og vi videreformidler det vi synes er interessant ny kunnskap. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning og kunnskap som blir publisert.