Forskere mener styrketrening er best for hjertehelsa

Nye studier viser at ulike typer fysisk aktivitet gir varierende beskyttelse mot både hjertesykdom og diabetes.

Funksjonellmedisinsk Institutt er en privat uavhengig institusjon. Som blant andre Cleveland Clinic i USA så mener vi kunnskap om helse for hver enkelt av oss – potensielt kan være avgjørende for å optimalisere helsa. Vi bringer derfor videre ny interessant forskning og kunnskap vi mener kan ha interesse for flere enn oss. Vi minner om at selv om vi mener ny kunnskap er interessant – vil vi ikke av den grunn alene integrere den i våre programmer.

Selv om det er velkjent at fysisk aktivitet er viktig for hjertehelse, har det ikke vært etablert forståelse av fordelene ved ulike typer fysisk aktivitet. Ny forskning fant at mens all fysisk aktivitet er gunstig, var statiske aktiviteter – som styrketrening – sterkere forbundet med å redusere hjertesykdomsrisiko enn dynamiske aktiviteter som å gå og sykle.

En av de studiene ble presentert på ACC Latin America Conference 2018 i Lima, Peru.

«Både styrketrening og aerobic aktivitet syntes å være sunt for hjertet, selv i små mengder,»

det sa Maia P. Smith, PhD ved St . George’s University i St. George’s, Grenada. Videre sier hun;

«Klinikere bør veilede pasientene til å trene variert – begge aktivitetstyper var fordelaktige. Men statisk aktivitet virket mer gunstig enn dynamisk, og pasienter som utførte begge typer fysisk aktivitet – oppnådde bedre resultater enn pasienter som bare økte nivået på en type aktivitet.»

Forskere analyserte risikofaktorer som for eksempel høyt blodtrykk, overvekt, diabetes og høyt kolesterol, som en funksjon av selvrapportert statisk og/eller dynamisk aktivitet (styrketrening eller gå/sykling) hos 4 086 amerikanske voksne ved hjelp av data fra 2005- 2006 ved National Health and Nutrition Examination Survey.

Artikkelen fortsetter under.

Hardtrening kan føre til endringer i tarmbakterier og øke betennelse.

Annen studie viste effektene av styrkeløft for både hjertehelse samt diabetes.

Vektløfting i mindre enn en time i uka kan redusere risikoen for hjerteinfarkt eller hjerneslag med 40 til 70 prosent, ifølge en ny Iowa State University-studie.

De fant også at å tilbringe mer enn en time i vektrommet ikke ga noen ekstra fordel.

«Folk kan tro at de må bruke mye tid på å løfte vekter, men bare to sett med benkpress som tar mindre enn 5 minutter, kan være effektive»

det sier professor Duck-chul Lee.

Resultatene viser fordelene ved styrketrening, uavhengig av løping, turgåing eller annen aerob aktivitet. Med andre ord sier forskerne at du ikke trenger å oppfylle de anbefalte retningslinjene for aerob fysisk aktivitet for å redusere risikoen din. Professor Lee sier vekt trening alene er nok. Studien er publisert i Medicine & Science in Sports & Exercise.

Lee og hans kollegaer analyserte data fra nesten 13.000 voksne i  The Aerobics Center Longitudinal Study. De målte tre helsemessige tilstander: kardiovaskulære tilstander som hjerteinfarkt og hjerneslag som ikke resulterte i død, alle kardiovaskulære hendelser, inkludert død og enhver form for død. Lee sier motstandstrening reduserte risikoen for alle tre.

Artikkelen fortsetter under.

Lee sier;

«Resultatene er oppmuntrende, men vil folk gjøre vektløfting til en del av deres livsstil? Det er million dollar spørsmålet»

Mens denne siste studien så spesifikt på bruk av frie vekter og vektmaskiner, sier Lee at folk fortsatt vil ha nytte av andre motstandsøvelser eller muskelforsterkende aktiviteter.

«Løfte noen vekt som øker motstanden på musklene dine er nøkkelen, men muskelene mine kjenner ikke forskjellen hvis jeg graver i gården, bærer tunge poser eller løfter noe annet tungt.»

Ved hjelp av det samme datasettet så Lee og hans kollegaer på forholdet mellom motstandsøvelser og diabetes, samt høyt kolesterol. De to studiene, publisert i Mayo Clinic Proceedings, fant at motstandsøvelser reduserte risikoen for begge.

Lee avslutter med;

«Musklene er kraftverket for å forbrenne kalorier. Bygging av muskler hjelper til med å bevege leddene og beinene, men gir også metabolske fordeler. Jeg tror ikke dette er verdsatt. Hvis du bygger muskler, selv om du ikke er aerobisk aktiv, brenner du mer energi fordi du har mer muskelmasse. Dette bidrar også til å forebygge fedme og gi langsiktige fordeler på ulike helsetilstander.»

Lurer du på hva vi kan hjelpe deg med? BLI KONTAKTET FOR GRATIS VEILEDNING. Vi har et bredt tilbud og et erfarent team med leger og terapeuter.  

Om Funksjonellmedisinsk Institutt

God helse som en ferdighet – ikke som en skjebne.

Det er en jungel av helse- og kostholdsråd i media og sosiale medier. Vi i Funksjonellmedisinsk Institutt har gjennom mange år og tusenvis av kunder erfart at kunnskap kan være avgjørende for at vi skal kunne ta gode valg for helsa vår og ha muligheten til å leve et langt liv med god helse.

På lik linje med Cleveland Clinic i USA, som et av verdens ledende helseinstitusjoner, så mener vi at kombinasjonen av undervisning om kroppen, mat og helse sammen med muligheten til personlig oppfølging av leger og helsepersonell – er avgjørende for en optimal helseforbederingsprosess.

Funksjonellmedisinsk Institutt skiller seg fra mange deler av det ordinære helsevesenet ved at vi integrerer ny kunnskap og forskning raskt, slik at våre kunder til enhver tid får tilgang til den oppdaterte kunnskapen som vi mener vi trygt kan integrere. Vi har også fokus på underliggende årsaker og praktiserer persontilpasset medisin . Les mer om oss og tilbudet vårt her.

Alle våre tilknyttede leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin her

Flere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikkenog Cleveland klinikken og nå også nummer 3 rangerte Johns Hopkins utvikler egne sentre for Funksjonell medisin og persontilpasset medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.

Inngangen til hele vårt tilbud er å gjennomføre et inntaksmøte hvor du får kunnskap om Funksjonellmedisin og hele vårt omfattende tilbud. Der kan du avgjøre hvilket tilbud som passer for deg.

Book Inntaksmøte her.

Se kundehistorier fra Funksjonellmedisinsk Institutt her

Artikkelen fortsetter under

Funksjonellmedisinsk Institutt integrerer ny kunnskap raskt og vi videreformidler det vi synes er interessant ny kunnskap. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning og kunnskap som blir publisert.