Grønne grønnsaker knyttet til bedret hukommelse.

American Academy of Neurology: Grønne grønnsaker knyttet til bedret hukommelse.

 

Å spise grønne grønnsaker, mørk oransje og røde grønnsaker og bærfrukter, og drikker appelsinjuice kan være forbundet med en lavere risiko for minnetap over tid hos menn.

Å spise grønne grønnsaker, mørk oransje og røde grønnsaker og bærfrukter, og drikker appelsinjuice, kan være forbundet med en lavere risiko for minnetap over tid hos menn, ifølge en studie publisert i november 21, 2018, nettutgave av Neurology®, den medisinske tidsskriftet for det amerikanske norgesakademiet.

«En av de viktigste faktorene i denne studien er at vi var i stand til å undersøke og spore en så stor gruppe menn over en 20-års periode, noe som gir svært gode resultater,» sa forskerforfatter Changzheng Yuan, ScD, av Harvard TH Chan skole for folkehelse i Boston. «Våre studier gir ytterligere bevis kosthold valg kan være viktig for å opprettholde hjernens helse.»

Studien så på 27 842 menn med en gjennomsnittsalder på 51 som var alle helsepersonell. Deltakere fylte ut spørreskjemaer om hvor mange porsjoner frukt, grønnsaker og andre matvarer de hadde hver dag i begynnelsen av studien og deretter hvert fjerde år i 20 år. En servering frukt anses som en kopp frukt eller ½ kopp fruktjuice. En servering av grønnsaker betraktes som en kopp rå grønnsaker eller to kopper med grønne grønnsaker.

Deltakere tok også subjektive tester av tenkning og minnekompetanse minst fire år før studiens slutt, da de var en gjennomsnittsalder på 73. Testen er utformet for å oppdage endringer som folk kan legge merke til i hvor godt de husker ting før disse endringene ville bli oppdaget ved objektive kognitive tester. Endringer i hukommelsen rapportert av deltakerne ville bli vurdert forløperne til mild kognitiv svekkelse. De seks spørsmålene inkluderer «Har du flere problemer enn vanlig, husker du en kort liste over ting, for eksempel en handleliste?» og «Har du flere problemer enn vanlig etter en gruppesamtale eller et tomt i et tv-program på grunn av minnet?»

Totalt 55 prosent av deltakerne hadde gode tenkemåter og minnekompetanse, 38 prosent hadde moderate ferdigheter, og 7 prosent hadde dårlig tenkning og minnekompetanse.

Deltakerne ble delt inn i fem grupper basert på konsumet av frukt og grønnsaker. For grønnsaker spiste den høyeste gruppen ca seks porsjoner per dag, sammenlignet med omtrent to porsjoner for den laveste gruppen. For frukt spiste toppgruppen omtrent tre porsjoner per dag, sammenlignet med en halv porsjon for bunndruppen.

Mennene som konsumerte de fleste grønnsaker, var 34 prosent mindre tilbøyelige til å utvikle dårlige tenkemåter enn mennene som spiste minst mulig grønnsaker. Totalt 6,6 prosent av mennene i toppgruppen utviklet dårlig kognitiv funksjon, sammenlignet med 7,9 prosent av mennene i bunngruppen.

Mennene som drakk appelsinjuice hver dag var 47 prosent mindre tilbøyelige til å utvikle dårlige tenkemåter enn mennene som drakk mindre enn en servering per måned. Denne foreningen ble i hovedsak observert for vanlig forbruk av appelsinjuice blant de eldste mennene. I alt 6,9 prosent av mennene som drakk appelsinjuice hver dag utviklet dårlig kognitiv funksjon, sammenlignet med 8,4 prosent av mennene som drakk appelsinjuice mindre enn en gang i måneden. Denne forskjellen i risiko ble justert for alder, men ikke justert for andre faktorer relatert til rapporterte endringer i minnet.

Mennene som spiste mest frukt hver dag, var mindre tilbøyelige til å utvikle dårlige tenkemåter, men foreningen ble svekket etter at forskerne var justert for andre diettfaktorer som kunne påvirke resultatene, for eksempel forbruk av grønnsaker, fruktjuice, raffinerte korn, belgfrukter og meieriprodukter.

Forskerne fant også at personer som spiste større mengder frukt og grønnsaker 20 år tidligere, var mindre tilbøyelige til å utvikle tanke- og minneproblemer, uansett om de fortsatte å spise større mengder frukt og grønnsaker om lag seks år før minnetesten.

Studien viser ikke at å spise frukt og grønnsaker og drikke appelsinjuice reduserer hukommelsestap; det viser bare et forhold mellom dem.

En begrensning av studien var at deltagernes minne og tenkning ferdigheter ikke ble testet i begynnelsen av studien for å se hvordan de endret seg i løpet av studiet. Men fordi alle deltakerne fullførte faglig opplæring, kan de antas å ha startet med relativt høy kognitiv funksjon i tidlig voksenliv. I tillegg var studiedeltakere alle mannlige helsepersonell som tannleger, optometere og veterinærer. Resultatene kan således ikke gjelde for kvinner og andre grupper av menn.

Studien ble støttet av et tilskudd fra National Institutes of Health og en anonym gave til Harvard T.H. Chan skole for folkehelse.