Ny studie finner bakterielt patogen i hjernen til Alzheimers pasienter

Ny kunnskap viser hvordan Porphyromonas gingivalis (Pg) – bakterien som vanligvis er forbundet med kronisk tannkjøttsykdom – ser ut til å drive Alzheimers sykdom (AD).

Funksjonellmedisinsk Institutt er en privat uavhengig institusjon. Som blant andre det verdensledende amerikanske sykehuset Cleveland Clinic i USA så mener vi kunnskap om helse og kosthold for hver enkelt av oss – potensielt kan være avgjørende for å optimalisere helsa. Vi bringer derfor videre ny interessant forskning og kunnskap vi mener kan ha interesse for flere enn oss. Vi minner om at selv om vi mener ny kunnskap er interessant – vil vi ikke av den grunn alene integrere den i våre programmer.

En studie publisert i Science Advances beskriver hvordan forskere har identifisert bakterien Pg i hjernen hos pasienter med AD.

University of Louisville forsker Jan Potempa, Ph.D., ved Institutt for oral immunologi og smittsomme sykdommer, var en del av teamet av internasjonale forskere ledet av Cortexyme Inc., et privateiet farmasøytisk selskap.

Ifølge Potempa, har smittsomme stoffer vært mistenkt for å være involvert i utviklingen av Alzheimers sykdom, men tydelige har hittil ikke vært overbevisende.

Imidlertid har vi nå sterke bevis for å forbinde P. gingivalis og Alzheimers patogenese, selv om forskerne poengterer at det må mer kunnskap til.

Forvindelse mellom alzheimers og periodontitt

Potempa som leder studien sammen med legemiddelforskerne peker selvsagt på mulige medikamentelle løsninger:

«Et enda mer bemerkelsesverdig aspekt ved denne studien er demonstrasjon av potensialet for en klasse med terapier som målrettes mot viktige virulensfaktorer for å endre AD-utvikling, som synes å være epidemiologisk og klinisk forbundet med periodontitt,»

I dyremodeller førte en oral Pg-infeksjon til hjerne kolonisering og økt produksjon av amyloid beta (Aβ), en komponent av amyloidplakkene som vanligvis er assosiert med AD – og forbundet med nevroinflammasjon.

Studieteamet fant også bakteriens giftige enzymer i nevronene til pasienter med AD. De blir utskilt og transportert til de ytre bakterielle membranoverflatene og har vist seg å øke giftigheten av Pg for en rekke celler.

Teamet korrelerte enzym-nivåene med patologi relatert til to markører: tau, et protein som trengs for normal nevronal funksjon, og ubiquitin, en liten protein-markør som markerer skadede proteiner.

Artikkelen fortsetter under.

I prekliniske eksperimenter som ble beskrevet i papiret, viste forskerne at ved å hemme forbindelsen COR388, var det redusert bakteriell belastning av en etablert Pg hjerneinfeksjon, blokkert Aβ42-produksjon, redusert nevroinflammasjon og beskytter nevroner i hippocampus – den delen av hjernen som formidler minner og ofte vises tidlig i utviklingen av AD.

«Lekk hjerne»

Det kommer stadig ny kunnskap om mekanismene som potensielt ligger til grunn for Alzheimer. For kort tid siden viste forskere ved University of Southern California hvordan en “lekk” blod-hjerne barriere er en tidlig driver av demens.

“Lekke” kapillærer i hjernen gir tidlig utbrudd av Alzheimers sykdom og kognitiv svekkelse før kjennetegn som toksiske proteiner som amyloid og tau vises, viser nye USC-undersøkelser.

I sunne hjerner sitter cellene i blodkarene tett sammen og danner en barriere som holder fiendtlige celler, patogener, metaller, giftstoffer og andre ugunstige stoffer fra å nå hjernevevet. Forskerene kaller dette blod-hjernebarrieren. I noen eldres hjerner løsner membranen mellom cellene, og blodårene blir permeable. Og det skaper en situasjon hvor disse ugunstige stoffene som miljøgifter og bakterier kan trenge gjennom barrieren og inn i hjernen.

Det forskes mye på å finne underliggende årsaker til Alzheimer og demens. Vi har videreformidlet mange av disse studiene som du kan lese her.

Lurer du på hva vi kan hjelpe deg med? BLI KONTAKTET FOR GRATIS VEILEDNING. Vi har et bredt tilbud og et erfarent team med leger og terapeuter.

Det er en jungel av helse- og kostholdsråd i media og sosiale medier. Vi i Funksjonellmedisinsk Institutt har gjennom mange år og tusenvis av kunder erfart at kunnskap kan være avgjørende for at vi skal kunne ta gode valg for helsa vår og ha muligheten til å leve et langt liv med god helse.

På lik linje med Cleveland Clinic i USA, som et av verdens ledende sykehus og helseinstitusjoner, så mener vi at kombinasjonen av undervisning om kroppen, mat og helse sammen med muligheten til personlig oppfølging av leger og helsepersonell – er avgjørende for en optimal helseforbederingsprosess.

Funksjonellmedisinsk Institutt skiller seg fra mange deler av det ordinære helsevesenet ved at vi integrerer ny kunnskap og forskning raskt, slik at våre kunder til enhver tid får tilgang til den oppdaterte kunnskapen som vi mener vi trygt kan integrere. Vi har også fokus på underliggende årsaker og praktiserer persontilpasset medisin . Les mer om oss og tilbudet vårt her.

Alle våre tilknyttede leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin her

Flere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikkenog Cleveland klinikken og nå også nummer 3 rangerte Johns Hopkinsutvikler egne sentre for Funksjonell medisin og persontilpasset medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.

Inngangen til hele vårt tilbud er å gjennomføre et inntaksmøte hvor du får kunnskap om Funksjonellmedisin og hele vårt omfattende tilbud. Der kan du avgjøre hvilket tilbud som passer for deg.

Book Inntaksmøte her.

Funksjonellmedisinsk Institutt integrerer ny kunnskap raskt og vi videreformidler det vi synes er interessant ny kunnskap. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning og kunnskap som blir publisert.

Få ny forskning, kunnskap og info i nyhetsbrev fra Funksjonellmedisinsk Institutt AS på mail – meld deg på gratis her.