Eksponering for mikrobiota tidlig kan hindre tarmkreft senere i livet.

Studie viser eksponering for mikroorganismer som bakterier tidlig i livet spiller en avgjørende rolle for å etablere optimale forhold i tarmen som hemmer utviklingen av tykktarmskreft i voksen alder.

Funksjonellmedisinsk Institutt er en privat uavhengig institusjon. Som blant andre det verdensledende amerikanske sykehuset Cleveland Clinic i USA så mener vi kunnskap om helse og kosthold for hver enkelt av oss – potensielt kan være avgjørende for å optimalisere helsa. Vi bringer derfor videre ny interessant forskning og kunnskap vi mener kan ha interesse for flere enn oss. Vi minner om at selv om vi mener ny kunnskap er interessant – vil vi ikke av den grunn alene integrere den i våre programmer.

Forskningsgruppen fra Georgia State University undersøkte hvordan det å bli utsatt for mikrobiota under fødsel og i ukene etter fødselen påvirker utviklingen av kolittassosiert kreft hos mus senere i livet. Hittil har effektene av prenatal og tidlig postnatal mikrobiell eksponering på voksne fått relativt begrenset forskningsfokus. Funnene er publisert i tidsskriftet Cancer Immunology Research.

«Våre konklusjoner er at mikrobiota i tidlig liv er medvirkende til å regulere en god immunrespons som er effektiv for å begrense utviklingen av tykktarmskreft hos mus,»

sa Dr. Tim Denning, professor ved Institutt for biomedisin ved Georgia State.

«Når du har endret mikrobiota tidlig i livet eller fraværet av mikrobiota i tidlig liv i dette tilfellet, kan det gjøre oss mer utsatt for utvikling av tykktarmskreft og kanskje andre kreftformer.»

Få ny forskning, kunnskap og info i nyhetsbrev fra Funksjonellmedisinsk Institutt ca en gang per mnd på mail – meld deg på gratis her.

Videre sier han:

«Det har vært verdsatt for en stund at mikrobiota kan spille en viktig rolle i utviklingen av kreft og andre sykdommer. De fleste av disse studiene har imidlertid vært med voksne. Våre funn viser at en viktig timing for eksponering for mikrobiota og mikrobiota-metabolitter faktisk kan være veldig tidlig i livet. Vi synes dette er fornuftig fordi under utviklingen er det så mange endringer som skjer at mikrobiotas bidrag kan være svært effektive. Det er nyheten om dette funnet. «

Studier har vist at tarmmikrobiota er medvirkende til å fremme normal kroppsfunksjon og et stabilt immunsystem hos verten.Mennesker og mus er i utgangspunktet utsatt for mikrobiota når de blir født. Moren har mikrobiota som produserer viktige stoffer som kalles metabolitter som kan påvirke fosterutviklingen. I denne studien undersøkte forskerne om mikrobiota i denne tidlige perioden kunne påvirke sykdom i voksen alder.

«Vi fant bemerkelsesverdige forskjeller,»

sa Denning.

«De bakteriefrie musene i studien hadde mye større og mange flere svulster i tykktarmen.»

Studien fant fraværet av mikrobiota i tidlig liv resulterte i forbedret pro-inflammatorisk genuttrykk og en akkumulering av immunceller kalt myeloid-avledede suppressorceller. Disse cellene undertrykker andre immunceller som kan bidra til å begrense eller drepe svulster.

Artikkelen fortsetter under.

«Når du har en svulst som begynner å utvikle seg, vil du at immunsystemet skal gjenkjenne det som unormalt og forsøke å stoppe det,»

sa Denning.

Men svulsten kan begynne å bruke noen av disse immuncellene til sin fordel, og et sentralt eksempel er myeloid-avledede suppressorceller. De samler seg inne i svulsten og undertrykker nye innkommende immunceller som prøver å drepe svulsten. Det gjør at svulsten blir større og får flere tumorer til å vokse. Dette er en av konsekvensene av fraværet av mikrobiota i tidlig liv. Forskerne var i var i stand til å fullstendig reversere  antall tumorer i tidligere bakteriefrie mus. Hvis det virker perfekt, blir svulsten skrudd av.

Mens mennesker ikke er bakteriefrie, kan disse resultatene gi innsikt i hvordan sammensetningen av mikrobiota hos mødre og babyer kan kontrollere mange inflammatoriske gener og risiko for sykdommer, inkludert kreft, senere i livet. Å få en bedre forståelse av hvordan mikrobiota og andre faktorer er innflytelsesrike veldig tidlig i livet, kan føre til flere nye behandlinger, for eksempel ved å manipulere visse mekanismer.

Vi har skrevet en rekke forskningsbaserte artikler om bakterienes påvirkning på utvikling av kreft som du kan lese her.

Lurer du på hva vi kan hjelpe deg med? BLI KONTAKTET FOR GRATIS VEILEDNING. Vi har et bredt tilbud og et erfarent team med leger og terapeuter.

Det er en jungel av helse- og kostholdsråd i media og sosiale medier. Vi i Funksjonellmedisinsk Institutt har gjennom mange år og tusenvis av kunder erfart at kunnskap kan være avgjørende for at vi skal kunne ta gode valg for helsa vår og ha muligheten til å leve et langt liv med god helse.

På lik linje med Cleveland Clinic i USA, som et av verdens ledende sykehus og helseinstitusjoner, så mener vi at kombinasjonen av undervisning om kroppen, mat og helse sammen med muligheten til personlig oppfølging av leger og helsepersonell – er avgjørende for en optimal helseforbederingsprosess.

Funksjonellmedisinsk Institutt skiller seg fra mange deler av det ordinære helsevesenet ved at vi integrerer ny kunnskap og forskning raskt, slik at våre kunder til enhver tid får tilgang til den oppdaterte kunnskapen som vi mener vi trygt kan integrere. Vi har også fokus på underliggende årsaker og praktiserer persontilpasset medisin . Les mer om oss og tilbudet vårt her.

Alle våre tilknyttede leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin her

Flere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikkenog Cleveland klinikken og nå også nummer 3 rangerte Johns Hopkinsutvikler egne sentre for Funksjonell medisin og persontilpasset medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.

Inngangen til hele vårt tilbud er å gjennomføre et inntaksmøte hvor du får kunnskap om Funksjonellmedisin og hele vårt omfattende tilbud. Der kan du avgjøre hvilket tilbud som passer for deg.

Book Inntaksmøte her.

Funksjonellmedisinsk Institutt integrerer ny kunnskap raskt og vi videreformidler det vi synes er interessant ny kunnskap. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning og kunnskap som blir publisert.

Få ny forskning, kunnskap og info i nyhetsbrev fra Funksjonellmedisinsk Institutt AS på mail – meld deg på gratis her.