Hvordan trening kan øke helse-effekten ved periodisk fasting.

En mengde studier viser nå store mulige helsegevinster ved fasting – og trening når man faster kan øke effekten ytterligere.

Funksjonellmedisinsk Institutt er en privat uavhengig institusjon. Som blant andre det verdensledende amerikanske sykehuset Cleveland Clinic i USA så mener vi kunnskap om helse og kosthold for hver enkelt av oss – potensielt kan være avgjørende for å optimalisere helsa. Vi bringer derfor videre ny interessant forskning og kunnskap vi mener kan ha interesse for flere enn oss. Vi minner om at selv om vi mener ny kunnskap er interessant – vil vi ikke av den grunn alene integrere den i våre programmer.

For mange kan det virke ulogisk å trene hardt når man ikke har spist på over 16 timer. Men forskere viser nå at trening kan øke den mulige helsegevinsten ved fasting ytterligere. Du kan lese alle våre forskningsbaserte artikler om fasting her.

Den amerikanske legen Dr Mercola har skrevet bøker om både fasting og trening. Han skriver at celle-regenerering kan økes ytterligere ved å gjøre styrketrening for eksempel på morgenen før man skal bryte fasten. Årsaken til dette er at i løpet av fasteperioden øker veksthormonnivået kraftig, og øker med om lag 300%. Det kan virke paradoksalt, skriver han, siden veksthormonet vanligvis stiger i takt med IGF-1, og IGF-1 hemmer celle-reperasjonsmekanismen autofagi. Men under fasting blir veksthormonreseptorene i leveren mindre sensitive, slik at ditt IGF-1-nivået faktisk faller.

Flere nye studier om fasting og trening.

Det er gjort en rekke studier på effekten av periodisk fasting, men veldig få som involverer idrettsutøvere og de som trener hardt. Derfor har et stort internasjonalt forskerteam med forskere fra USA, Italia og Brasil nylig gjort en stor studie for å måle effekter av åtte uker med periodisk faste (16 timer faste/8 timer spise) på metabolisme, maksimal styrke, betennelse og kardiovaskulære risikofaktorer og mer. Studien ble utført på menn.

Få ny forskning, kunnskap og info i nyhetsbrev fra Funksjonellmedisinsk Institutt ca en gang per mnd på mail – meld deg på gratis her.

Forskerne konkluderer med at periodisk fasting hvor alle kalorier forbrukes i et 8-timers vindu hver dag sammen med trening, kan forbedre en rekke helsemessige biomarkører og redusere fettprosenten.

Trene fastende eller ikke-fastende?

Nylig publiserte også irske forskere fra University of Limerick en metastudie over 46 studier, altså en gjennomgang av gjeldene publisert forskning, av effekten av å trene fastende versus ikke-fastende på ytelse og metabolisme.

De vurderte effektene av fasting for både aerob og anaerob trening. Funnene i denne gjennomgangen støtter hypotesen om at faste versus ikke faste kan påvirke treningsmetabolismen og ytelsen på en ulik måte. Det tyder på at en ikke-fastende tilstand bidrar til langvarig aerobisk ytelse, mens forskerne ser potensielle fordelaktige metabolske endringer i perifere vev ved å trene fastende.

En annen ny studie er den første som viser effektene av å spise i forhold til fasting på genuttrykket i fett som respons på trening. Denne forskjellen fremhever de forskjellige rollene fett spiller for effekt og respons på trening. Studien er publisert i American Journal of Physiology – Endocrinology and Metabolism.

Forskere fra University of Bath i U.K. studerte en gruppe overvektige menn. De gikk i 60 minutter med 60 prosent maksimalt oksygenforbruk på tom mage, og senere to timer etter å ha spist en høy-kalori karbohydratrik frokost.

Genuttrykket i fettvevet varierte betydelig i de to forsøkene. Uttrykket av to gener, PDK4 og HSL, økte da mennene fastet og trente og ble redusert når de spiste før de trente. Økningen i PDK4 indikerer sannsynligvis at lagret fett ble brukt til å drive metabolismen under trening i stedet for karbohydrater fra måltidet. HSL øker vanligvis når fettvev forbruker lagret energi til å støtte økt aktivitet, for eksempel under trening.

Forskerne konkluderer med at disse resultatene styrker ideen om at “fettvev ofte står overfor konkurrerende utfordringer”. Etter å ha spist, er fettvevet opptatt med å jobbe med måltidet, og trening på denne tiden vil ikke stimulere de samme gunstige endringene i fettvevet. Dette betyr at trening i en fastende tilstand kan provosere frem gunstigere endringer i fettvevet, og dette kan være gunstig for helsen på lang sikt.

Inngangen til hele vårt tilbud er å gjennomføre et inntaksmøte hvor du får kunnskap om Funksjonellmedisin og hele vårt omfattende tilbud. Det kan du booke her.

Om Funksjonellmedisinsk Institutt

God helse som en ferdighet – ikke som en skjebne.

Det er en jungel av helse- og kostholdsråd i media og sosiale medier. Vi i Funksjonellmedisinsk Institutt har gjennom mange år og tusenvis av kunder erfart at kunnskap kan være avgjørende for at vi skal kunne ta gode valg for helsa vår og ha muligheten til å leve et langt liv med god helse. Du kan lese alt om oss her.

På lik linje med Cleveland Clinic i USA, som et av verdens ledende sykehus og helseinstitusjoner, så mener vi at kombinasjonen av undervisning om kroppen, mat og helse sammen med muligheten til personlig oppfølging av leger og helsepersonell – kan potensielt være avgjørende for en optimal helseforbederingsprosess.

Alle våre tilknyttede selvstendige leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA.

Flere av de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikkenog Cleveland klinikken og nå også nummer 3 rangerte Johns Hopkins utvikler egne sentre for Funksjonell medisin og persontilpasset medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.

Våre tjenester

Kjernen i hele vår virksomhet er Helseforbedringsprogrammet. For å gi deg best utbytte får du i Helseforbedringsprogrammet undervisning i gruppe kombinert med muligheten til å få individuell oppfølging av våre tilknyttede leger og helsecoacher som driver egen praksis i våre lokaler. Du vil også kunne dra nytte av vår egenutviklede digitale helseforbedringsplatform. Les mer om Helseforbedringsprogrammet her.

Hvordan delta i et av programmene

Inngangen til hele vårt tilbud er å gjennomføre et inntaksmøte hvor du får kunnskap om Funksjonellmedisin og hele vårt omfattende tilbud. Der får du et godt grunnlag for å avgjøre hvilket av våre tilbud som eventuelt passer for deg. Vi mener det er viktig at du får grundig informasjon om vårt tilbud før du velger. Det kan du booke her.

Forskning og kunnskap

Vi mener at kunnskap om helse og kosthold potensielt kan være avgjørende for å optimalisere helsa. Vi integrerer mye ny kunnskap og forskning fortløpende i våre programmer. Og vi publiserer og videreformidler flere ganger hver uke gjennom hele året ny interessant forskning som er bredt publisert internasjonalt, samt selvsagt henvisninger til orginalartiklene og studiene. Vi publiserer artikler som på ulike måter er relevante for oss og våre kunder. Men vi minner om at selv om vi mener ny kunnskap er interessant både for oss og våre kunder – vil vi ikke av den grunn alene integrere den i våre programmer. Du kan lese våre mange artikler her.

Få ny forskning, kunnskap og info i nyhetsbrev fra Funksjonellmedisinsk Institutt AS på mail – meld deg på gratis her.

Lurer du på hva vi kan hjelpe deg med? BLI KONTAKTET PÅ TELEFON FOR GRATIS VEILEDNING.