fbpx
Helseforbedringsprogrammet noe for deg? Book en gratis veiledning her.

Frykten og motstanden mot endring.

Mange kan føle på motstand og frykt når hverdagen snus på hodet.

Ina og Margrethe leder Funksjonellmedisin Trondheim. De har noen refleksjoner om frykt og motstand i disse utfordrende tidene vi står i – og ikke minst noen gode personlige råd og tips om hvordan takle dem:

Endring er vel noe de fleste av oss naturlig har motstand mot – sånn innerst inne i allefall. Så når hverdagen på noen få dager blir snudd på hodet, og de fleste har måtte finne nye løsninger både på jobb, i familien, økonomisk er det ikke rart det kan bli litt kaos. Mange har vel også kjent på frykt for å selv – eller at noen du er glad i blir alvorlig syk som følge av viruset. Det påvirker de store og de små tingene og vi møter våre egne reaksjonsmønstre i døra. Hvordan håndterer jeg endringer og usikkerhet? Hvilke strategier tyr jeg til når det presser på som mest?  Vi har ihvertfall kjent på alle disse følelsene og bekymringene, og har jobba aktivt for å komme tilbake i en tilstand hvor den rasjonelle delen av hjernen har fått overta styringa igjen.  Her er noen fokusområder vi har hatt de siste ukene:  

Morgenrutine

Rutiner er viktig nå. Start gjerne dagen din med å gjøre noen øvelser: Her er en video med et forslag til noen øvelser som er god å starte med

Takknemlighet

Tenk litt/skriv ned noen ting du er takknemlig for, på denne måten starter du dagen med å “dusje deg selv” med litt gladhormoner. Bestem deg gjerne for en ting du skal gjøre ila dagen som du gleder deg til: ta en god kopp kaffe mens du leser en god bok, tren, spis en god middag, ta et varmt bad, gå en tur med en inspirerende podcast på øret etc. 

Mat

Spis god og næringsrik mat. Nå har du kanskje tid til å sjekke ut noen spennende kokebøker, instagramprofiler eller nettsider og lage næringsrik mat til deg selv og familien din. Dette er en fin måte å ta vare på deg selv og på helsa di på. Prøv gjerne denne smoothien hvis du trenger å fylle på med god næring: 

2 dl mandelmelk eller kokosmelk og vann1 dl blåbær eller annen bær1 stangselleri1 neve spinat1 ss olivenolje4 dråper stevia1 ss fiberhuskGjerne ha i litt sitron og ingefær

Søvn

Pass på å legg deg til samme tid og få 7-8 timer søvn hver natt. Søvn fungerer som en vaskemaskin for hjernen din.

Avspenning/Meditasjon.

Like viktig som søvn er det faktisk å ha en rutine på hvile. Vedlegger en film som vi har spilt inn med en avspenningsøvelse som gjerne kan gjøres daglig:

Bruk gjerne denne tiden som en mulighet til selvrefleksjon og selvutvikling. Har du som oss helt dilla på podcast, eller kanskje er dette en ny verden for deg:)? Uansett så synes vi disse podcastene er verdt å sjekke ut med tanke på Funksjonellmedisin og personlig utvikling. PODCAST TIPS

  • The Doctor`s Farmacy med Dr. Mark Hyman-som er tidligere leder for Cleveland Clinic, den største funksjonellmedisinske klinikken i USA.  
  • Broken Brain with Dr. Dhru Purohit
  • The Brendon show – en guru innen coaching og selvutvikling

Vi driver også selv å lager materialet til vår egen Podcast. Inntil videre kan dere følge oss på sosiale medier på facebook: Funksjonellmedisin Trondheim eller på instagram: funkmedlivet

Ta vare på dere selv så lenge <3