inner-banner

Betennelse: Hva det er og hvordan det kan være forårsaket av det man spiser.

Harvard, Stanford og Kings College-forskere beskriver denne mystiske helsetilstanden som man hører så mye om. Og enda viktigere, hva man kan gjøre for å redusere den.


Betennelse og inflammasjoner blir ofte beskyldt som årsaken bak en mengde helseproblemer, fra allergi til utmattelse. Og vi kan stadig lese om anti-inflammatoriske dietter.

Forskere fra Massachusetts General Hospital, King’s College London, Stanford Medicine, Harvard T.H. Chan School of Public Health har gjort et stort arbeid med å forstå de ulike kostholdsresponsene som er ulike fra person til person. Dette er en del av PREDICT-studiene som er de største ernæringsstudiene av sitt slag i verden.

Ulike former for betennelse.

Akutt betennelse er en del av en sunn immunrespons mot infeksjoner og sykdom. Men noen ganger kan betennelse bli kronisk og føre til nedsatt helse. Ulike reaksjoner på mat kan øke denne kroniske betennelsen.

Forskerne skriver at hva du spiser kan øke eller redusere betennelse i kroppen din. Å velge riktig mat kan bidra til å kontrollere betennelse og forbedre helsen.

Hva er betennelse?

Betennelse er kroppens naturlige immunrespons mot fremmede stoffer og elementer og en måte å beskytte seg mot skade og sykdom. Disse stoffene kan være alt fra bakterier til andre fremmedlegemer som kjemikalier, giftstoffer og til og med deler av din egen kropp.

Hvis du er syk eller skader deg, og de hvite blodcellene møter et fremmed stoff som en bakterie, eller til og med en torn i fingeren, frigjør de kjemikalier for å beskytte deg. Disse kjemikaliene øker blodstrømmen til området, og bringer flere immunceller til for å bekjempe inntrengeren.

Akutt betennelse er en lokal respons på skader eller infeksjoner, noe som resulterer i at en del av kroppen blir rød, hoven, varm og ofte smertefull. Det er noe du sannsynligvis ville ha opplevd rundt et lite kutt eller insektstikk, og som er en viktig del av helbredelsesprosessen.

Den økte blodstrømmen forårsaker akutt betennelse, som rødhet og varme. Kjemikaliene kan også føre til at vevet ditt hovner opp og stimulerer nervene og forårsaker smerte. Når du er blitt helbredet eller ikke lenger er syk, avtar denne typen akutt betennelse – vanligvis i løpet av noen få timer eller dager – og situasjonen går tilbake til det normale.

Kronisk betennelse er en varig immunrespons som varer over måneder eller til og med år. Noen ganger kan dette være forårsaket av en sykdom eller infeksjon, langvarig eksponering for skadelige kjemikalier eller underliggende autoimmunitet.

Akutt betennelse er en viktig del av kroppens respons på infeksjon og sykdom. Men når betennelsen vedvarer i lang tid, kan den gjøre større skade.

Forskere har koblet kronisk betennelse til tilstander som diabetes, kreft, Alzheimers, hjerteproblemer, hjerneslag, nyreproblemer, leddsykdommer, allergier og mye mer.

En stor studie viste også at personer med markører for kronisk betennelse i blodet hadde større sannsynlighet for å dø tidligere, selv etter å ha tatt hensyn til andre sykdommer og livsstil.

Dessverre er det mye vanskeligere å oppdage kronisk betennelse i kroppen, sammenlignet med rødhet og hevelse ved akutt betennelse.

Kronisk betennelse skjer ofte lydløst, med symptomer som er enkle å se bort i fra, inkludert generelle kroppssmerter, tretthet, søvnløshet, depresjon, angst, fordøyelsesproblemer, vektøkning og hyppige infeksjoner.

Selv om disse symptomene kan være utfordrende å måle, kan man måle nivået av betennelse ved å bruke stoffer i blodet ditt, kalt biomarkører. For eksempel bruker vi en biomarkør kalt GlycA for å måle nivået av betennelse hos våre PREDICT-studiedeltakere.

Det er flere mulige medisinske tilnærminger for å redusere kronisk betennelse, inkludert betennelsesdempende medisiner. Men selv om disse behandlingene kan være effektive for å lindre symptomer, er de ikke egnet for alle og kan forårsake bivirkninger, spesielt når de brukes over lengre tid.

Forskerne skriver at den gode nyheten er at du selv kan bidra til å redusere kronisk betennelse ved å endre kostholdet ditt, eventuelt sammen med annen medisinsk behandling.

Hva er kostbetennelse? ‍

Forskning har vist at matvarene vi spiser kan øke eller redusere betennelse i kroppen.

Når man spiser, kommer sukker og fett inn i blodomløpet. Som svar setter kroppen din igang tiltak for å bringe blodsukkeret og fettnivået tilbake til det normale på en kontrollert måte. Hvis disse reaksjonene ikke fungerer som de skal, forblir blodsukkeret eller fettnivået høyt over lang tid, og kroppen forblir i en stresset tilstand som kan føre til betennelse. På den annen side er det også noen matvarer som faktisk aktivt bekjemper betennelse.

Forskerne bruker begrepet “kostholdsbetennelse” for å fange opp alle de usunne metabolske effektene som kan utløses etter at vi spiser.

Gjentatte, store blodsukker- og fettstigninger kan føre til langvarig betennelse, vektøkning og kroniske sykdommer som diabetes og hjertesykdom. Mange forskjellige mekanismer er involvert, fra økt kaloriforbruk som et resultat av regelmessige blodsukkernedganger, til oksidativt stress og endret blodfettmetabolisme.

Forskning har for eksempel konsekvent vist at mat som inneholder polyfenoler reduserer betennelse gjennom en rekke mekanismer, inkludert reduksjon av celleskader, økt følsomhet for insulin, og å slå av gener som forårsaker betennelse.‍

Man kan redusere kronisk betennelse ved å endre kostholdet‍.
Karbohydrater blir ofte fremstilt som en “betennelses-skurk” som bør unngås på betennelsesdempende dietter, fordi de kan forårsake usunne blodsukkerstigninger.

Studiene viser at det er store individuelle forskjeller på responsen vår på mat. Og de bruker sukker og fett som et eksempel.

PREDICT-studiene viser at en usunn fettrespons etter å ha spist faktisk er vel så kraftig assosiert med betennelse som blodsukker.

Forskernes storskala PREDIKT-studier viser ikke bare at vi alle har forskjellige sukker- og fettresponser etter å ha spist – til og med identiske tvillinger, som deler alle genene sine – har inflammatoriske responser på mat som personlige. Så mat som forårsaker et usunt blodsukker eller fettrespons hos en person, vil kanskje ikke gjøre det hos en annen.

For å opprettholde sunne responser på blodsukkeret og fettet og redusere kronisk betennelse, må du vite hvordan du reagerer på mat og velge det som passer deg best.

Forskerne nevner spesielt at et vegetabilsk kosthold med mye grønt kan ha en betennelsesbeskyttende virkning.

Ønsker å avkrefte kostholdsmyter

Den store forskningsinnsatsen PREDICT har som formål å sette fokus på hvordan man kan persontilpasse en tilnærming for å redusere kroniske betennelser. De sier at;

  • Gener bestemmer ikke vekten din.
  • Å telle kalorier fungerer ikke.
  • Du er unik, så maten skal være persontilpasset.
  • Tarmen kan avgjøre responsen på maten.

Hvis du alltid trodde kroppen din var annerledes, har du rett.
Vitenskapen vår viser at alles respons på mat er unik, til og med for identiske tvillinger. Metabolismen din er ikke definert av genene dine, og den kan endre seg.

Massachusetts General Hospital, King’s College London, Stanford Medicine, Harvard T.H. Chan School of Public Health.

Les også: Verdensberømt Harvard-professor sier man potensielt kan stoppe utviklingen eller helbredede autoimmun sykdom ved å adressere alle underliggende årsaker samtidig. Les hele saken her.

Nyeste artikler

Artikler etter kategori

Få nyheter fra oss på mail

Registrer deg med ditt navn og e-post for å få nyhetsartikler om ny forskning og kunnskap og oppdateringer fra oss.