Helseforbedringsprogrammet noe for deg? Book en gratis veiledning her.

Nøkkelen til menneskeheten er ikke genetisk – den er mikrobiell.

Forskere mener nøkkelen til å perfeksjonere den menneskelige arten ligger i samspillet med mikrobene – og ikke i genene.

Ian Myles er leder for Epithelial Therapeutics Unit, National Institute of Allergy and Infectious Diseases i Storbritania, og har fått publisert artikkelen i det britiske tidsskriftet The Conversation.

The Conversation er en uavhengig kilde til nyheter og synspunkter, hentet fra det akademiske miljøet og forskersamfunnet og levert direkte til publikum. The Conversation er drevet med støtte fra en rekke av de ledende forskningsinstitutsjonene i Storbritania.

Dr Myles skriver;

Fantasien om å prøve å perfeksjonere menneskeheten gjennom genetikk ble nylig toppet av kunngjøringen fra den kinesiske forskeren som hevdet å ha laget de første «CRISPR-babyene», oppkalt etter teknikken som ble brukt til å endre embryoenes DNA. Mens det er store etiske og juridiske bekymringer, er frykten for at CRISPR vil føre oss inn i den dystopiske verdenen vist i filmen “Gattaca”, ubegrunnet. Faktisk, hvis filmen ble laget i dag, vil det sannsynligvis være en historie om regjeringen som krever retningslinjer om bruk av mer probiotika og sunn mat.

Eugenikk er troen på at menneskeheten kan perfeksjoneres gjennom genetisk manipulasjon. Tidligere eugenisk politikk har satt begrensninger på ekteskap og innvandring, rettferdiggjordt slaveri og tvangssterilisering og kulminerte til slutt med Holocaust. Jeg er en lege-forsker som spesialiserer seg på allergier og som ble interessert i eugenikk ikke i forhold til hudfarge, men hudutslett. De mest fremtredende forskerne som studerer et hudutslett kalt eksem var tidligere overbevist om at det store flertallet av sykdommen bestemmes av faste genetiske sekvenser. Mange er det faktisk fremdeles. Imidlertid har forskningen på genetikken til eksem kommet langt kortere enn man tidligere ville spådd.

Men for å være oppriktig, så er publikums fascinasjon for dette emnet forståelig. Reklamepauser er fylt med pseudovitenskapelige påstander om at DNA-et ditt kan avsløre for eksempel at du er 12,4 prosent italiensk, 3,1 prosent neandertaler og 1 / 512. indianer. Spoilervarsel: Det går ikke an.

De største magasinene, podcaster og aviser har pushet denne påstanden om at intelligens er genetisk kodet. I virkeligheten har genetiske studier som skulle forklare minst 80 prosent av å være et geni, bare forklart 5 prosent.

Dette betyr at genene dine i beste fall har mindre innvirkning på IQ-poengsummen din enn en god natts søvn. En moderne misforståelse av hvordan komplekse trekk blir gitt er ikke bare å tyngende for samfunnet, med «nett-troll» og rasister. Uvitenhet får oss til å overse muligheter for å forbedre helse og behandle sykdom.

Så hvor kom ideen om et gen for IQ fra?

Forskere som har utført tvillingstudier antok tidligere at felles atferd og egenskaper var et resultat av felles gener, ikke et felles miljø.

De fleste ideene om «gener for» komplekse trekk kommer fra tvillingstudier som antok at tvillinger bare ville variere med mengden delt DNA. Det tvillingforskerne enten ikke visste, eller med vilje ignorerte, er at påvirkningen av miljøet også er sterkere for identiske tvillinger. Fordi det er mer sannsynlig at identiske tvillinger blir kledd opp like og forvirrer hverandre, danner de mer en delt identitet.

Dermed er det mer sannsynlig at identiske tvillinger deler de samme hobbyene, spiser de samme matvarene og er i de samme sosiale kretsene enn ikke identiske tvillinger. Moderne forskning viser at disse forskjellene er mer psykologi enn biologi. Siden identiske tvillinger deler den samme embryosekken i livmoren, er deres miljøeksponering også mer biologisk lik enn ikke identiske tvillinger. Derfor er forskere som hevder at data fra tvillingstudier indikerer genetikk, i beste fall dårlig informert.

Hva er den moderne forståelsen av arvelige egenskaper?

Det kan virke motsatt, men bare fordi en endring kan forverre et gens funksjon, betyr ikke det at en annen endring kan forbedre den.

Forbedring av funksjonene til gener oppnås oftest via epigenetiske modifikasjoner – kjemiske knagger som er knyttet til DNA, men som ikke endrer selve den genetiske koden. Hvis gener er ord, setninger og avsnitt, er epigenetikk fokus og diksjon. Mens epigenetiske endringer kan overføres fra foreldre til barn, kan de også endres av stress, kosthold, miljø og atferd. Derfor tror jeg at miljømodifisering, ikke CRISPR, ville være nødvendig for å styrke de aller fleste genetiske funksjoner.

Mikrobiomet som påvirker.

En mer nylig forstått påvirker av arvelige egenskaper er mikrobiomet, betegnelsen for alle mikroorganismer (bakterier, sopp og virus) som sameksisterer med menneskene.

Fra et genetisk synspunkt er menneskenes gener sannsynligvis overgått med 100 til 1 av mikrobielle gener. Moderne forskning antyder at mikrobiomet kan være direkte involvert i sykdommer som spenner fra autisme til overvekt. Den mikrobielle påvirkningen kan overføres fra mor til barn under og muligens før fødselen, men vi forblir også følsomme for kosthold og miljø helt til voksen alder.

Mikrobiomet kan til og med påvirke epigenetikken din. Forskerne har nettopp begynt å utnytte potensialet i mikrobielle behandlinger ved ulike sykdommer. I likhet med laboratorienes eksperimentelle behandling av eksem, er levende bakterier mot matallergier, depresjon og angst, hjertesykdommer og utvalgte kreftformer nå i utvikling. Når forskerene enda bedre forstår hvilke stammer av mikrober som er mest nyttige, forventes disse behandlingene å bli enda kraftigere.

Mens riktig utført genterapi gir reelt håp for å kurere noen sjeldne genetiske sykdommer, er begrensningene store. Som bare ett av mange eksempler så forbedret tilskudd av en spesifikk type bakterie hukommelsen betydelig, mens genforskning ikke har funnet noen gener som kan gjøre det samme.

Noen kan benekte det faktum at mennesker er mer et produkt av sine opplevelser enn deres genetiske arv, men kanskje deres mødre bare ikke ammet dem lenge nok…

Professor sier det er viktig at vi jobber for å stoppe klimaendringene, ikke bare for å redde planeten, men også for å redde menneskenes egne liv.

Xue Ming, professor i nevrologi ved Rutgers New Jersey Medical School, publiserte nylig en artikkel i International Journal of Environmental Research and Public Health om effektene av miljøet og klimaendringer på allergier, autoimmunitet, nevrologiske tilstander og mikrobiomet – de gunstige mikroorganismer som lever av og inne i menneskekroppen – og diskuterer hvordan den sensitive balansen i miljøet påvirker tilstander som allergier, autisme, nevrologiske tilstander og immunforstyrrelser.

Klimaendringer og miljøet har forverret immunsystemets respons og toleranse på giftstoffer, noe som har ført til en økning i utbredelsen av immunsykdommer.

Professor Ming konkluderer;

Klimaendringer er ikke lenger et spørsmål for kommende generasjoner. Det påvirker hver og en av oss, nå. Hvis vi ikke handler umiddelbart, vil utvilsomt effekten av dette på menneskers helse forverres. Kroppene våre har den utrolige evnen til å tilpasse seg miljøendringer – men tilpasning tar imidlertid generasjoner. Det er viktig at vi jobber for å stoppe miljø- og klimaendringene, ikke bare for å redde planeten vår, men også for å redde våre egne liv.

Xue Ming, professor i nevrologi ved Rutgers New Jersey Medical School.

Siste mulighet for å starte i Helseforbedringsprogrammet i Oslo før sommeren!

Startpunktet for å benytte vårt helseforbedringsprogram er Inntaksmøtet. På inntaksmøtet får du kunnskap om oss og vårt program, persontilpasset medisin og funksjonellmedisin. Inntaksmøtet er uforpliktende og du trenger ikke bestemme deg for om programmet passer for deg og når du ev ønsker å starte, før etter møtet.

På grunn av korona-situasjonen så har vi i Oslo besluttet å kun sette i gang ett nytt program før sommeren. Vi har derfor nå økt antall tilgjengelige plasser. Vi forventer nå stor pågang og det vil være begrenset antall.

Program for nye kunder før sommeren:

• Inntaksmøtet: 11 mai Book her.
  • Utredningsmøte 12 mai .
  • Oppstartseminar 17-19 juni.

(Man vil automatisk være sikret plass i  det videre programmet når man har deltatt på inntaksmøte)

NB! Korona-tiltak: Vårt program gjennomføres nå i spesielt korona-tilpassede rammer hvor vi følger myndighetenes anbefalinger om smittevern.

Hvis du er usikker på om vi har et tilbud som kan passe for deg så kan du også booke en gratis veiledning her

Ansvar for eget liv og egen helse – det er også så mye man kan gjøre selv!

Den moderne vestlige livsstilen har ført til enorm velstand og økonomisk vekst – men også en dramatisk klima- og naturkrise samt en epidemi av kroniske sykdommer. Faktisk er 9 av 10 dødsfall i Europa nå på grunn av kroniske sykdommer som er knyttet til denne livsstilen. Kroniske sykdommer henger sammen, har sammenfallende risikofaktorer og kan faktisk i stor grad forebygges (EU Summit on Chronic Diseases).

Miljø- og helsekrisene er koblet sammen og utfordrer vår livsstil og økonomiske velstand. Men løsninger som involverer omfattende endring av livsstil kan være vanskelig for mange. Men vårt program er rettet mot de som selv ønsker å ta et slikt ansvar for sitt eget liv og sin egen helse.

Den verdensledende sykehusgiganten Cleveland Clinic har i løpet av få år publisert flere studier i internasjonalt anerkjente forskningstidskrifter som viser at funksjonell medisin kan overgå såkalt konvensjonell medisin ved kroniske sykdommer – og nå viser de også at en gruppetilnærming med fokus på undervisning kan ha ytterligere positive effekter.

I vårt Helseforbedringsprogram har vi fokus på alle faktorene du potensielt kan påvirke selv, som f.eks maten vi spiser, mikrobene som bor i og på kroppen, stress, søvn, eksponering for miljøkjemikalier, trening, vekt og andre livsstils- og miljøfaktorer.

Lang erfaring, tusenvis av kunder og et tungt vitenskapelig fundament viser at mennesker med egeninnsats og kompetanse både kan endre og oppnå bedre helse – ved å adressere alle faktorene samtidig som gjelder for seg.

Programmet kan både passe for de som ønsker en generell helseoptimalisering og for de som ønsker en dyp helseforbedring. Noen ønsker å preventivt redusere risiko for å bly syk i fremtiden, andre ønsker å yte på et enda høyere nivå og svært mange sliter i dag dessverre med sammensatte kroniske og inflammatoriske tilstander.

Vårt vitenskapelige fundament kan du finne blant de tusenvis av internasjonalt bredt publiserte studiene som vi har videreformidlet her (og alltid selvsagt med kildehenvisninger) samt via IFM.org som er en medisinfaglig internasjonal organisasjon innenfor persontilpasset medisin som vi og blant mange andre flere av verdens ledende sykehus, som Cleveland Clinic, Johns Hopkins, Mayo klinikken er faglig tilknyttet. At EU og Norden nå har vedtatt å implementere et persontilpasset helsevesen innen 2030, basert på dette samme fundamentet, har også gitt dette fagområdet kraftig økt fokus den senere tiden.

Vårt Helseforbedringsprogram er ikke et alternativ til oppfølging av helsevesenet – men for mange et viktig tillegg. Helseforbedring gjennom endring er ingen «quick fix», vidunderkur eller «one-size-fits-all». Man vil på bakgrunn av den kompetansen man tilegner seg kombinert med kunnskapen man får om kroppen sin og med støtte fra fagfolk og andre – ha muligheten til å velge å gjennomføre de tiltakene som støtter de personlige målene man har.

Vi er en gjeng med fagfolk og andre ressurser som har jobbet med livsstilsendringer, funksjonellmedisin og persontilpasset medisin i mange år. Vi har fulgt flere tusen mennesker på deres reise mot et bedre liv og en bedre helse. Vi har sett hvilke resultater mennesker kan oppnå gjennom å gjøre omfattende endringer i sitt liv. Med kunnskap, forståelse og motivasjon. Og ikke minst har vi merket det på vår egen kropp og i vårt eget liv!

Kraftig økt vitenskapelig anerkjennelse av miljø- og livsstilfaktorer ved kroniske tilstander.

Bølgen med kroniske sykdommer er et resultat av voldsomme endringer i hvordan mennesker lever livet på;

Kroniske betennelsesrelaterte tilstander er et resultat av alt man er eksponert for, fra før fødsel og frem til i dag.

Forskerteam fra Harvard, Stanford, UCLA, Kings College m.fl.

Vestlig betennelsedrivende-livsstil.

Forskere fra 22 institusjoner, inkludert Harvard, Stanford, Kings College og UCLA advarer om folkehelsekrise pga kronisk betennelse – og peker på den vestlige livsstilen, industrialiseringen og mindre kontakt med naturen som årsaker. Men de gir også håp og peker på at dette er tilstander som potensielt kan unngås – da de i stor grad involverer risikofaktorer som man selv kan påvirke.

De beskriver hvordan langvarig, lavgrad betennelse (som ikke måles ved “vanlige” blodprøver)  i kroppen spiller en nøkkelrolle ved hjertesykdommer, kreft, diabetes, nyresykdom, ikke-alkoholisk fettleversykdom og autoimmune og nevrodegenerative lidelser.

De konkluderer med at det ikke er en- men summen av en rekke faktorer i den moderne vestlige livsstilen som gjør menneskene kronisk syke: Stress, kosthold, inaktivitet, tarmdysbiose (ubalanse i mikrobepopulasjonen) og ikke minst miljøgifter som kvikksølv og andre.

De skriver at den gode nyheten er at man potensielt kan unngå eller reversere tilstandene ved å addressere alle disse underliggende faktorene samtidig.

National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS) konkluderer:

«helsepersonell sin rolle må endre seg til å inspirere til en betennelsesdempende livsstil for å styrke befolkningens helse og velvære.«

National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS)

Hvordan komme i gang.

Inngangen til Helseforbedringsprogrammet er å gjennomføre et inntaksmøte. Der får du et godt grunnlag for å avgjøre om vårt tilbud eventuelt passer for deg. Vi mener det er viktig at du får grundig informasjon om vårt tilbud før du velger om dette kan passe for deg. Du kan da ta et kvalifisert valg for om vårt program passer.

Forskning og kunnskap.

Vi mener at kunnskap om kroppen, helse og kosthold potensielt kan være avgjørende for å optimalisere helsa. Vi integrerer ny kunnskap og forskning fortløpende i våre programmer. Og vi publiserer og videreformidler flere ganger hver uke gjennom hele året ny interessant forskning som er bredt publisert internasjonalt i anerkjente tidsskrifter, samt selvsagt alltid henvisninger til orginalartiklene og studiene. Vi publiserer artikler som på ulike måter kan være relevante for oss og våre kunder. Men vi minner om at selv om vi mener ny kunnskap er interessant både for oss og våre kunder – vil vi ikke av den grunn alene integrere den i våre programmer. Du kan lese våre over 1 000 artikler her.

Usikker på hvordan vi kan hjelpe deg?

Du kan også booke en gratis veiledningskonsultasjon med oss. Vi er tydelige på at vårt program ikke passer for alle – og hensikten med denne samtalen er å avklare om programmet kan passe for deg.

Du kan også få ny forskning, kunnskap og info i nyhetsbrev fra Funksjonellmedisinsk Institutt på mail – meld deg på gratis her.