Helseforbedringsprogrammet noe for deg? Book en gratis veiledning her.

Ugunstige bakterier i tarmen kan potensielt føre til urinveisinfeksjoner.

Nye studier viser at ny behandling for urinveisinfeksjoner kan inkludere strategier for å forbedre balansen med gunstige mikrober i tarmen.

Urinveisinfeksjoner er en av de vanligste bakterieinfeksjonene i hele verden, og berører over 150 millioner mennesker årlig.

En studie publisert i Nature Communications, tyder på at tarmens mikrobiota – den unike bakteriepopulasjonen i fordøyelsessystemet – kan være i stand til å forsyne urinveiene med potensielt sykdomsfremkallende organismer. Forskningen antyder også at nye behandlinger for urinveisinfeksjoner kan være strategier som endrer balansen mellom tarmbakterier med såkalte «gunstige» organismer.

De skriver at opprinnelsen til de fleste bakterielle infeksjoner i urinveiene antas som oftest å stamme fra tarmen. Og nye studier støtter en tarmmikrobiota – urinveisinfeksjons-akse, som viser at å påvirke tarmmikrobiotaen kan være en ny strategi for å forhindre urinveisinfeksjoner.

Studien, ledet av Dr. John Lee, professor i medisin ved Weill Cornell Medicine og et stort team med forskere, mener balansen av gunstige og ugunstige tarmbakterier er assosiert med risikoen for å utvikle urinveisinfeksjoner.

Dr. Lee og teamet hans undersøkte koblingen ved å samle avføring og urinprøver fra 168 mottakere av nyretransplantasjoner over en tre måneders periode, og analyserte den spesifikke mengden og typer bakterier i urinveiene.

Forskerne oppdaget at når en sykdomsfremkallende bakterie, eller patogen, overskred 1% i disse pasientenes avføring, økte det betydelig sjansen for at de ville utvikle urininfeksjoner forårsaket av samme patogen. E. coli sto for majoriteten av tilfellene.

Professor Lee uttaler på universitets egne hjemmesider:

«Mens vi var glade for å se denne koblingen mellom tarmens mikrobiota og utvikling av urinveisinfeksjoner – så ønsket vi å utforske denne forbindelsen på et dypere nivå for å se om infeksjonenes opprinnelse sannsynligvis kommer fra tarmen,»

Dr. John Lee, professor i medisin ved Weill Cornell Medicine

Etter ytterligere sekvensering av bakterie-DNA så fant forskerne nok svar til å konkludere med at tarmbakteriene sannsynligvis var kilden til infeksjoner.

Behandling med gunstige mikrober.

Forskning viser at gunstige mikrober i urinveiene, som for eksempel Lactobacillus crispatus, kan virke beskyttende mot kolonisering av skadelige mikrober i urinveiene.

De skriver videre at urinveisinfeksjoner kan være forårsaket av en rekke bakterier og sopp, men de vanligste patogenene er Escherichia coli, Klebsiella pneumoniae, Enterococcus faecalis og Proteus mirabilis.

Forskerne skriver at de fleste har en oppfatning av at behandling forutsetter at det er en enkel sak å fjerne infeksjonen med antibiotikabehandling. Imidlertid er antibiotikaresistens og allergier hyppige, og infeksjoner blir ofte langvarige og gjentakende, som dramatisk reduserer livskvaliteten. Infeksjoner som trekker seg opp til nyrene kan føre til potensielt livstruende situasjoner.

Nåværende behandlinger er i dag først og fremst avhengig av antibiotikabehandling for å eliminere patogenet. Til tross for fremskritt i forståelsen av urinmikrobiomet, inkluderer ikke konvensjonell tilnærming i dag bevaring eller gjenoppretting av det mikrobielle samfunnet til en balansert og sunn tilstand.

Barn og urinveisinfeksjoner.

I en annen ny kontrollert studie av barn med og uten urinveisinfeksjoner, var den relative tarmforekomsten av Escherichia coli (E-coli) betydelig høyere hos barn med urinveisinfeksjoner enn barn uten.

På ulike bakterielle nivåer så forskerne flere forskjeller i tarmmikrobiomet mellom barn med urinveisinfeksjoner og friske barn, noe som kan innebære at tarmenmikrobiomet er knyttet til risikoen for urinveisinfeksjoner hos barn.

De konkluderer at forekomsten av tarmpatogener er assosiert med fremtidig utvikling av urinveisinfeksjoner, og at analyser etablerer en tett kobling mellom arter som finnes i tarmen og i urinen hos de samme forsøkspersonene. De fant at både Escherichia or Enterococcus var knyttet til urinveisinfeksjoner.

Dr Lee sier videre at forskningen nå har vist at antibiotika kan drepe de «gunstige» bakteriene og at de skadelige organismene derfor kan blomstre. Dr. Lee og kollegene fant at noen av disse medisinene kan øke forekomsten av tarmpatogener som ofte er assosiert med urinveisinfeksjoner.

Å endre tarmens mikrobiota kan være en lovende ny strategi ved urinveisinfeksjoner, spesielt for tilbakevendende tilfeller.

Dr. John Lee, professor i medisin ved Weill Cornell Medicine.

Harvard: Økt kobling mellom urin-mikrobiomet og urininkontinens.

Harvard-artikkel viser til ny forskning publisert i American Journal of Obstetrics and Gynecology hvor forskerene fant at kvinner med urininkontinens – altså urinlekkasje utenfor ens kontroll – hadde ulike urinmikrobiomer sammenlignet med kontrollgruppa.

Harvard-artikkelen viser til at disse studiefunnene gjør at probiotika potensielt kan spille en rolle i å behandle urininkontinens. Noen studier antyder at Lactobacillus-baserte probiotika kan være effektivt for å forhindre urinveisinfeksjoner.

Siste mulighet for å starte i Helseforbedringsprogrammet i Oslo før sommeren!

Startpunktet for å benytte vårt helseforbedringsprogram er Inntaksmøtet. På inntaksmøtet får du kunnskap om oss og vårt program, persontilpasset medisin og funksjonellmedisin. Inntaksmøtet er uforpliktende og du trenger ikke bestemme deg for om programmet passer for deg og når du ev ønsker å starte, før etter møtet.

På grunn av korona-situasjonen så har vi i Oslo besluttet å kun sette i gang ett nytt program før sommeren. Vi har derfor nå økt antall tilgjengelige plasser. Vi forventer nå stor pågang og det vil være begrenset antall.

Program for nye kunder før sommeren:

• Inntaksmøtet: 11 mai Book her.
  • Utredningsmøte 12 mai .
  • Oppstartseminar 17-19 juni.

(Man vil automatisk være sikret plass i  det videre programmet når man har deltatt på inntaksmøte)

NB! Korona-tiltak: Vårt program gjennomføres nå i spesielt korona-tilpassede rammer hvor vi følger myndighetenes anbefalinger om smittevern.

Hvis du er usikker på om vi har et tilbud som kan passe for deg så kan du også booke en gratis veiledning her

Ansvar for eget liv og egen helse – det er også så mye man kan gjøre selv!

Den moderne vestlige livsstilen har ført til enorm velstand og økonomisk vekst – men også en dramatisk klima- og naturkrise samt en epidemi av kroniske sykdommer. Faktisk er 9 av 10 dødsfall i Europa nå på grunn av kroniske sykdommer som er knyttet til denne livsstilen. Kroniske sykdommer henger sammen, har sammenfallende risikofaktorer og kan faktisk i stor grad forebygges (EU Summit on Chronic Diseases).

Miljø- og helsekrisene er koblet sammen og utfordrer vår livsstil og økonomiske velstand. Men løsninger som involverer omfattende endring av livsstil kan være vanskelig for mange. Men vårt program er rettet mot de som selv ønsker å ta et slikt ansvar for sitt eget liv og sin egen helse.

Den verdensledende sykehusgiganten Cleveland Clinic har i løpet av få år publisert flere studier i internasjonalt anerkjente forskningstidskrifter som viser at funksjonell medisin kan overgå såkalt konvensjonell medisin ved kroniske sykdommer – og nå viser de også at en gruppetilnærming med fokus på undervisning kan ha ytterligere positive effekter.

I vårt Helseforbedringsprogram har vi fokus på alle faktorene du potensielt kan påvirke selv, som f.eks maten vi spiser, mikrobene som bor i og på kroppen, stress, søvn, eksponering for miljøkjemikalier, trening, vekt og andre livsstils- og miljøfaktorer.

Lang erfaring, tusenvis av kunder og et tungt vitenskapelig fundament viser at mennesker med egeninnsats og kompetanse både kan endre og oppnå bedre helse – ved å adressere alle faktorene samtidig som gjelder for seg.

Programmet kan både passe for de som ønsker en generell helseoptimalisering og for de som ønsker en dyp helseforbedring. Noen ønsker å preventivt redusere risiko for å bly syk i fremtiden, andre ønsker å yte på et enda høyere nivå og svært mange sliter i dag dessverre med sammensatte kroniske og inflammatoriske tilstander.

Vårt vitenskapelige fundament kan du finne blant de tusenvis av internasjonalt bredt publiserte studiene som vi har videreformidlet her (og alltid selvsagt med kildehenvisninger) samt via IFM.org som er en medisinfaglig internasjonal organisasjon innenfor persontilpasset medisin som vi og blant mange andre flere av verdens ledende sykehus, som Cleveland Clinic, Johns Hopkins, Mayo klinikken er faglig tilknyttet. At EU og Norden nå har vedtatt å implementere et persontilpasset helsevesen innen 2030, basert på dette samme fundamentet, har også gitt dette fagområdet kraftig økt fokus den senere tiden.

Vårt Helseforbedringsprogram er ikke et alternativ til oppfølging av helsevesenet – men for mange et viktig tillegg. Helseforbedring gjennom endring er ingen «quick fix», vidunderkur eller «one-size-fits-all». Man vil på bakgrunn av den kompetansen man tilegner seg kombinert med kunnskapen man får om kroppen sin og med støtte fra fagfolk og andre – ha muligheten til å velge å gjennomføre de tiltakene som støtter de personlige målene man har.

Vi er en gjeng med fagfolk og andre ressurser som har jobbet med livsstilsendringer, funksjonellmedisin og persontilpasset medisin i mange år. Vi har fulgt flere tusen mennesker på deres reise mot et bedre liv og en bedre helse. Vi har sett hvilke resultater mennesker kan oppnå gjennom å gjøre omfattende endringer i sitt liv. Med kunnskap, forståelse og motivasjon. Og ikke minst har vi merket det på vår egen kropp og i vårt eget liv!

Kraftig økt vitenskapelig anerkjennelse av miljø- og livsstilfaktorer ved kroniske tilstander.

Bølgen med kroniske sykdommer er et resultat av voldsomme endringer i hvordan mennesker lever livet på;

Kroniske betennelsesrelaterte tilstander er et resultat av alt man er eksponert for, fra før fødsel og frem til i dag.

Forskerteam fra Harvard, Stanford, UCLA, Kings College m.fl.

Vestlig betennelsedrivende-livsstil.

Forskere fra 22 institusjoner, inkludert Harvard, Stanford, Kings College og UCLA advarer om folkehelsekrise pga kronisk betennelse – og peker på den vestlige livsstilen, industrialiseringen og mindre kontakt med naturen som årsaker. Men de gir også håp og peker på at dette er tilstander som potensielt kan unngås – da de i stor grad involverer risikofaktorer som man selv kan påvirke.

De beskriver hvordan langvarig, lavgrad betennelse (som ikke måles ved “vanlige” blodprøver)  i kroppen spiller en nøkkelrolle ved hjertesykdommer, kreft, diabetes, nyresykdom, ikke-alkoholisk fettleversykdom og autoimmune og nevrodegenerative lidelser.

De konkluderer med at det ikke er en- men summen av en rekke faktorer i den moderne vestlige livsstilen som gjør menneskene kronisk syke: Stress, kosthold, inaktivitet, tarmdysbiose (ubalanse i mikrobepopulasjonen) og ikke minst miljøgifter som kvikksølv og andre.

De skriver at den gode nyheten er at man potensielt kan unngå eller reversere tilstandene ved å addressere alle disse underliggende faktorene samtidig.

National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS) konkluderer:

«helsepersonell sin rolle må endre seg til å inspirere til en betennelsesdempende livsstil for å styrke befolkningens helse og velvære.«

National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS)

Hvordan komme i gang.

Inngangen til Helseforbedringsprogrammet er å gjennomføre et inntaksmøte. Der får du et godt grunnlag for å avgjøre om vårt tilbud eventuelt passer for deg. Vi mener det er viktig at du får grundig informasjon om vårt tilbud før du velger om dette kan passe for deg. Du kan da ta et kvalifisert valg for om vårt program passer.

Forskning og kunnskap.

Vi mener at kunnskap om kroppen, helse og kosthold potensielt kan være avgjørende for å optimalisere helsa. Vi integrerer ny kunnskap og forskning fortløpende i våre programmer. Og vi publiserer og videreformidler flere ganger hver uke gjennom hele året ny interessant forskning som er bredt publisert internasjonalt i anerkjente tidsskrifter, samt selvsagt alltid henvisninger til orginalartiklene og studiene. Vi publiserer artikler som på ulike måter kan være relevante for oss og våre kunder. Men vi minner om at selv om vi mener ny kunnskap er interessant både for oss og våre kunder – vil vi ikke av den grunn alene integrere den i våre programmer. Du kan lese våre over 1 000 artikler her.

Usikker på hvordan vi kan hjelpe deg?

Du kan også booke en gratis veiledningskonsultasjon med oss. Vi er tydelige på at vårt program ikke passer for alle – og hensikten med denne samtalen er å avklare om programmet kan passe for deg.

Du kan også få ny forskning, kunnskap og info i nyhetsbrev fra Funksjonellmedisinsk Institutt på mail – meld deg på gratis her.