Warning: mysqli_query(): (HY000/1021): Disk full (/tmp/#sql_39d_0.MAI); waiting for someone to free some space... (errno: 28 "No space left on device") in /home/anders/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 2162

Warning: mysqli_query(): (HY000/1021): Disk full (/tmp/#sql_39d_0.MAI); waiting for someone to free some space... (errno: 28 "No space left on device") in /home/anders/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 2162
Harvard: man kan forlenge levetiden ved å spise mer planteprotein. - Funksjonellmedisin
inner-banner

Harvard: man kan forlenge levetiden ved å spise mer planteprotein.

Nye studer antyder at ved å erstatte animalske proteiner med planteproteiner kan man redusere dødsrisikoen med over 20%.

Harvard Health Publishing skriver om to nye studier som har sett på inntak av planteprotein versus animalsk protein og dødsrisiko og levetid.

Den ene studien, publisert i The BMJ, The British Medical Journal, er utført av forskere ved Harvard og Teheran University. De analyserte 32 studier om proteininntak som inkluderte mer enn 715 000 mennesker, med oppfølgingsperioder fra tre og et halvt år til over tre tiår.

Ved å kombinere data fra flere studier beregnet forskerne at å få 3% mer av de totale kaloriene i form av planteproteiner senket folks risiko for for tidlig død med 5%.

En annen studie, publisert i JAMA Internal Medicine, så på overlevelsesraten til mer enn 416 000 mennesker som hadde rapportert kosthold og livsstilsinformasjon i lang tid.

I denne studien tilsvarte bare å endre 3% av kaloriinntaket fra animalsk protein (kjøtt, fjærfe, fisk eller melkeprodukter) til planteprotein – med en 10% reduksjon i dødsfall fra en hvilken som helst årsak i løpet av studieperioden, både for menn og kvinner.

Spesielt så det ut til at å erstatte egg og rødt kjøtt med planteproteiner kunne redusere dødsrisikoen med så mye som 24% hos menn og 21% hos kvinner – spesielt hos personer med høyt inntak av egg og rødt kjøtt.

Hvorfor forskerene mener mennesker som spiser mer planter i motsetning til kjøtt – kan oppnå bedre helse og leve lengre liv.

Et team forskere ved U.S. National Institutes of Health’s National Cancer Institute har funnet ut at mennesker som spiser mer planteprotein i motsetning til kjøttbasert protein, har en tendens til å leve lengre liv. I artikkelen publisert i JAMA Internal Medicine fant de også ut at jo mer plantebaserte proteiner en person spiste, jo lenger hadde de en tendens til å leve.

Dette støttes av et internasjonalt team forskere fra blant andre Oxford, Harvard og Tuft Universitysom mener myndighetene nå bør gi eksplisitte mål for plantebaserte proteinkilder samt sette en tydelig grense for animalske proteinkilder – som de mener vil gi nasjonale anbefalinger mer i tråd med sunne og miljømessig bærekraftige målsettinger.

Forskere fra Massachusetts General Hospital, King’s College London, Stanford Medicine, Harvard T.H. Chan School of Public Health har også gjort et stort arbeid med å forstå de ulike kostholdsresponsene som er ulike fra person til person. Dette er en del av PREDICT-studiene som er de største ernæringsstudiene av sitt slag i verden. De konkluderer med at vi bør gå bort fra standardiserte dietter for hele grupper eller befolkninger – og heller persontilpasse kostholdet til hvert enkelt individ. 

Men de mener allikevel det er en ting vi alle kan gjøre for å optimalisere helsa – å spise mer planter!

Forskerteamet skriver at det er mange motstridende råd om den beste måten å spise, men en ting som nesten alle er enige om er at å spise flere planter er bra for deg.
Den gode nyheten mener der er at å øke mangfoldet og mengden av planter i kostholdet ditt faktisk ikke trenger å være vanskelig, spesielt når du utvider ideen om hva som teller som en plantebasert mat til å inkludere krydder, urter, nøtter og frø.

Men hvorfor er plantene så spesielle? ‍

Plantemat er en rik kilde til gunstige næringsstoffer, inkludert vitaminer, mineraler, kostfiber (som er mat for de gunstige tarmbakteriene) og proteiner. De er også rike på polyfenoler, som er biologisk aktive molekyler som mater tarmbakteriene (mikrobiomet) og som er til nytte for helsen vår på mange andre måter. 

Forskerne skriver at det er vanskelig å helt spesifikt bestemme årsak og virkning når det gjelder mat og sykdom – men vi vet at folk som spiser flere planter i kostholdet, har en tendens til å ha lavere samlet risiko for en rekke sykdommer, inkludert høyt blodtrykk (hypertensjon), type 2 diabetes, og en gjennomgående lavere risiko for død på grunn av hjertesykdom, sammenlignet med de som spiser et typisk vestlig kosthold med mye raffinerte karbohydrater, sukker og bearbeidet mat.

Planter og helsen.

For det første er planter bra for tarmen. I hvert fall så lenge de ikke er altfor bearbeidet eller foredlet. Kostfibrene og polyfenolene de inneholder er viktige som mat og vedlikehold av mikrobiomet – som tarmbakteriene som utfører mange viktige funksjoner som er svært viktige for helsen vår. Et sunt mikrobiom er et mangfoldig mikrobiom med høy diversitet, som kan styrkes ved å øke mangfoldet av planter i kostholdet. Et mangfoldig mikrobiom er også noe som resultatene fra PREDICT-studien antyder, er assosiert med sunn respons på kostholdet samt lavere nivåer av inflammatoriske markører.

Planteproteiner og hjerte og kar-sykdom.

Forskere ved Harvard T.H. Chan School of Public Health og Purdue University gjorde tidligere en omfattende gjennomgangs-studie som viser at ved å erstatte rødt kjøtt med sunne planteproteiner fører til reduksjoner i risikofaktorer for kardiovaskulær sykdom.

Studien ble publisert i tidsskriftet Circulation.

«Tidligere funn fra randomiserte kontrollerte studier som evaluerer effekten av rødt kjøtt på kardiovaskulære risikofaktorer, har vært inkonsekvente. Men vår nye studie, som gjør spesifikke sammenligninger mellom dietter med rødt kjøtt og dietter med mye av andre typer matvarer, viser at det å erstatte rødt kjøtt med høykvalitets proteinkilder fører til gunstigere endringer for kardiovaskulære risikofaktorer.»

Marta Guasch-Ferré, forsker ved Institutt for ernæring, Harvard T.H. Chan School of Public Health 

Studien inkluderte data fra 36 randomiserte kontrollerte studier med 1 803 deltakere. Forskerne sammenlignet folk som spiste kosthold med rødt kjøtt med folk som spiste mer av andre typer matvarer (som f.eks kylling eller planteproteiner som belgfrukter, soya eller nøtter), ser på blodkonsentrasjoner av kolesterol, triglyserider, lipoproteiner og blodtrykk – alle risikofaktorer for hjerte-og karsykdom. .

Forskerne fant at kosthold med større andel høyverdige planteproteinkilder som belgfrukter, soya og nøtter resulterte i lavere nivåer av både totalt og LDL («dårlig») kolesterol sammenlignet med kosthold med mer rødt kjøtt.

Resultatene stemmer overens med langvarige epidemiologiske studier som viser lavere risiko for hjerteinfarkt når nøtter og andre plantekilder til proteiner sammenlignes med rødt kjøtt. Funnene antyder også at inkonsekvensene i tidligere studier angående virkningen av rødt kjøtt på kardiovaskulære risikofaktorer kan delvis skyldes sammensetningen av sammenligningskostholdet. De anbefalte at fremtidige studier tar hensyn til spesifikke sammenligninger.

«Spørsmålet om rødt kjøtt er bra eller dårlig, er helt ubrukelig»

Meir Stampfer, professor i epidemiologi, Harvard T.H. Chan School of Public Health 

Men Harvard-professoren er derimot tydelig på hvordan vi bør stille spørsmålet;

«Spørsmålet må være: Sammenlignet med hva? Hvis du erstatter burgere med kaker eller pommes frites, blir du ikke sunnere. Men hvis du erstatter rødt kjøtt med sunne planteproteinkilder, som nøtter og bønner, får du en helsemessig fordel.»

Meir Stampfer, professor i epidemiologi, Harvard T.H. Chan School of Public Health

Warning: mysqli_query(): (HY000/1021): Disk full (/tmp/#sql_39d_0.MAI); waiting for someone to free some space... (errno: 28 "No space left on device") in /home/anders/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 2162

Nyeste artikler

Artikler etter kategori


Warning: mysqli_query(): (HY000/1021): Disk full (/tmp/#sql_39d_0.MAI); waiting for someone to free some space... (errno: 28 "No space left on device") in /home/anders/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 2162

Få nyheter fra oss på mail

Registrer deg med ditt navn og e-post for å få nyhetsartikler om ny forskning og kunnskap og oppdateringer fra oss.