fbpx
Helseforbedringsprogrammet noe for deg? Book en gratis veiledning her.

Harvardforskere mener man må slutte å telle kalorier.

Forskerne mener denne gamle strategien faktisk er ganske misforstått – og at man heller må sette fokus på matkvalitet og sunn livsstil.

De fleste har lært at det å gå ned i vekt er et spørsmål om enkel matte. Kutt kalorier. Men som det nå viser seg, så er denne tiår gamle strategien faktisk ganske misforstått, mener Dr. Fatima Cody Stanford, en fedmespesialist og professor i medisin og pediatri ved Harvard Medical School, gjengitt av Harvard Health Publishing.

«Denne ideen om» en kalori inn og en kalori ut «når det gjelder vekttap er ikke bare gammeldags – den er feil,»

Dr. Fatima Cody Stanford, fedmespesialist og assisterende professor i medisin og pediatri ved Harvard Medical School.

Sannheten er at selv detaljerte kaloriberegninger ikke nødvendigvis gir riktige resultater. Hvordan kroppen din forbrenner kalorier avhenger av en rekke faktorer, inkludert typen mat du spiser, kroppens stoffskifte/metabolisme og ikke minst typen organismer som lever i tarmen. Du kan spise nøyaktig samme antall kalorier som noen andre, men har veldig forskjellige resultater når det gjelder vekt.

Fjern kaloribegrepet

«Fjern kaloribegrepet,»

Dr. Fatima Cody Stanford, fedmespesialist og assisterende professor i medisin og pediatri ved Harvard Medical School.

Det er på tide med en annen tilnærming, sier hun og legger vekt på å forbedre matkvaliteten og bærekraftige livsstilsforandringer.

Ikke alle kalorier er like

Tre hovedfaktorer påvirker hvordan kroppen din håndterer kalorier.

  • Tarmmikrobiomet. Billioner av organismer lever i tarmen din, og de dominerende typene kan påvirke hvor mange kalorier kroppen din absorberer fra maten. Forskere har funnet ut at mennesker som er naturlig tynne har forskjellige typer organismer som lever i dem enn de som er overvektige. «Å ta tarmmikrobiota ut av mennesker som er magre og plassere den hos personer som har overvekt eller fedme, kan føre til vektforskyvninger,» sier Dr. Stanford. Dette kan oppstå fordi noen typer organismer i tarmen er i stand til å bryte ned og bruke mer kalorier fra visse matvarer enn andre typer organismer.
  • Stoffskifte. Hvert organ har et «indekspunkt» som styrer vekten, sier Dr. Stanford. Dette indekspunktet gjenspeiler flere faktorer, inkludert gener, miljø og adferd. Hypotalamus, en hjerneregion som også regulerer ting som kroppstemperaturen, «holder vakt» for å holde kroppsvekten over dette punktet – noe som egentlig ikke er en bonus hvis du prøver å gå ned i vekt. Dette er grunnen til at vekten din flater ut selv om du er flink og trener, og også hvorfor et flertall – faktisk 96% – av folk som går ned mye i vekt, går opp igjen, sier Dr. Stanford.
  • Typen mat du spiser. Matvalgene dine kan også påvirke kaloriinntaket ditt, og ikke bare på grunn av deres spesifikke kaloriinnhold. En studie fra 2019 publisert i Cell Metabolism fant at å spise bearbeidet mat ser ut til å trigge folk til å spise mer kalorier sammenlignet med å spise ubehandlet mat. I en studie ble 20 personer (10 menn og 10 kvinner) delt inn i to grupper. De ble alle gitt mat med samme antall kalorier, i tillegg lik mengde sukker, natrium, fett, fiber og mikronæringsstoffer. Men det var en viktig forskjell: den ene gruppen fikk ubehandlet mat, og den andre fikk ultrabearbeidede alternativer. Etter to uker byttet gruppene og spiste den andre typen diett de neste to ukene.

Dr. Stanford sier at forsøk har vist at «folk som spiser bearbeidet ferdig- mat går mer opp i vekt» – og det til tross for at de spiser samme mengde kalorier som de som spiser mer ubearbeidet mat.

Hvis vi ikke skal telle kalorier, hva skal vi gjøre da?

«Hjernen vil ha mat som er sunn, og som er i sin naturlige form»

Dr. Fatima Cody Stanford, fedmespesialist og assisterende professor i medisin og pediatri ved Harvard Medical School.

Dr. Stanford anbefaler følgende for vektkontroll:

Fokuser på matkvalitet. Når du planlegger måltidene dine, kan du prøve å redusere eller eliminere bearbeidet mat. I stedet fokuserer du på å velge ubehandlet mat, inkludert magert kjøtt, fiber og mye frukt og grønnsaker i sin naturlige form.

Tren regelmessig. Målet er å få minst 150 minutter med moderat intensitet hver uke. Mange tror moderat trening er en rusletur i hagen, men det er mer som å gå opp en stor bakke. Selv om enhver bevegelse er bedre enn ingenting, må du jobbe for å oppnå et mer kraftfullt treningsnivå når du kan.

Sov godt. Dårlig søvnkvalitet kan føre til vektøkning, det samme kan et søvnmønster som ikke er synkronisert med kroppens naturlige daglige mønster, kjent som døgnrytme. Kroppen din vil sove om natten og være våken om dagen. «Sykepleierstudien, som fulgte sykepleiere i 20 år, fant at de som jobbet nattskiftet økte mer i vekt over tid,» sier Dr. Stanford. Kroppen blir forstyrret når du forstyrrer dens naturlige rytme. Det samme gjelder hvis du har dårlig søvnkvalitet eller ikke får nok. Mangel på søvn påvirker vekten din på omtrent samme måte som hormonelle endringer, noe som gjør at du vil spise mer. Så å adressere søvnproblemer med legen din bør være en prioritet.

Sjekk medisinene dine. Noen ganger forårsaker medisinering vektøkning. Vær oppmerksom hvis du begynner med en ny medisin og du merker at du legger på deg. Legen kan foreskrive et alternativ som ikke har den samme bivirkningen.

Reduser stressnivået. Stress, på samme måte som dårlig søvn, kan føre til vektøkning. Å kontrollere stressnivået kan hjelpe deg med å få kontroll på vekten.

Få profesjonell hjelp. «Mange tror det er en moralsk svikt hvis de ikke klarer å gå ned i vekt.» Men det er det ikke. Ikke vær redd for å søke hjelp hvis du trenger det, sier Dr. Stanford.

PREDICT-programmet: verdens største pågående ernæringsvitenskapelige studie med intensjon om å redusere kostholds-betennelser og kroniske sykdommer.

PREDICT-studien er det største ernæringsprosjektet av sitt slag i verden, og er et samarbeid mellom Massachusetts General Hospital, King’s College London, Stanford Medicine, Harvard T.H. Chan School of Public Health.

Ved å bruke kunstig intelligens for å sammenligne tusenvis av menneskers resultater, ønsker de å kunne utarbeide kosthold som reduserer kostholds-betennelse som kan føre til dårlig helse og vektøkning.

Ønsker å avkrefte kostholdsmyter

  • Gener bestemmer ikke vekten din.
  • Å telle kalorier fungerer ikke.
  • Du er unik, så maten skal være personlig for deg.
  • Tarmen kan avgjøre responsen på maten.

Hvis du alltid trodde kroppen din var annerledes, har du rett.
Vitenskapen viser at alles respons på mat er unik, til og med for identiske tvillinger. Metabolismen din er ikke definert av genene dine, og den kan endre seg.

Massachusetts General Hospital, King’s College London, Stanford Medicine, Harvard T.H. Chan School of Public Health.

Hva er kostholdsbetennelse?

Forskerne bruker begrepet «kostholdsbetennelse» for å fange opp de usunne effektene som kan være forårsaket av det vi spiser. Overdrevent blodsukker og fett kan overvelde kroppens normale, sunne reaksjoner. Dette kan utløse en rekke skadelige reaksjoner, fra blodsukkerkrasj og sult til at immunsystemet setter i gang en betennelse.

Inngangen til vårt program

Startpunktet for å benytte våre tjenester er et Inntaksmøte. På inntaksmøtet får du kunnskap om oss og vårt program. Inntaksmøtet er uforpliktende og du trenger ikke bestemme deg for om programmet passer for deg og når du ev ønsker å starte, før etter møtet.

NB! Korona-tiltak: Vårt program gjennomføres nå i spesielt korona-tilpassede rammer hvor vi følger myndighetenes anbefalinger om smittevern. Det blir blant annet benyttet en kombinasjon av spesielt egnede lokaler og video-overføring.

Hvis du er usikker på om vi har et tilbud som kan passe for deg så kan du også booke en gratis veiledning her

Persontilpasset helseoptimalisering og helseforbedring.


Vi har fokus på alle faktorene du potensielt kan påvirke selv, som f.eks maten vi spiser, mikrobene som bor i og på kroppen, stress, søvn, eksponering for miljøkjemikalier, trening, vekt og andre livsstils- og miljøfaktorer.

Lang erfaring, tusenvis av kunder og et tungt vitenskapelig fundament viser at mennesker med egeninnsats og kompetanse både kan endre og oppnå bedre helse – ved å adressere alle faktorene som gjelder for seg. Med støtte fra en digital helseplattform, leger, fysioterapeuter, helsecoacher, kostholdseksperter og en rekke andre ressurser.

Vårt vitenskapelige fundament kan du finne blant de tusenvis av internasjonalt bredt publiserte studiene som vi har videreformidlet her samt via IFM.org som er den medisinfaglige internasjonale organisasjonen som både vi og Cleveland Clinic, Johns Hopkins, Mayo klinikken og mange andre amerikanske og internasjonalt ledende sykehus er faglig tilknyttet. At EU og Norden nå planlegger et persontilpasset helsevesen innen 2030, basert på de samme prinsippene, har også gitt dette området økt fokus.

Helseforbedringsprogrammet: Med kompetanse kan du velge hvilke tiltak som støtter dine personlige mål.

Vårt Helseforbedringsprogram er ikke et alternativ til oppfølging av helsevesenet – men for mange et viktig tillegg. Man vil på bakgrunn av den kompetansen man tilegner seg kombinert med kunnskapen man får om kroppen sin og med støtte fra fagfolk og andre – ha muligheten til å velge å gjennomføre de tiltakene som støtter de personlige målene man har.  

Selv om adressering av kosthold- og livsstilstiltak samt miljøfaktorer nå blir bredt anerkjent som potensielt avgjørende faktorer for å optimalisere helsa og kunne forhindre og eventuelt snu for eksempel en negativ kronisk betennelserelatert situasjon  – så kan dette være krevende å gjennomføre i menneskers dagligliv. Men vår erfaring er at mennesker har potensiale til å gjøre omfattende endringer selv – hvis man har kompetanse, motivasjon og støtte gjennom prosessen.

I Funksjonellmedisin bruker vi informasjon om din helsehistorie til å identifisere årsakene til sykdom, inkludert dårlig ernæring, stress, giftstoffer, allergener, genetikk og mikrobiomet ditt (bakteriene som lever i og på kroppen din). Riktig ernæring, kombinert med livsstil, miljø og mentale faktorer – vil hjelpe deg å ta kontroll over helsen din.

Cleveland Clinic (rangert som nummer #2 av sykehusene i USA)

Alle fagpersoner og andre ressurser som er tilknyttet oss har selv personlig lang erfaring med avanserte endringsprosesser og videreutdanning i Funksjonellmedisin fra IFM i USA.

Korona-tiltak: Vårt program gjennomføres nå i spesielt korona-tilpassede rammer hvor vi følger myndighetenes anbefalinger om smittevern. Det blir blant annet benyttet en kombinasjon av spesielt egnede lokaler og video-overføring.

WHO: En myte at kroniske tilstander ikke kan gjøres noe med eller forhindres.

WHO sier at det er en myte at kronisk sykdom ikke kan gjøres noe med eller forhindres – tvert i mot mener de at livsstilstiltak og adressering av kjente risikofaktorer kan bidra til at de aller fleste tilfellene kan unngås.

«Ved å innta en pessimistisk holdning, mener noen at det ikke er noe som kan gjøres med dette. I virkeligheten er de viktigste årsakene til kroniske sykdommer nå kjent, og hvis disse risikofaktorene ble eliminert, ville minst 80% av all hjertesykdom, hjerneslag og diabetes type 2 bli forhindret og minst 40% av alle krefttilfeller ville bli forhindret.» 

(WHO)

EU og Norden: Vi står foran et paradigmeskift i helstejenester.

EU-kommisjonen har nå helt konkrete planer om å ta en ledende rolle i verden innenfor persontilpasset medisin – og ønsker å kunne tilby et mer holistisk, preventivt og persontilpasset helsevesen til alle europeiske innbyggere før år 2030.

De beskriver at persontilpasset medisin handler om å gjøre helsevesenet smartere og bedre ved å bruke mange informasjonskilder om personen, hans/hennes miljø og livsstil med fokus på prediksjon og forebygging som en endring – fra å behandle sykdom til å optimalisere helse.

De mener vår økte forståelse av biologiske, livsstils- og miljøfaktorer som underliggende årsaker til sykdomsutbrudd og progresjon, som den drivende kraften for implementering av et persontilpasset helsevesen.

EU og ICPerMed beskriver at:

Informerte, myndiggjorte, engasjerte og ansvarlige borgere er en helt sentral faktor i et persontilpasset helsevesen.

EU

Ingen enkel mirakelkur, diett eller quick fix – men mulig ved å se på alle de kjente faktorene samtidig.

Motvirkning av triaden av faktorene som fører til autoimmun sykdom –  tarmpermeabilitet (lekk tarm), genetikk og miljøfaktorer – kan kreve en sammensatt tilnærming. Hvis man lykkes, kan denne tilnærmingen ikke bare dempe symptomer på autoimmun sykdom, men i mange tilfeller føre til reversering av sykdommene.

Alessio Fasano, Professor Harvard University.

Vi i Funksjonellmedisinsk Institutt har i Helseforbdringsprogrammet hatt dette fokuset i mange år og utdannet tusenvis av kunder om persontilpasset medisin og hvordan man selv potensielt kan optimalisere sin egen helse – vi brenner for å formidle publisert vitenskap og kunnskap om alt man potensielt kan påvirke selv med egeninnsats.

Stort og viktig medisinsk gjennombrudd fra verdensledende forskere – Kraftig økt anerkjennelse av miljø- og livsstilfaktorer ved kroniske tilstander:

Kroniske betennelsesrelaterte tilstander er et resultat av alt man er eksponert for, fra før fødsel og frem til i dag.

Forskerteam fra Harvard, Stanford, UCLA, Kings College m.fl.

Forskere fra 22 institusjoner, inkludert Harvard, Stanford, Kings College og UCLA advarer: folkehelsekrise pga kronisk betennelse – men gir også håp og peker på en rekke miljøfaktorer man selv kan påvirke.

De beskriver hvordan langvarig, lavgrad betennelse (som ikke måles ved “vanlige” blodprøver)  i kroppen spiller en nøkkelrolle ved hjertesykdommer, kreft, diabetes, nyresykdom, ikke-alkoholisk fettleversykdom og autoimmune og nevrodegenerative lidelser. Og videre hvordan faktorer som stress, kosthold, inaktivitet, tarmdysbiose (ubalanse i mikrobepopulasjonen) og ikke minst miljøgifter, som kvikksølv og andre – sammen påvirker utviklingen av disse tilstandene.

Den internasjonale forskergruppen viser hvordan ulike miljøfaktorer kan gi lavgrad betennesle – som igjen kan gi en rekke helsetilstander.

De skriver at man potensielt kan unngå eller reversere tilstandene ved å addressere alle disse underliggende faktorene.

National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS) omtaler også studien og skriver at:

«man bør fokusere på modifiserbare faktorer som påvirker betennelse, for eksempel aktivitet/trening, kosthold, miljøgifter og stress.»

De mener at kronisk sykdomsutvikling og progresjon er knyttet til ukontrollert betennelse. Forskerne skriver at de tar sikte på å endre den rådende tilnærmingen av behandling av individuelle sykdommer til en mer integrert systemisk tilnærming for å behandle “personen som en helhet”, styrke pasientopplevelsen, pasientens egen evne til å gjøre nødvendige endringer og maksimere den generelle helse og velvære.

Og konkluderer med at helsepersonell sin rolle må være å inspirere til en betennelsesdempende livsstil på pasientnivå så vel som på lokalt og nasjonalt nivå for å styrke befolkningens helse og velvære.

Hvorfor et omfattende undervisningsprogram?

Selv om kostholds- og livsstilstiltak nå blir bredt anerkjent som potensielt avgjørende faktorer for å kunne hindre og eventuelt snu en negativ kronisk betennelserelatert situasjon – så kan dette være krevende å gjennomføre i menneskers dagligliv.

Justin L. Sonnenburg ved Stanford University forklarer hvordan maten på dramatisk vis kan påvirke helsa – og hvorfor dette paradoksalt nok sjelden er fokus i behandling av sykdommer.

Vi har kunnskap nok nå om hvordan vi kan påvirke helsa med kosthold, men det som er dokumentert, er at legene ikke har lykkes med å få folk til å spise annerledes, og at de har gitt opp med det.

Justin L. Sonnenburg Associate Professor, Microbiology & Immunology, Stanford University.

Til tross for at det er velkjent at omfattende livsstilsendringer og adressering av miljøfaktorer kan være vanskelig for mange å gjennomføre – så har vi gjennom mange år vist at man med kunnskap, motivasjon og støtte gjennom prosessen – kan få til omfattende endringer og helseforbedring.

Hvordan komme i gang.

Vi ønsker deg hjertelig velkommen til et av våre kontorer i Oslo eller Trondheim. Inngangen til hele vårt tilbud er å gjennomføre et inntaksmøte hvor du får kunnskap om Helseforbedringsprogrammet. Der får du et godt grunnlag for å avgjøre om vårt tilbud eventuelt passer for deg. Vi mener det er viktig at du får grundig informasjon om vårt tilbud før du velger om dette kan passe for deg. Det kan du booke her.

Vi minner om at Helseforbedringsprogrammet og våre tjenester ikke er et alternativ til det ordinære helsevesenet. Vi har et godt samarbeid med det øvrige helsevesenet og vi tilbyr et tillegg og ikke et alternativ.

Gener bestemmer ikke vekten din. Å telle kalorier fungerer ikke. Du er unik, så maten skal være personlig tilpasset deg. Tarmen avgjør responsen på maten du spiser.

Forskningsprosjeketet Zoe drevet av Massachusetts General Hospital, King’s College London, Stanford Medicine, Harvard T.H. Chan School of Public Health.

Forskning og kunnskap.

Vi mener at kunnskap om kroppen, helse og kosthold potensielt kan være avgjørende for å optimalisere helsa. Vi integrerer ny kunnskap og forskning fortløpende i våre programmer. Og vi publiserer og videreformidler flere ganger hver uke gjennom hele året ny interessant forskning som er bredt publisert internasjonalt i anerkjente tidsskrifter, samt selvsagt alltid henvisninger til orginalartiklene og studiene. Vi publiserer artikler som på ulike måter kan være relevante for oss og våre kunder. Men vi minner om at selv om vi mener ny kunnskap er interessant både for oss og våre kunder – vil vi ikke av den grunn alene integrere den i våre programmer. Du kan lese våre over 1 000 artikler her.

Hvordan komme i gang?

Inngangen til helseforbedringprogrammet er å delta på Inntaksmøtet, hvor du får detaljert oversikt over programmet, slik at du kan avgjøre om dette kan passe for deg. Møtet er helt uforpliktende og du trenger ikke bestemme deg før etter dette møtet.

Usikker på hvordan vi kan hjelpe deg?

Du kan også booke en gratis veiledningskonsultasjon med oss. Vi er tydelige på at vårt program ikke passer for alle – og hensikten med denne samtalen er å avklare om programmet kan passe for deg.

Du kan også få ny forskning, kunnskap og info i nyhetsbrev fra Funksjonellmedisinsk Institutt på mail – meld deg på gratis her.