fbpx
Helseforbedringsprogrammet noe for deg? Book en gratis veiledning her.

Verdenskjent forsker: hvordan man kan holde tarmmikrobiomet sunt for å bekjempe COVID-19.

Professor Tim Spector sier at selv om det kan føles som om situasjonen er ute av kontroll – er det fortsatt mange ting man kan gjøre for å beskytte helsen sin og menneskene rundt seg.

Tim Spector er professor i Genetic Epidemiology, King’s College London og leder av tidenes største ernæringsforskningsprosjekt. Prosjektet ZOE PREDICT er et samarbeidsprosjekt mellom King’s College London, Harvard Medichal School, Massachusetts General Hospital og Stanford University. Den samme gruppen leder også prosjektet Zoe COVID Symptom Study. Med over 4 000 000 deltakere er det det største pågående offentlige vitenskapsprosjektet av sitt slag i verden.

Professor Spector har skrevet en artikkel publisert i det uavhengige forskningstidskriftet The Conversation. Han skriver at dette er spesielle tider. COVID-19 er offisielt blitt erklært en pandemi av Verdens helseorganisasjon. Mange land har stengt grensene og satt befolkningen under frivillig eller tvungen nedstengning. Kultur og sportsbegivenheter er avlyst eller utsatt, puber og restauranter stenger, og folk får panikk og hamstrer toalettpapir og pasta. Men selv om det kan føles som om situasjonen er ute av kontroll, er det fortsatt mange ting du kan gjøre for å beskytte helsen din og menneskene rundt deg, skriver Spector.

Spector skriver at først og fremst må du følge de nasjonale rådene for å forhindre COVID-19.

Men i tillegg til å beskytte deg mot viruset, så kan du også bygge opp forsvaret ditt fra innsiden ved å styrke immunforsvaret. Mange mennesker, spesielt de unge, utvikler bare veldig mild sykdom. Immunsystemet er komplekst og svært responsivt mot verden rundt oss, så det er ikke overraskende at mange faktorer påvirker denne funksjon. Det som er viktig å vite er at de fleste av disse faktorene ikke er hardkodede i genene våre, men er påvirket av livsstil og verden rundt oss.

Det som er viktig å vite er at de fleste av disse faktorene ikke er hardkodede i genene våre, men er påvirket av livsstil og verden rundt oss.

Tim Spector er professor i Genetic Epidemiology, King’s College London

En ting du kan kontrollere umiddelbart er helsen til de milliardene av mikrobene som lever i tarmen, samlet kjent som mikrobiomet. Spector skriver at nyere forskning har vist at tarmmikrobiomet spiller en viktig rolle i kroppens immunrespons på infeksjoner og for den generelle helsen. I tillegg til å respondere på smittsomme patogener som koronavirus, bidrar et sunt tarmmikrobiom også til å forhindre potensielt farlige immunoverreaksjoner som skader lungene og andre vitale organer. Disse overdrevne immunresponsene kan forårsake respirasjonssvikt og død. (Dette er også grunnen til at vi bør snakke om å «støtte» i stedet for å «styrke» immunforsvaret, ettersom en overaktiv immunrespons kan være like risikabel som en underaktiv.»

Sunt mikrobiom, sunn tarm, sunn kropp

Spector skriver videre at maten du spiser har stor innvirkning på mengden og typen mikrober i tarmen. Et mangfoldig mikrobiom er et sunt mikrobiom som inneholder mange forskjellige arter som hver spiller sin rolle i immunitet og helse. Mangfoldet av mikrobiomer avtar gjerne når du blir eldre, noe som kan bidra til å forklare noen av de aldersrelaterte endringene vi ser i immunresponser, så det er enda mer nødvendig å opprettholde et sunt mikrobiom gjennom hele livet.

De sårbare og fininnstilte interaksjonene mellom tarmmikrobiomet og immunsystemet er ikke helt forstått. Men det ser ut til å være en sammenheng mellom mikrobiomet og betennelse – et av kjennetegnene på immunresponsen. Tarmbakterier produserer mange gunstige kjemikalier og aktiverer også vitamin A i maten, noe som hjelper til med å regulere immunforsvaret.

Spis for å mate mikrobiomet ditt.

Den beste måten å øke mangfoldet av mikrobiomer er ved å spise et bredt utvalg av plantebaserte matvarer som inneholder mye fiber, og begrense mengden ferdigmat, inkludert fastfood. Spector mener at å spise rikelig med blant annet frukt, grønnsaker, nøtter, frø; sunt fett som høykvalitets ekstra jomfruolivenolje; og magert kjøtt. Unngå alkohol, salt, søtsaker og sukkerholdige drikker og kunstige søtningsmidler eller andre tilsetningsstoffer.

Hvis man er bekymret for å få tak i ferske råvarer i disse tider, er frossen frukt, bær og grønnsaker like sunne som ferske.

Du kan også støtte mikrobiomet ditt ved regelmessig å spise mat som inneholder levende mikrober (probiotika), som fermentert mat. Fermenterte vegetabilske matvarer, som koreansk kimchi (og tysk surkål) er et annet godt alternativ.

Spector har avslutningsvis noen andre generelle råd;

Enten du handler for deg selv, familien eller eldre slektninger eller venner, er det viktigere å velge mat som støtter et sunt tarmmikrobiom enn å lagre toalettpapir. Å ta vare på din mentale helse, holde deg fysisk aktiv og få nok søvn vil også bidra til å holde immunforsvaret i god form. Og ikke glem å vaske hendene!

Tim Spector er professor i Genetic Epidemiology, King’s College London

Kings College professor Tim Spector sier Koronapandemien har fått mange mennesker til å fokusere på helsen sin – med kunnskap om at man også selv kan påvirke risikofaktorene.

One-size-fits-all dietter fungerer ikke, sier han. Spector og hans team sier at man nå forstår at genene betyr langt mindre for hvordan kroppen vår responderer på maten. De mener alle mennesker er unike og ulike og har behov for en individuell tilnærming. Les også artikkelen om hvordan vi mennesker kan ha helt ulike responser på den samme maten – og tarmmikrobene er også her sentralt.

Vi «sprengte» myten om at det er riktige måltider som vil fungere for alle.

Tim Spector, professor, Genetic Epidemiology, King’s College London.

Siste mulighet for å starte i Helseforbedringsprogrammet i Oslo før sommeren!

Startpunktet for å benytte vårt helseforbedringsprogram er Inntaksmøtet. På inntaksmøtet får du kunnskap om oss og vårt program, persontilpasset medisin og funksjonellmedisin. Inntaksmøtet er uforpliktende og du trenger ikke bestemme deg for om programmet passer for deg og når du ev ønsker å starte, før etter møtet.

På grunn av korona-situasjonen så har vi i Oslo besluttet å kun sette i gang ett nytt program før sommeren. Vi har derfor nå økt antall tilgjengelige plasser. Vi forventer nå stor pågang og det vil være begrenset antall. 

Program for nye kunder før sommeren:

  • Inntaksmøtet: 11 mai Book her. 
  • Utredningsmøte 12 mai . 
  • Oppstartseminar 17-19 juni. 

(Man vil automatisk være sikret plass i  det videre programmet når man har deltatt på inntaksmøte)

NB! Korona-tiltak: Vårt program gjennomføres nå i spesielt korona-tilpassede rammer hvor vi følger myndighetenes anbefalinger om smittevern. 

Hvis du er usikker på om vi har et tilbud som kan passe for deg så kan du også booke en gratis veiledning her

Ansvar for eget liv og egen helse – det er også så mye man kan gjøre selv!


Den moderne vestlige livsstilen har ført til enorm velstand og økonomisk vekst – men også en dramatisk klima- og naturkrise samt en epidemi av kroniske sykdommer. Faktisk er 9 av 10 dødsfall i Europa nå på grunn av kroniske sykdommer som er knyttet til denne livsstilen. Kroniske sykdommer henger sammen, har sammenfallende risikofaktorer og kan faktisk i stor grad forebygges (EU Summit on Chronic Diseases).

Miljø- og helsekrisene er koblet sammen og utfordrer vår livsstil og økonomiske velstand. Men løsninger som involverer omfattende endring av livsstil kan være vanskelig for mange. Men vårt program er rettet mot de som selv ønsker å ta et slikt ansvar for sitt eget liv og sin egen helse.

Den verdensledende sykehusgiganten Cleveland Clinic har i løpet av få år publisert flere studier i internasjonalt anerkjente forskningstidskrifter som viser at funksjonell medisin kan overgå såkalt konvensjonell medisin ved kroniske sykdommer – og nå viser de også at en gruppetilnærming med fokus på undervisning kan ha ytterligere positive effekter.

I vårt Helseforbedringsprogram har vi fokus på alle faktorene du potensielt kan påvirke selv, som f.eks maten vi spiser, mikrobene som bor i og på kroppen, stress, søvn, eksponering for miljøkjemikalier, trening, vekt og andre livsstils- og miljøfaktorer.

Lang erfaring, tusenvis av kunder og et tungt vitenskapelig fundament viser at mennesker med egeninnsats og kompetanse både kan endre og oppnå bedre helse – ved å adressere alle faktorene samtidig som gjelder for seg. 

Programmet kan både passe for de som ønsker en generell helseoptimalisering og for de som ønsker en dyp helseforbedring. Noen ønsker å preventivt redusere risiko for å bly syk i fremtiden, andre ønsker å yte på et enda høyere nivå og svært mange sliter i dag dessverre med sammensatte kroniske og inflammatoriske tilstander.

Vårt vitenskapelige fundament kan du finne blant de tusenvis av internasjonalt bredt publiserte studiene som vi har videreformidlet her (og alltid selvsagt med kildehenvisninger) samt via IFM.org som er en medisinfaglig internasjonal organisasjon innenfor persontilpasset medisin som vi og blant mange andre flere av verdens ledende sykehus, som Cleveland Clinic, Johns Hopkins, Mayo klinikken er faglig tilknyttet. At EU og Norden nå har vedtatt å implementere et persontilpasset helsevesen innen 2030, basert på dette samme fundamentet, har også gitt dette fagområdet kraftig økt fokus den senere tiden.

Vårt Helseforbedringsprogram er ikke et alternativ til oppfølging av helsevesenet – men for mange et viktig tillegg. Helseforbedring gjennom endring er ingen «quick fix», vidunderkur eller «one-size-fits-all». Man vil på bakgrunn av den kompetansen man tilegner seg kombinert med kunnskapen man får om kroppen sin og med støtte fra fagfolk og andre – ha muligheten til å velge å gjennomføre de tiltakene som støtter de personlige målene man har.

Vi er en gjeng med fagfolk og andre ressurser som har jobbet med livsstilsendringer, funksjonellmedisin og persontilpasset medisin i mange år. Vi har fulgt flere tusen mennesker på deres reise mot et bedre liv og en bedre helse. Vi har sett hvilke resultater mennesker kan oppnå gjennom å gjøre omfattende endringer i sitt liv. Med kunnskap, forståelse og motivasjon. Og ikke minst har vi merket det på vår egen kropp og i vårt eget liv!

Kraftig økt vitenskapelig anerkjennelse av miljø- og livsstilfaktorer ved kroniske tilstander.

Bølgen med kroniske sykdommer er et resultat av voldsomme endringer i hvordan mennesker lever livet på;

Kroniske betennelsesrelaterte tilstander er et resultat av alt man er eksponert for, fra før fødsel og frem til i dag.

Forskerteam fra Harvard, Stanford, UCLA, Kings College m.fl.

Vestlig betennelsedrivende-livsstil.

Forskere fra 22 institusjoner, inkludert Harvard, Stanford, Kings College og UCLA advarer om folkehelsekrise pga kronisk betennelse – og peker på den vestlige livsstilen, industrialiseringen og mindre kontakt med naturen som årsaker. Men de gir også håp og peker på at dette er tilstander som potensielt kan unngås – da de i stor grad involverer risikofaktorer som man selv kan påvirke.

De beskriver hvordan langvarig, lavgrad betennelse (som ikke måles ved “vanlige” blodprøver)  i kroppen spiller en nøkkelrolle ved hjertesykdommer, kreft, diabetes, nyresykdom, ikke-alkoholisk fettleversykdom og autoimmune og nevrodegenerative lidelser.

De konkluderer med at det ikke er en- men summen av en rekke faktorer i den moderne vestlige livsstilen som gjør menneskene kronisk syke: Stress, kosthold, inaktivitet, tarmdysbiose (ubalanse i mikrobepopulasjonen) og ikke minst miljøgifter som kvikksølv og andre.

De skriver at den gode nyheten er at man potensielt kan unngå eller reversere tilstandene ved å addressere alle disse underliggende faktorene samtidig.

National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS) konkluderer:

«helsepersonell sin rolle må endre seg til å inspirere til en betennelsesdempende livsstil for å styrke befolkningens helse og velvære.«

National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS)

Hvordan komme i gang.

Inngangen til Helseforbedringsprogrammet er å gjennomføre et inntaksmøte. Der får du et godt grunnlag for å avgjøre om vårt tilbud eventuelt passer for deg. Vi mener det er viktig at du får grundig informasjon om vårt tilbud før du velger om dette kan passe for deg. Du kan da ta et kvalifisert valg for om vårt program passer.

Forskning og kunnskap.

Vi mener at kunnskap om kroppen, helse og kosthold potensielt kan være avgjørende for å optimalisere helsa. Vi integrerer ny kunnskap og forskning fortløpende i våre programmer. Og vi publiserer og videreformidler flere ganger hver uke gjennom hele året ny interessant forskning som er bredt publisert internasjonalt i anerkjente tidsskrifter, samt selvsagt alltid henvisninger til orginalartiklene og studiene. Vi publiserer artikler som på ulike måter kan være relevante for oss og våre kunder. Men vi minner om at selv om vi mener ny kunnskap er interessant både for oss og våre kunder – vil vi ikke av den grunn alene integrere den i våre programmer. Du kan lese våre over 1 000 artikler her.

Usikker på hvordan vi kan hjelpe deg?

Du kan også booke en gratis veiledningskonsultasjon med oss. Vi er tydelige på at vårt program ikke passer for alle – og hensikten med denne samtalen er å avklare om programmet kan passe for deg.

Du kan også få ny forskning, kunnskap og info i nyhetsbrev fra Funksjonellmedisinsk Institutt på mail – meld deg på gratis her.