fbpx
Helseforbedringsprogrammet noe for deg? Book en gratis veiledning her.

Harvard: Et hjertesunt kosthold trenger ikke å ha lite fett.

Men kilden til fettet man velger – og også mengden grønt og sukker man spiser – gjør en stor forskjell.

Det er et nytt år og mange går inn i det nye året med intensjoner om å forbedre kostholdet og helsa.

Harvard Health Publishing ved Harvard Medichal School har publisert en artikkel hvor de gjennomgår gjeldene kunnskap om kosthold som er gunstig og ugunstig for hjertehelsa.

De skriver at de får melinger fra mange forvirrede mennesker siden det stadig kommer ny kunnskap om at fettfattige dietter ikke ser ut til å forhindre hjertesykdom.

«Anbefaler ikke de fleste store helseorganisasjoner, inkludert American Heart Association, et fettfattig kosthold?» Ja, det gjorde de – i mer enn 40 år. Men i løpet av det siste tiåret har American Heart Association, de føderale retningslinjene for kosthold og andre ernæringsmyndigheter skiftet fra å råde folk til å begrense den totale mengden fett i kostholdet. «I stedet er fokuset på et generelt sunt kostholdsmønster. Det betyr en spisestil som legger vekt på grønnsaker, frukt, fullkorn og bønner, sammen med bare beskjedne eller små mengder kjøtt, meieriprodukter, egg og søtsaker,»

Dr. Eric Rimm, professor i epidemiologi og ernæring ved Harvard TH Chan

Virkeligheten er at å spise mer naturlige eller minimalt bearbeidede, plantebaserte matvarer naturlig vil redusere inntaket av fett, spesielt mettet fett. Mettet fett, Funnet hovedsakelig i kjøtt og meieriprodukter, kan øke nivåene av skadelig LDL-kolesterol, en viktig bidragsyter til hjertesykdom. Men bare å kutte ned på alle typer fett, betyr ikke nødvendigvis et kosthold som senker risiko for hjerte og karsykdom.

Byttet fett med sukker.

Ved begynnelsen av 1980-tallet så kuttet både matprodusenter og forbrukere fett fra produktene og diettene deres, og erstattet de det med raffinerte karbohydrater. Folk kjørte på med brød, pasta, fettfattig chips, småkaker og søte meieriprodukter med lite fett. Å spise mye av disse kraftig bearbeidede karbohydratene vil oversvømme blodet med sukker, og utløser en frigjøring av insulin for å fjerne sukkeret fra blodet. Men dette kan presse blodsukkeret for lavt ned, og gjøre deg sulten igjen etter bare noen få timer, noe som kan føre til overspising og vektøkning.

De skriver videre at dessuten kan jevn tilførsel av disse usunne karbohydratene til slutt svekke kroppens evne til å respondere på insulin, noe som kan føre til diabetes. Både fedme og diabetes er nært knyttet til økt risiko for hjertesykdom. Men å spise for mye raffinerte karbohydrater er ikke det eneste problemet. Å unngå umettet fett – altså de som finnes i for eksempel nøtter, frø, oliven og avokado – er ikke nødvendig.

Ikke bare gjør disse matvarene måltidene mer tilfredsstillende og velsmakende, men umettet fett fremmer god hjerte- og karhelse.

Hva da med kosthold med lavt fettinnhold?

Noen leger tar til orde for et kosthold med lavt fettinnhold. Denne dietten ekskluderer alle dyrebaserte produkter (som kjøtt, fjærfe, meieriprodukter og fisk), samt raffinerte karbohydrater (inkludert hvitt mel, hvitt sukker og til og med fruktjuice). Men man unngår også sunnere umettet fett, inkludert tilsatte oljer og fettrike, plantebaserte matvarer som avokado og nøtter. Små studier har faktisk vist at dette spisemønsteret faktisk kan reversere opphopningen av kolesteroltett plakk i arteriene. Noe av denne fordelen mener man kan stamme fra mye fiber og andre næringsstoffer i kostholdets store mengder med grønnsaker, bønner, frø etc, som det er svært lite av for eksempel i den typiske amerikanske dietten.

Det eneste problemet med et ultra-fettfattig vegansk kosthold er at det er veldig utfordrende for folk flest å å rent praktisk holde seg til på lang sikt.

Hvis du er blant de 1% av menneskene som faktisk får det til , «may the Force be with you»

Dr. Eric Rimm, professor i epidemiologi og ernæring ved Harvard TH Chan

For andre kan for eksempel et plantebasert middelhavskosthold som ikke er altfor restriktivt være et alternativ. Det smaker godt og har gode bevis fra langsiktige kliniske studier som viser at det kan senke risikoen for hjertesykdom.

Professor Tim Spector; Hvorfor alt man har blitt fortalt om mat er galt.

Professor Tim Spector, som har ledet den nylig publiserte og verdens hittil mest omfattende kostholdsstudie, og Dr Rangan Chatterjee diskuterer hvorfor gamle myter om mat fortsatt lever i beste velgående – mye på grunn av matindustrien.

Tim Spector fikk nylig dronningens utmerkelse for sin innsats under Korona-krisen. Han er professor i genetisk epidemiologi og leder for institutt for tvillingforskning ved King’s College i London. Hans forskning på eneggede tvillinger har gitt verden helt ny kunnskap om hvordan livsstil er svært viktig for helsa. Han har vist at selv genetisk identisk like mennesker faktisk kan få helt ulik helse. Og at mennesker er helt ulike og trenger helt individuelt tilpasset mat.

Resultatene fra han forskning har vært oppsiktsvekkende og viser at alle mennesker responderer ulikt på den samme maten (også genetisk identiske tvillinger) – og nøkkelen ligger i tarmmikrobene, har de funnet ut. Spector går rett i strupen på en rekke aktører i matindustrien, som han mener står bak kampanjer for å opprettholde et usunt kosthold. Han sier for eksempel at fisk nå har blitt full av kjemikalier, plastikk og tungmetaller og at man bør begrense inntaket til et minimum. Les artikkelen og hør podcasten her.

Inngangen til vårt Helseforbedringsprogram.

Startpunktet for å benytte vårt helseforbedringsprogram er Inntaksmøtet. På inntaksmøtet får du kunnskap om oss og vårt program, persontilpasset medisin og funksjonellmedisin. Inntaksmøtet er uforpliktende og du trenger ikke bestemme deg for om programmet passer for deg og når du ev ønsker å starte, før etter møtet.

NB! Korona-tiltak: Vårt program gjennomføres nå i spesielt korona-tilpassede rammer hvor vi følger myndighetenes anbefalinger om smittevern. Det blir blant annet benyttet en kombinasjon av spesielt egnede lokaler og video-overføring.

Hvis du er usikker på om vi har et tilbud som kan passe for deg så kan du også booke en gratis veiledning her

Ansvar for eget liv og egen helse – det er også så mye man kan gjøre selv!


Den moderne vestlige livsstilen har ført til enorm velstand og økonomisk vekst – men også en dramatisk klima- og naturkrise samt en epidemi av kroniske sykdommer. Faktisk er 9 av 10 dødsfall i Europa nå på grunn av kroniske sykdommer som er knyttet til denne livsstilen. Kroniske sykdommer henger sammen, har sammenfallende risikofaktorer og kan faktisk i stor grad forebygges (EU Summit on Chronic Diseases).

Miljø- og helsekrisene er koblet sammen og utfordrer vår måte å leve på og økonomiske velstand. Men løsninger som involverer omfattende endring av livsstil er alltid kontroversielt og møter motstand. Vårt program er rettet mot de som selv ønsker å ta et slikt personlig ansvar.

Hos oss kan du få tilgang til forskningsbasert kunnskap om hvordan du kan endre ditt liv for å potensielt forbedre helsa eller unngå fremtidige helseutfordringer.

I vårt Helseforbedringsprogram har vi fokus på alle faktorene du potensielt kan påvirke selv, som f.eks maten vi spiser, mikrobene som bor i og på kroppen, stress, søvn, eksponering for miljøkjemikalier, trening, vekt og andre livsstils- og miljøfaktorer.

Lang erfaring, tusenvis av kunder og et tungt vitenskapelig fundament viser at mennesker med egeninnsats og kompetanse både kan endre og oppnå bedre helse – ved å adressere alle faktorene samtidig som gjelder for seg. Med støtte fra en digital helseplattform, leger, fysioterapeuter, helsecoacher, kostholdseksperter og en rekke andre ressurser.

Programmet kan både passe for de som ønsker en generell helseoptimalisering og for de som ønsker en dyp helseforbedring. Noen ønsker å preventivt redusere risiko for å bly syk i fremtiden, andre ønsker å yte på et enda høyere nivå og svært mange sliter i dag dessverre med sammensatte kroniske og inflammatoriske tilstander.

Vårt vitenskapelige fundament kan du finne blant de tusenvis av internasjonalt bredt publiserte studiene som vi har videreformidlet her (og alltid selvsagt med kildehenvisninger) samt via IFM.org som er en medisinfaglig internasjonal organisasjon innenfor persontilpasset medisin som vi og blant mange andre flere av verdens ledende sykehus, som Cleveland Clinic, Johns Hopkins, Mayo klinikken er faglig tilknyttet. At EU og Norden nå har vedtatt å implementere et persontilpasset helsevesen innen 2030, basert på dette samme fundamentet, har også gitt dette fagområdet kraftig økt fokus den senere tiden.

Vårt Helseforbedringsprogram er ikke et alternativ til oppfølging av helsevesenet – men for mange et viktig tillegg. Helseforbedring gjennom endring er ingen «quick fix», vidunderkur eller «one-size-fits-all». Man vil på bakgrunn av den kompetansen man tilegner seg kombinert med kunnskapen man får om kroppen sin og med støtte fra fagfolk og andre – ha muligheten til å velge å gjennomføre de tiltakene som støtter de personlige målene man har.

Vi er en gjeng med fagfolk og andre ressurser som har jobbet med livsstilsendringer, funksjonellmedisin og persontilpasset medisin i mange år. Vi har fulgt flere tusen mennesker på deres reise mot et bedre liv og en bedre helse. Vi har sett hvilke resultater mennesker kan oppnå gjennom å gjøre omfattende endringer i livet. Med kunnskap, forståelse og motivasjon. Og ikke minst har vi merket det på vår egen kropp og i vårt eget liv!

Kraftig økt vitenskapelig anerkjennelse av miljø- og livsstilfaktorer ved kroniske tilstander.

Cleveland Clinic er bare en av mange verdensledende helseinstitusjoner som nå har stort fokus på funksjonellmedisin og persontilpasset medisin.

I Funksjonellmedisin bruker vi informasjon om din helsehistorie til å identifisere årsakene til sykdom, inkludert dårlig ernæring, stress, giftstoffer, allergener, genetikk og mikrobiomet ditt (bakteriene som lever i og på kroppen din). Riktig ernæring, kombinert med livsstil, miljø og mentale faktorer – vil hjelpe deg å ta kontroll over helsen din.

Cleveland Clinic (rangert som nummer #2 av sykehusene i USA)

Bølgen med kroniske sykdommer er et resultat av voldsomme endringer i hvordan mennesker lever livet på;

Kroniske betennelsesrelaterte tilstander er et resultat av alt man er eksponert for, fra før fødsel og frem til i dag.

Forskerteam fra Harvard, Stanford, UCLA, Kings College m.fl.

Vestlig betennelsedrivende-livsstil.

Forskere fra 22 institusjoner, inkludert Harvard, Stanford, Kings College og UCLA advarer om folkehelsekrise pga kronisk betennelse – og peker på den vestlige livsstilen, industrialiseringen og mindre kontakt med naturen som årsaker.

De beskriver hvordan langvarig, lavgrad betennelse (som ikke måles ved “vanlige” blodprøver)  i kroppen spiller en nøkkelrolle ved hjertesykdommer, kreft, diabetes, nyresykdom, ikke-alkoholisk fettleversykdom og autoimmune og nevrodegenerative lidelser.

De konkluderer med at det ikke er en- men summen av en rekke faktorer i den moderne vestlige livsstilen som gjør menneskene kronisk syke: Stress, kosthold, inaktivitet, tarmdysbiose (ubalanse i mikrobepopulasjonen) og ikke minst miljøgifter som kvikksølv og andre.

De skriver at den gode nyheten er at man potensielt kan unngå eller reversere tilstandene ved å addressere alle disse underliggende faktorene samtidig.

National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS) konkluderer:

«helsepersonell sin rolle må endre seg til å inspirere til en betennelsesdempende livsstil for å styrke befolkningens helse og velvære.«

National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS)

Hvordan komme i gang.

Inngangen til Helseforbedringsprogrammet er å gjennomføre et inntaksmøte. Der får du et godt grunnlag for å avgjøre om vårt tilbud eventuelt passer for deg. Vi mener det er viktig at du får grundig informasjon om vårt tilbud før du velger om dette kan passe for deg. Du kan da ta et kvalifisert valg for om vårt program passer.

Forskning og kunnskap.

Vi mener at kunnskap om kroppen, helse og kosthold potensielt kan være avgjørende for å optimalisere helsa. Vi integrerer ny kunnskap og forskning fortløpende i våre programmer. Og vi publiserer og videreformidler flere ganger hver uke gjennom hele året ny interessant forskning som er bredt publisert internasjonalt i anerkjente tidsskrifter, samt selvsagt alltid henvisninger til orginalartiklene og studiene. Vi publiserer artikler som på ulike måter kan være relevante for oss og våre kunder. Men vi minner om at selv om vi mener ny kunnskap er interessant både for oss og våre kunder – vil vi ikke av den grunn alene integrere den i våre programmer. Du kan lese våre over 1 000 artikler her.

Usikker på hvordan vi kan hjelpe deg?

Du kan også booke en gratis veiledningskonsultasjon med oss. Vi er tydelige på at vårt program ikke passer for alle – og hensikten med denne samtalen er å avklare om programmet kan passe for deg.

Du kan også få ny forskning, kunnskap og info i nyhetsbrev fra Funksjonellmedisinsk Institutt på mail – meld deg på gratis her.