inner-banner

Harvard University: kostholdets påvirkning på tarmmikrobene og forbindelsen til kronisk sykdom.

Harvard Medical School skriver at det er økende interesse for menneskekroppens mikrobiom, maten som påvirker sammensettingen og forbindelsen til kronisk sykdom.

Det forskes nå intenst på hvordan samlingen av mikrober i timen, mikrobiomet, beskytter verten og spiller en rolle i sykdomsrisiko.

Mikrobiomet består av genene til små organismer (bakterier, virus og andre mikrober) som finnes i mage-tarmkanalen, hovedsakelig i tynntarmen og tykktarmen. Normalfloraen – et annet begrep for mikrobiomet – beskytter sin menneskelige vert. For at mikrobiomet skal være optimalt må det være en god balanse, hvor de sunne artene dominerer de mindre sunne. Det er Harvard Medical School og Harvard Publishing som skriver dette.

Forskerene forstår ikke fullt ut hvordan mikrobiomfaktorene kan bidra til å utvikle kroniske sykdommer, som hjertesykdom, fedme og type 2 diabetes. Mange faktorer, inkludert forskjeller mellom enkeltpersoner og individuelt kosthold, har gjort dette til et vanskelig område å undersøke.

Ny studie undersøker forholdet mellom kosthold, mikrobiomet og sykdomsrisiko.

Men en ny studie, publisert i nature, ser på disse faktorene og kaster nytt lys over hvordan vårt kosthold former vårt mikrobiom og hvordan vårt mikrobiom videre påvirker vår sykdomsrisiko.

Forskerne studerte mer enn 1.100 personer for å forstå deres individuelle respons på maten de spiser. De brukte en teknikk som heter metagenomisk sekvensering for å identifisere, klassifisere, måle og analysere genetisk materiale fra studiedeltakers mikrobiomer. De samlet også detaljert, langsiktig kostholdsinformasjon fra alle disse personene slik at de kunne analysere kostholdet, inkludert inntak av forskjellige matvarer og næringsstoffer. I tillegg samlet de informasjon fra studiedeltakeren om en rekke faktorer som er kjent for å påvirke metabolisme og sykdomsrisiko, som blodsukker (glukose), kolesterol og betennelse. Til slutt målte de personlige helsefaktorer, inkludert alder, vekt, kroppsmasseindeks (BMI), kroppsfett og blodtrykk.

Kostholdet påvirker mikrobiomet og mikrobiomet påvirker sykdomsrisiko.

Studien fant at helsen til mikrobiomet påvirkes av kostholdet, og at sammensetningen av mikrobiomet påvirker risikoen for ulike helsetilstander. Resultatene viste at spesifikke mikrober var assosiert med spesifikke næringsstoffer, matvarer, matgrupper og samlet kostholdskomposisjon. Helsetilstander som hjertesykdom, type 2 diabetes, fedme og generell betennelse syntes å være mest påvirket av kostholds-påvirkede endringer i mikrobiomet.

For eksempel at et mindre sunt kosthold (som meieriprodukter, usunt kjøtt, bearbeidede matvarer) støttet tarmmikrober som var assosiert med økt blodsukker, kolesterol og betennelse som er betydelig forbundet med høyere risiko for hjertetilstander, slag og type 2 diabetes.

I motsetning til dette var et mer variert tarmmikrobiom knyttet til et sunt kosthold (som høyfibergrønnsaker som spinat og brokkoli og nøtter) og var knyttet til målinger med lavere risiko for visse kroniske sykdommer. I tillegg fant studien at flerumettede fettstoffer (funnet i fisk, valnøtter, gresskar, lin og chia frø, solsikke og soyabønneoljer) stimulerer frem sunne tarmmikrober knyttet til redusert risiko for kronisk sykdom.

Minimalt bearbeidet, plantebasert kosthold er bra for mikrobiomet og for å redusere sykdomsrisikoen.

Så hva betyr disse funnene for oss?

Først viste studien at å spise mer ubehandlet plantefôr – frukt, grønnsaker, nøtter og frø – gjør det mulig for tarmmikrobiomet å være i en gunstig tilstand. Å unngå enkelte animalske produkter, som rødt kjøtt og bacon, meieriprodukter og høyt bearbeidede matvarer (til og med behandlet plantefôr som sauser, bakte bønner, juice eller sukker-søtet drikke og desserter) forhindrer mindre sunne arter fra kolonisering av tarmen.

Det er viktig å merke seg at matkvaliteten er viktig; Behandlede eller ultra-behandlede plantebaserte matvarer var ikke forbundet med sunne tarmmikrober. Når du velger mat, bør du vurdere om de behandles eller er ubehandlede, i tillegg til om det er plante- eller animalsk mat.

Det kan også være nyttig å tenke på hele kostholdet i stedet for bare individuelle matvarer eller matgrupper. Kosthold som legger vekt på matvarer som er gunstig for mikrobiomet er et ubearbeidet plantebasert kosthold. Dette inkluderer veganer (ingen animalske produkter) og ovo-vegetarianer (vegetarisk pluss egg) dietter.

Studien understreker at minimalt behandlet plantefôr gjør at tarmmikrobiomet er sundt samt gir beskyttelse mot, eller reduserer risikoen for kroniske sykdommer som hjertesykdom, diabetes, metabolsk sykdom og fedme.

Nyeste artikler

Artikler etter kategori

Få nyheter fra oss på mail

Registrer deg med ditt navn og e-post for å få nyhetsartikler om ny forskning og kunnskap og oppdateringer fra oss.