inner-banner

Klare bevis for en sammenheng mellom inflammatorisk mat og 27 kroniske sykdommer.

Kosthold med mange kalori-rike, ultrabearbeidede matvarer, kan bidra til betennelse og øke risikoen for kroniske sykdommer, skriver The Conversation.


Mange av verdens ledende forskningsinstitusjoner rapporterte (2) for kort tid siden at den vestlige verden opplever en bølge av kroniske sykdommer. Og de påpeker at de først og fremst er drevet av en rekke faktorer knyttet til den vestlige livsstilen. Og det typiske vestlige kostholdet er en av de sentrale faktorene, kan vi lese.

For eksempel i Australia så lever nesten halvparten av alle innbyggere med en kronisk sykdom, og som faktisk bidrar til rundt 90% av alle dødsfallene.

Vi kan i The Conversation lese at det ikke er noen hemmelighet at kostholdet vårt kan ha stor innvirkning på helsen vår. Men den nye paraply-artikkelen publisert i Advances in Nutrition, (1) gir klare bevis for at pro-inflammatorisk mat (mat som kan øke betennelse i kroppen) øker risikoen for 27 kroniske sykdommer og for tidlig død. En såkalt paraply-artikkel er en gjennomgang av flere tidligere gjennomganger, og er blant de mest tydelige bevisene innenfor forskningen.

I tillegg viser de at man kan redusere betennelse og risiko for kroniske sykdommer ved å endre kostholdet.

Tydelige bevis.

Et proinflammatorisk kosthold er et kosthold som på lang sikt kan føre til økt betennelse i kroppen. Et slikt kosthold inkluderer ofte store mengder bakevarer, stekt mat og fett kjøtt, og har samtidig lite frukt, grønnsaker og annen sunn mat.

Forskerne gjennomgikk og samlet data fra 15 metaanalyser, som er en type studie som oppsummerer data fra mange individuelle studier. Alt i alt så de på tall hentet fra over fire millioner mennesker fra hele verden.

“Vi fant sterke bevis for en sammenheng mellom proinflammatorisk kosthold og hjerteinfarkt, for tidlig død og visse kreftformer, inkludert tarmkreft, kreft i bukspyttkjertelen, kreft i luftveiene og oral kreft. Det var også bevis for at inflammatorisk kosthold var knyttet til depresjon.”

Meghan Hockey, PhD Candidate, Accredited Practising Dietitian, Deakin University og Wolfgang Marx, Postdoctoral research fellow, Deakin University

Ved å samle data fra populasjoner over hele verden, var forskerne i stand til å gi en omfattende og pålitelig oversikt over forskningen til dags dato. .

Men hva er betennelse, og hvilken rolle spiller kostholdet vårt?

Betennelse er en del av kroppens naturlige forsvarsmekanismer. Det er immunforsvarets respons på noe som “irriterer”. For eksempel ved en infeksjon eller skade, og betennelse er ofte et godt tegn på at kroppen jobber for å beskytte seg. For eksempel gir hevelse når man vrir ankelen ressurser til å reparere skaden.

Men når betennelsen ikke kan skrus av, kan denne prosessen begynne å virke mot kroppen.

Langvarige lave nivåer av betennelse (kjent som kronisk betennelse) kan være problematisk og er knyttet til for tidlig død og en rekke helsetilstander. Og kostholdet vårt er en av mange faktor som påvirker nivåene av disse betennelsene. Det såkalt vestlige kostholdet kan være inflammatorisk mens det er også mat som er anti-inflammatorisk.

Anti-inflammatorisk mat inkluderer for eksempel mye frukt, grønnsaker, belgfrukter, olivenolje og lite ultrabearbeidet, raffinerte matvarer.

Potensialet for at maten kan være pro- eller betennelsesdempende kan måles ved hjelp av et verktøy kjent som “Dietary Inflammatory Index.”

Indeksen tar hensyn til en rekke næringsstoffer, stoffer og matvarer som i forskningen er identifisert som enten anti- eller pro-inflammatoriske.

Ikke noe magisk supermat.

Forskerne skriver at det ikke er noe magisk tilskudd eller supermat som kan bekjempe våre betennelsesproblemer.

I stedet bør man fokusere på å forbedre den generelle kvaliteten på kostholdet, snarere enn på en enkelt matvare eller næringsstoff. Dette er fordi mange næringsstoffer og matvarer samhandler med hverandre og kan “samarbeide” for å dempe betennelsen.

Men hva skal man spise?

Forfatterne av artikkelen mener man bør innta et bredt utvalg av vegetabilske matvarer som frukt, grønnsaker, fiber og belgfrukter, som kikerter og linser. Disse matvarene inneholder mange betennelsesdempende næringsstoffer, som fiber og en rekke vitaminer. De inneholder også unike “fytokjemikalier”, som polyfenoler som er planteforbindelser som har potensielt antioksidant og betennelsesdempende effekter.

Man bør også få i seg nok betennelsesdempende omega-3-fettsyrer, skriver de. Og samtidig redusere inntaket av matvarer som kan gi betennelse. Disse inkluderer mat med høyt nivå trans- og mettet fett som finnes i mange bakevarer, stekt mat og fett kjøtt.

Gitt at nesten halvparten av oss lever med en kronisk sykdom, og mange flere er sannsynlig i fare, kan det å innta et antiinflammatorisk kosthold være veldig gunstig for helsen din, og kan hjelpe deg til å leve lenger.

Meghan Hockey, PhD Candidate, Accredited Practising Dietitian, Deakin University og Wolfgang Marx, Postdoctoral research fellow, Deakin University

Økt fokus på livsstil ved betennelser.

En stor studie nylig publisert i Nature (2) gjennomgikk livsstilsfaktorene som sammen kan være med å drive frem kroniske betennelser. Det var forskere fra blant annet Harvard, Stanford University, Kings College og UCLA som peker på den vestlige livsstilen, industrialiseringen og mindre kontakt med naturen som årsaker til epidemien av kroniske sykdommer. Men de gir også håp og peker på at dette er tilstander som potensielt kan unngås – da de i stor grad involverer risikofaktorer som man selv kan påvirke.

De konkluderer med at det ikke er en – men summen av en rekke faktorer i den moderne vestlige livsstilen som gjør menneskene kronisk syke: Stress, søvn, kosthold, inaktivitet, tarmdysbiose (ubalanse i mikrobepopulasjonen i tarmen) og ikke minst miljøgifter som kvikksølv og andre.

Referanser:

  1. Wolfgang Marx, Nicola Veronese, Jaimon T Kelly, Lee Smith, Meghan Hockey, Sam Collins, Gina L Trakman, Erin Hoare, Scott B Teasdale, Alexandra Wade, Melissa Lane, Hajara Aslam, Jessica A Davis, Adrienne O’Neil, Nitin Shivappa, James R Hebert, Lauren C Blekkenhorst, Michael Berk, Toby Segasby, Felice Jacka, The Dietary Inflammatory Index and Human Health: An Umbrella Review of Meta-Analyses of Observational Studies, Advances in Nutrition, 2021;, nmab037, https://doi.org/10.1093/advances/nmab037
  2. Furman, D., Campisi, J., Verdin, E. et al. Chronic inflammation in the etiology of disease across the life span. Nat Med 25, 1822–1832 (2019). https://doi.org/10.1038/s41591-019-0675-0

Nyeste artikler

Artikler etter kategori

Få nyheter fra oss på mail

Registrer deg med ditt navn og e-post for å få nyhetsartikler om ny forskning og kunnskap og oppdateringer fra oss.