Anti-Inflammatorisk Diett

Hva er en anti-inflamatorisk diett? Vi forklarer og ser på hva forskerne sier om potensielle helsegevinster.

Mange mennesker er plaget av en eller annen form for betennelse i kroppen. Betennelser er en immunreaksjon hvor det oppstår en lokal reaksjon med hevelse, ømhet, rødme og varmeøkning. Dette er en gunstig reaksjon i en akutt fase for at kroppen skal klare å bekjempe en inntrenger i form av bakterier eller andre sykdomsfremkallende mikroorganismer (patogener) og til reparasjon av vevsskader. Dette er en prosess som kroppen har tillært seg gjennom evolusjon. Ulempen med betennelse er at det kan gå over i en kronisk fase, noe som selv kan føre til vevsskade. På sikt vil dette kunne slite ut kroppen og føre til sykdom. Grunnene til betennelse er mange, og kan utarte seg som Chrons/Ulcerøs Colitt, Autoimmune lidelser som Hypotyreose, Leddgikt, Diabetes, samt mange andre lidelser. Les også vår tema-artikkel om autoimmunitet her

diett_2Mange som sliter med autoimmunitet og betennelsestilstander i kroppen har hatt god nytte av å spise mat som kan være gunstig for å dempe betennelser https. Prinsippene bak dette innebærer å unngå gluten (hvete, spelt, rug og bygg), melkeprodukter, sukker og høy glykemisk stivelse.

I en oppstartsfase på rundt 2 uker kan det også, for noen, være aktuelt å starte med en noe mer avansert diett. Dette innebærer å koke kjøtt og margben i minst 2 timer, samt grønnsaker i minst 30 minutter. Dette vil gjøre at proteinene i disse matvarene er brutt opp mer, samt gjør nyttige stoffer i margben mer tilgjengelig for kroppen. I disse 2 ukene er det viktig at personen bare spiser dette. Vi ser at dette er veldig gunstig for de med avanserte betennelseslidelser.

Stor studie viser stor effekt ved et anti-inflamatorisk kosthold

Anti-inflammatorisk diett knyttet til redusert risiko for tidlig død

Det kan være krevende for mennesker, som har vokst opp med tanken om at brød og melk er sunt, å legge om til dette kostholdet. Formålet med denne artikkelen er derfor å belyse de matvarer som trygt kan spises i et slikt kosthold:

Kjøtt: Det kan være lurt å prøve å få tak i mest mulig økologisk kjøtt. Noen kan være mer sensitiv til svinekjøtt, så vær forsiktig med dette. Gode alternativer er lam, okse, kylling, kalkun, Vilt kjøtt er særlig bra, som inkluderer elg, hjort, rein, ryper, orrfugl, m.m.

Fisk og skalldyr: Kan inneholde mye tungmetaller og andre giftstoffer, mange bør derfor begrense inntaket av disse produktene. Les mer Forskning.no: Kvikksølv i sjømat eller du kan lese vår artikkel om giftstoffer i fisken her.

Korn: Gluten (hvete, spelt, rug og bygg) bør unngås. For noen er det også lurt å unngå havre (OBS! Vanlig havre inneholder ofte rundt 10 % hvete, så det bør derfor brukes glutenfri havre). Ris og maismel har også en høy glykemisk indeks stivelse og bør unngås. Gode alternativer er bokhvete, amaranth, quinoa. Les om Glutens effekt på kroppen i denne artikkelen i Scientific American

Artikkelen fortsetter under.

Den tidligere verdenskjente hjertekirurgen Steven Gundry har kommet med ny og svært interessant kunnskap og forskning om kosthold og inflammasjoner.

Lektiner er sterkt forbundet med autoimmune sykdommer

Melk: All melk inkludert yoghurt, rømme, smør, ost bør unngås. Gode alternativer til melk er nøttemelk (f.eks. mandelmelk), kokosmelk og soyamelk

Grønnsaker: Grønnsaker med høy glykemisk stivelse som potet, mais og pastinakk bør unngås. Gode alternativer er persillerot, søtpotet, jordskokk, gulrot (i moderasjon), løk, hvitløk, ingefær, samt alt som vokser over jorden.

Frukt: Noen bør være forsiktig med å innlede dette til å begynne med. I prinsippet kan alt bortsett fra druer, ananas og banan gå fint. Tørket frukt bør også unngås, da det er mer konsentrert sukker i det. Gode alternativer er epler, pærer, mango, papaya, m.m.

Bær: Rike på antioksidanter og er særlig bra for pasienter med mye betennelsesreaksjoner. Alle bærsorter er bra, og inkluderer blåbær, bringebær, solbær, stikkelsbær. Noen kan være sensitiv til jordbær.

Artikkelen fortsetter under

Nøtter/frø: Nøtter og frø er rikt på viktige næringsstoffer og for mange vil dette være gode og næringsrike matkilder. Gode alternativer er linfrø, solsikkefrø, chiafrø, mandler, pekannøtter. Noen kan være allergisk/sensitiv til nøtter (særlig peanøtter) og bør da unngå nøtter som gir reaksjon.

Bønner/Linser: Det kan være lurt å la bønner/linser ligge i vann over natten før konsumering. Gode alternativer er røde/grønne linser, grønne erter, nyrebønner, hvite bønner, m.m. Særlig bra er bønnespirer, da enzymer i bønnene allerede har begynt å bryte ned proteinene.

Sopp: Bør begrenses hvis det kommer fra naturen, da det kan ha trukket til seg mye giftstoffer fra omgivelsene.

Søtningsstoff: Stevia (Steviosa ol.) og FOS (Fruktooligosakkarider). Fibersirup (blank) og Yaconsirup er også aktuelle søtningsstoffer, men bør begrenses for de med mest uttalt betennelse.

Artikkelen fortsetter under.

Les mer om hvordan du kan komme i gang med oppfølging hos Funksjonellmedisinsk Institutt.

Oljer: Det er bra å bruke mye oljer. Gode oljer er olivenolje, kokosolje, rapsolje (kan harskne fort), linfrøolje, valnøttolje, nattlysolje, m.m.

ai_diett_1På Funksjonellmedisinsk Institutt holder vi matkurs for våre pasienter, som en del av Helseforbedringsprogrammet. Her belyses mange aspekter ved mat og hvordan vi kan bruke mat som medisin. Innledningsvis går vi gjennom hvilken betydning maten har for helse, og ser deretter se på hvordan vi kan trekke ut nyttig informasjon fra de forskjellige diettene som har oppstått gjennom tidene, og hvordan dette kan brukes til å sette sammen et optimalt kosthold for hvert individ. Deltagerne vil også lære mye om hvordan mat kan lages på en god og delikat måte. Vi får her hjelp av kokker og kostholdseksperter som vil lære bort hvordan dette gjøres i praksis. Kurset avsluttes med å spise forskjellige retter av god og næringsrik mat.

Informasjon om våre matkurs finner du her

Lurer du på hva vi kan hjelpe deg med? BLI KONTAKTET FOR GRATIS VEILEDNING. Vi har et bredt tilbud og et erfarent team med leger og terapeuter.  

Om Funksjonellmedisinsk Institutt

God helse som en ferdighet – ikke som en skjebne.

Funksjonellmedisinsk Institutt skiller seg fra mange deler av det ordinære helsevesenet ved at vi integrerer ny kunnskap og forskning raskt, slik at våre kunder til enhver tid får tilgang til den oppdaterte kunnskapen som vi mener vi trygt kan integrere. Vi har også fokus på underliggende årsaker og praktiserer persontilpasset medisin . Les mer om oss og tilbudet vårt her.

Alle våre leger har lang erfaring fra allmennpraksis eller sykehus, og har tatt videreutdanning i Funksjonellmedisin i USA. Les mer om Funksjonellmedisin herFlere at de mest prestisjefylte sykehusene i verden, som de to som er ranket som nummer en og to i USA, Mayo klinikken og Cleveland klinikken og nå også nummer 3 rangerte Johns Hopkins utvikler egne sentre for Funksjonell medisin og persontilpasset medisin – og opplever en enorm etterspørsel fra mennesker over hele verden. Vi står nå foran et paradigmeskift i moderne helsetjenester, mener European Science Foundation (ESF), og Norske Helsedirektoratet. Fra «one-size-fits-all» til Persontilpasset medisin. Les mer om fremtidens helsevesen her.

Inngangen til hele vårt tilbud er å gjennomføre et inntaksmøte hvor du får kunnskap om Funksjonellmedisin og hele vårt omfattende tilbud. Der kan du avgjøre hvilket tilbud som passer for deg. Book Inntaksmøte her.

Se kundehistorier fra Funksjonellmedisinsk Institutt her

Artikkelen fortsetter under

Funksjonellmedisinsk Institutt integrerer ny kunnskap raskt og vi videreformidler det vi synes er interessant ny kunnskap. Men minner for ordensskyld om at vi ikke nødvendigvis anbefaler all ny forskning og kunnskap som blir publisert.